جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
آیت الله سید احمد خاتمی:

کوبیدن‌‌شورا‌ی‌نگهبان مقابله با حق‌الناس‌است

جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 443798
یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نظارت استصوابی شورای نگهبان حق‌الناس محسوب می‌شود، گفت: اینکه عده‌ای حق‌الناس را به عنوان حربه‌ای برای کوبیدن شورای نگهبان مطرح می‌کنند خود مقابله با حق‌الناس است.
به گزارش جهان، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: درجوامعی که رای مردم در سرنوشت سیاسی آن جامعه تاثیرگذار است و با انتخابات تبلور پیدا می‌کند، این‌گونه نیست که انتخابات رها بوده باشد و هر کس که از راه می‌رسد نام‌ نویسی کرده و به عنوان کاندیدا پذیرفته شود.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: درکشور ما نیز که مردم‌سالاری دینی حاکم است این اصل پذیرفته شده و همه افراد اعم از موافقان و مخالفان نظارت استصوابی قبول دارند که کاندیداها باید از مجموعه شرایطی برخوردار باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه شرایط کاندیداها در قانون تصریح شده است افزود: اینکه میزان علمی و شرایط قانونی‌ کاندیداها چگونه باشد در قانون تعیین شده و از این رو این اصل در قانون اساسی کشورمان یک امر پذیرفته‌شده است.

وی تصریح کرد: درباره نظارت شورای نگهبان قانون تصریح می‌کند که نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، مجلس و رفراندوم‌ها تماما نظارت بر برعهده شورای نگهبان است و فلسفه نظارت این شورا نیز این است که واقعا منتخبین مردم روی کار بیایند نه منتخبین پول‌سالاران و رانت خواران.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشورمان در زمانی نوشته شده که تنها یک سال از پیروزی انقلاب گذشته بود و مردم ایران مارگزیده بوده و دیده بودند که در حکومت سیاه پهلوی وکلا، وکیل المله نبودند بلکه وکیل‌الدوله و انتخاب‌شده توسط شاه بوده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر همین اساس افزود: قانون‌گذاران کشورمان که از علمای بزرگ و شهدای محراب هستند این نظارت را برای شورای نگهبان قرار دادند تا خروجی انتخابات سالم و این‌چنینی باشد.

وی افزود: اینک سوال این است که آیا این نظارت استطلاعی است طوری که شورای نگهبان فقط باید نظاره‌گر باشد و کاری نتواند انجام دهد یا نظارت استصوابی است؟ قانون تفسیر قانون اساسی را به شورای نگهبان واگذار کرده و این شورا نیز در سال ۱۳۷۰ این نظارت را به نظارت استصوابی معنا کرده است.

آیت‌الله خاتمی با تاکید براینکه شورای نگهبان هم چشم و هم دست محسوب می‌شود یادآور شد: شورای نگهبان تخلفات را از آغاز تا اعلام نتایج می‌بینند و می‌تواند حضور تاثیرگذار داشته باشد لذا اگر نااهلی وارد شود ولو یک روز به انتخابات می‌تواند از او سلب صلاحیت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری معنای این اقدام شورای نگهبان را حفظ حق مردم برشمرد و گفت: حق‌الناس همین است و مردم حق دارند که نام کسی را که به صندوق ریخته‌اند اسمش از صندوق بیرون بیاید.

وی تاکید کرد: همانطور که رای مردم حق‌الناس است نظارت استصوابی شورای نگهبان نیز حق‌الناس محسوب می‌شود.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: اینکه عده‌ای حق‌الناس را به عنوان حربه ای برای کوبیدن شورای نگهبان مطرح می‌کنند خود مقابله با حق‌الناس است؛ بنابراین اگر بخواهیم حق مردم حفظ شود باید حق نظارت استصوابی محفوظ بماند و از این رو رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ مدافع حق‌الناس بودند و از جمهوریت نظام دفاع کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *