چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

چرا آوارگان سوری به سمت اروپا می روند؟

چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 443545
بحران سوریه، پس از پنج سال حال به طور گسترده روی دیگر و معضل اصلی خود را نشان داده است، میلیون‌ها آواره‌ای که در بدترین شرایط در مرز کشورهای همسایه سوریه به سر می‌برند و حال موجی از کوچ به اروپا آغاز شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «ملیسا فلمینگ» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تعداد آوارگان سوریه در کشورهای مختلف را اعلام کرد.

بنا به این آمار (۱۹۵۰۰۰۰) در ترکیه، (۱۱۱۳۰۰۰) در لبنان، (۶۳۰۰۰۰) در اردن و (۲۵۰۰۰۰) آواره در عراق و تعداد کمتری در مصر و شمال آفریقا حضور دارند که به طور اجمالی تعداد کل آن‌ها به چهار میلیون می‌‌رسد که در کشورهای همجوار حضور دارند.

این ارقام بالطبع تعداد اتباعی را که خارج از عنوان پناهجو در این کشورها حضور دارند، در بر نمی‌گیرد و فی‌المثل، دولت اردن اعلام کرده است که تعداد آن‌ها بیش از یک میلیون نفر است.

نکته قابل توجه در این میان اینکه بسیاری از این‌ها، افراد تحصیلکرده، کارگران ماهر و تکنسین‌هایی در بخش‌های مختلف هستند و همچنین با دولت سوریه نیز مشکلی ندارند، بلکه برای پیدا کردن مکان امنی از سوریه فرار کرده‌اند تا مکانی برای کار و تحصیل و سرمایه‌گذاری پیدا کنند.

الاخبار ادامه می‌دهد:

سه دلیل اصلی وجود دارد که پناهجویان سوریه‌ای را به سمت اروپا کشانده است.

اولین دلیل، جست‌جوی فرصت‌هایی است که به آن‌ها اجازه دهد در زمینه‌های تحصیل و کار و درآمد پیشرفت کنند.

عامل دوم، نا امیدی است که از ادامه یافتن جنگ پنج ساله بدون هیچ‌ نتیجه‌ای ناشی می‌شود و این باعث شده تا خواستار مهاجرت شوند و در این میان مردمی که پیش از این انقلابی نامیده می‌شدند، بیشترین مهاجران را تشکیل می‌دهند؛ کسانی که از مناطق تحت سیطره مخالفان مسلح فرار کرده‌اند و در این میان طبق گزارش‌ها، بیش از چهار هزار داعشی بین پناهجویانی که به اروپا رفته‌اند حضور دارند و خبرگزاری «اوقات الشام» (وابسته به مخالفان سوریه) تصاویری از داعشی‌هایی که به اروپا رفته‌اند، نیز منتشر کرده است.

عامل سوم به نزدیک شدن به راه‌حل سیاسی در سوریه و آغاز جنگ منطقه‌ای علیه تروریسم مرتبط است، اوضاع ترکیه اردوغان را تحریک و موج مهاجرت مردم سوریه از طریق این کشور به سمت اروپا را آسان کرد. اردوغان از این اقدام چند هدف در آن واحد دارد: ۱) فشارسیاسی و تبلیغاتی بر آمریکا برای ایجاد منطقه حائل در سوریه. ۲): خلاصی از حجم بالای پناهندگان سوری ۳): خلاصی از هزاران تروریست داخل ترکیه و ایجاد فرصت برای آن ها، جهت ورود به اروپا.

بنا به این گزارش، علی رغم ترس کشورهای اروپایی، تعداد پناهجویان سوری در اروپا از سال ۲۰۱۱ تا کنون به ۴۰۰۰۰۰ نفر رسیده است که ۲۵۰۰۰ تن از آن‌ها از ترکیه راهی اروپا شده‌اند و این رقم در ماههای آینده افزایش خواهد یافت که مقصد بسیاری از آن‌ها آلمان است؛ آلمانی که در جهت تأمین نیروی کار جوان خود، اقدام به پذیرش گسترده پناهجویان کرده است و در کنار آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، نروژ، سوئد، چک و صربستان نیز خواستار پذیرش پناهجویان شده‌اند. برزیل و ونزوئلا نیز به این کاروان پیوسته‌اند.

به نوشته الاخبار، دوره قاچاق انسان از طریق دریا و دوره ترس برای سوری‌ها تمام شده است و امروزه سازمان ملل بر انتقال روزانه دهها هزار پناهجوی سوری به اروپا نظارت دارد و اما در پشت گفته‌های مقامات ترکیه و گریه‌های آلمانی، نیاز به میلیون‌ها نیروی کارگر ارزان قیمت خوابیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *