پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
با ۲۶۹ رای مخالف در برابر ‌۱۶۲ رای موافق

مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با توافق هسته ای غرب با ایران

جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب: 443854
مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است، با انجام رای گیری درباره «برجام» با برنامه جامع اقدام مشترک مخالفت کرد.
مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با توافق هسته ای غرب با ایران
به گزارش جهان، مجلس نمایندگان امریکا طبق انتظار و با توجه به اکثریت جمهوریخواه آن با برجام مخالفت کرد.

در رای گیری انجام شده در مجلس نمایندگان آمریکا درباره برجام، ۲۶۹ نماینده رای مخالف،‌۱۶۲ رای موافق و ۱ رای ممتنع دادند.

پس از آنکه دموکراتهای سنا مانع از تصویب رای‌گیری درباره مخالفت با برجام در این مجلس شدند، این بار جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان به برجام رای منفی دادند؛ رایی که هرچند با توجه به اکثریت جمهوریخواهان قابل پیش‌بینی بود اما با توجه به تعداد مخالفان دموکرات، باقی ماندن حق وتوی اوباما و همچنین نتیجه رای سنا عملا جمهوریخواهان قادر به ممانعت از اجرای برجام نیستند.

برای حفظ حق وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مصوبه و قطعنامه در مجلس نمایندگان این کشور ۱۴۶ رای(یک سوم آرا) مورد نیاز است که دموکراتها توانستند به این حد نصاب برسند و حتی فراتر از آن رفتند.

اگر چه مجلس نمایندگان آمریکا برجام را به تصویب نرسانده اما رای این مجلس باید توسط رای سنا تکمیل شود. خبرهایی که این روزها از سنا می‌رسد بیان‌گر آن است که کار برجام در سنا حتی به رای‌گیری هم نمی‌رسد و برجام بدون رد یا تصویب کنگره روی میز رئیس‌جمهور آمریکا برای امضا قرار خواهد گرفت.

حامیان دموکرات برجام در سنا، ۴۲ نفر هستند و بیش از دو پنجم اعضای این نهاد را تشکیل می‌دهند. این امر به آنها فرصت می‌دهد که با اطاله بررسی، اجازه رای‌گیری در خصوص برجام را ندهند.

شب گذشته، طرح جمهوری‌خواهان در سنا برای ختم بررسی برجام و رای‌گیری در خصوص آن ناکام ماند، هرچند که به نظر می‌رسد جمهوریخواهان سنا بار دیگر در این مسیر تلاش کنند و بار دیگر برجام را به رای بگذارند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *