پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

حامیان کنگره ای توافق هسته ای، اوباما را از وتو بی نیاز کردند

چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 443447
سناتور دموکرات اهل واشنگتن با اعلام حمایت از توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ شمار، تعداد حامیان این توافق در سنای آمریکا را به ۴۲ نفر رساند.
به گزارش جهان، مهر به نقل از رویترز خبر داد، در ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر سناتور‌ «گری پیترز» از میشیگان، «ریچارد بلومنتال» از کانکتیکت و «ران وایدن» از اورگان، سناتور «ماریا کنت‌ ول» از واشنگتن نیز با توافق هسته ای ایران موافقت کرد و بدین ترتیب شمار سناتورهای حامی برجام به ۴۲ نفر رسید.

این تعداد از حامیان توافق به اندازه‌ای است که رئیس‌جمهوری آمریکا برای تائید نهایی آن دیگر نیازی به استفاده از حق وتوی خود نداشته باشد.

حمایت این چهار سناتور از برجام در حالی انجام شد که سناتور دموکرات جو مانچین نیز با توافق مخالفت کرد که با این حساب شمار مخالفان در میان دموکرات‌ها نیز به چهار نفر رسیده است.

سنای آمریکا از روز گذشته بعد از اتمام تعطیلات تابستانی فعالیت خود را از سر گرفته و اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا پیشتر مخالفت خود را با توافق ۲۳ تیر ماه در وین اعلام کرده بود.

در میان جمهوریخواهان «سوزان کالینز» تنها سناتور جمهوریخواهی بود که تا روز گذشته تصمیم خود را در مورد توافق اتمی اعلام نکرده بود. وی آخرین بخت دستیابی به حمایتی از سوی هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به شمار می‌رفت. اما شب گذشته این سناتور جمهوریخواه نیز رسما با توافق مخالفت کرد.

این وضعیت در حالی است که کاخ سفید و حامیان دولت آمریکا از یک سو، و مخالفان توافق اتمی، از حامیان کابینه فعلی رژیم اسرائیل تا نمایندگان جمهوریخواه از سوی دیگر در تلاش برای تصویب یا رد توافق اتمی با ایران هستند.

با رسیدن شمار حامیان در سنای آمریکا به ۴۲ نفر، جمهوری‌خواهان ۶۰ رای لازم برای جلوگیری از روند موسوم به «فیلیباستر» را از دست داده‌اند.

«فیلیباستر» در سنای آمریکا عملا به منظور جلوگیری از به رای گذاشته شدن لایحه‌، قانون یا هر اقدامی که نمایندگان در حال تبادل نظر در مورد آن هستند، استفاده می‌شود. اگر ۶۰ سناتور به کفایت مذاکرات رای دهند، بحث خاتمه پیدا می‌کند و رای‌گیری انجام می‌شود.

پیشتر روزنامه واشنگن پست در گزارشی اعلام کرده بود در صورتی که دموکرات ها ۴۱ رای داشته باشند می توانند با استفاده از یک ترفند قانونگذاری (موسوم به فیلیباستر) مانع وضع قطعنامه جمهوری خواهان شوند که در آن صورت حتی نیازی به وتوی رئیس جمهور نخواهد بود.

فیلیباستر در سنای ایالات متحده آمریکا معمولاً به هر تاکتیک تأخیری یا آبستراکسیونی گفته می‌شود که به منظور جلوگیری از به رأی گذاشته شدن یک اقدام به کار می‌رود.

رایج‌ترین نوع فیلیباستر زمانی رخ می‌دهد که سناتوری تلاش کند به رأی گذاشته شدن طرحی را با ادامه دادن بحث بر سر اقدام، به تعویق انداخته یا به کلی جلوی آن را بگیرد. مقررات به یک سناتور، یا مجموعه‌ای از سناتورها اجازه می‌دهد به هر میزان که بخواهند در خصوص هر موضوعی که می‌خواهند صحبت کنند، مگر این که «سه پنجم سناتورها که به طور مناسب انتخاب شده و سوگند یاد کرده باشند» (معمولاً ۶۰ تا از ۱۰۰ سناتورها) با رأی به کفایت مذاکرات طبق مقررات ۲۲ سنا، بحث را خاتمه دهند.

پیش از این با رسیدن شمار حامیان توافق به ۳۴ سناتور، باراک اوباما، به آن مقداری رای دست یافته بود که بتواند از حق وتوی خود استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *