سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
شرط ورود داشتن معرّف و تحویل تلفن همراه

فروش‌ موادمخدر در قلیانسراهای‌ زیرزمینی

از حشیش و بنگ تا ماشروم و شیشه!
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 443299
در شرایطی که فعالیت قلیان سراهای بیشماری که فقط قلیان ارائه می کنند با مخالفت جدی قاطبه مردم، کارشناسان سلامت، پزشکان و انجمن های مبارزه با دخانیات روبروست، قلیان سراهای زیرزمینی در تهران، اقدام به فروش مواد مخدر می کنند!
به گزارش جهان به نقل از خط خبر، اعتیاد یکی از پیچیده ترین و سیاه ترین معضلات جهانیست که آثار این معضل خطرناک در جامعه ما هم مشهود است. با وجود همه مراقبت هایی که توسط سربازان جان برکف کشور از مرزها صورت می گیرد و با وجود دستگیری و بازداشت تعداد قابل توجهی از قاچاقچیان مواد مخدر، باز هم این مواد خانمانسوز در حجم وسیع وارد کشور ما می شود و هر ساله تعدادی از سربازان و افسران غیرتمند ایرانی در راه مبارزه با سوداگران مرگ، به شهادت می رسند.

سوداگران و قاچاقچیان مواد مخدر، هر بار ماده مخدر جدید و روانگردان تازه ای را وارد بازار مرگبار این تجارت کثیف می کنند. هروئین، کوکایین، حشیش، اشک خدا، گّل (ماری جوانا)، برنج، چسب، نخ، ماشروم (کاغذ)، نیلوفرانه، موی سرخ پوست، کروکدیل، کراک، شیشه (کریستال)، نورجیزک، پان پراگ، ال اس دی (قارچ مقدس)، مسکالین، اکستازی، برنز، افلاطون، تسبیح (مفتامین)، بی تی، جیب (تینا)، اسپایس، مالی، مفدرون، اِلسیمَن، و ... فقط تعدادی از این مواد مخدر هستند که عموماً در ایران نیز یافت می شوند.

مافیای جهانی مواد مخدر هر چند نگاهی جهانی به این تجارت کثیف دارد و همه کشورها را بازار خود می داند اما در این میان، نگاهی ویژه به ایران دارد؛ در این نگاه ویژه، جوانان و نوجوانان، جایگاه ویژه تری دارند. بی تردید، نگاه ویژه مافیای مواد مخدر به ایران و تلاش برای افزایش اعتیاد در کشور ما، در ارتباط با مقوله شبیخون فرهنگی قابل تحلیل است.

گستره اعتیاد در کشور ما تا جاییست که سالانه، بیش از ۴ هزار نفر در ایران بر اثر مصرف مواد مخدر می میرند. بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۳۳ درصد ایرانیانی که به مواد مخدر گرایش پیدا کرده اند، تحصیلات کاردانی، کارشناسی و بالاتر دارند.

همچنین بر اساس اعلام این ستاد، ۶۳ درصد از معتادان کشور را افراد متاهل تشکیل می‌دهند و با توجه به مطالعات انجام شده، انگیزه مصرف افراد معتاد به ترتیب، کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی و در دسترس بودن مواد مخدر عنوان شده است.


پاتوق های گوناگونی برای توزیع، فروش و استعمال مواد مخدر در همه کشورها و نیز در کشور ما وجود دارد. یکی از جدیدترین این پاتوق ها، قلیانسراهایی است که به نام قلیان، به پاتوق فروش مواد مخدر و مکان مصرف این مواد بدل شده اند!

استفاده از تلفن همراه و عکسبرداری ممنوع!

در یکی از این قلیانسراهای زیرزمینی که در فضایی باز قرار دارد، نگهبانی جلوی درب ورودی گماشته شده است تا مشتریان را راهنمایی و به آنها گوشزد کند که استفاده از گوشی تلفن همراه و هرگونه عکسبرداری و فیلمبرداری در این مکان ممنوع است.

در طول حضور مشتریان در این مکان نیز، پیشخدمت ها به صورت مستمر، سرکشی می کنند تا مبادا کسی اقدام به ثبت عکس و فیلم کند. نکته جالب تر اینکه، این مکان مجهز به دوربین مداربسته است تا از طریق دوربین ها هم رفتار مشتریان مورد نظارت و کنترل قرار گیرد. این قلیانسرا به دو بخش مجزا تقسیم شده است؛ بخشی برای مشتریان قیلان های معمولی و بخش دیگر برای مصرف کنندگان مواد مخدر! بخش مصرف مواد مخدر با فاصله ای از بخش قلیان، طوری طراحی شده است که شک برانگیز نباشد و توجه مشتریان دیگر را جلب نکند. بخش ویژه، به صورت آلاچیق های پوشیده و دارای استتار است تا افراد بتوانند با فراغ بال، موادشان را مصرف کنند!

ورود فقط در صورت داشتن «مُعرّف» مجاز است!

برای استفاده معمولی از قلیانسرا یعنی استعمال قلیان، نیازی به معرف نیست اما کسانی که قصد استفاده از بخش ویژه (!) را دارند باید حتما نام یک نفر را به عنوان «معرف» ذکر کنند یا اینکه از مشتریان دائم بخش ویژه باشند.

بخش ویژه این قلیانسرا، همان بخشی است که در آن، مواد مخدر فروخته و مصرف می شود. در صورتی که مراجعه کننده ای، معرف نداشته باشد، اجازه ورود به بخش ویژه را به او نمی دهند و حتی وجود چنین بخشی را کتمان می کنند.

دیگر قلیانسراهای زیرزمینی هم وضعیتی مشابه دارند و احتیاط ها و حواس جمعی های لازم(!) را رعایت می کنند.

از حشیش و بنگ تا ماشروم و شیشه

در قلیانسراهای زیرزمینی، انواع مواد مخدر به فروش و مصرف می رسد. از تریاک و شیشه گرفته تا ماشروم (کاغذ)، ماری جوانا، کراک و حشیش در این مکان ها یافت می شود. افراد پس از سفارش مواد مورد نیاز، به جایگاه در نظر گرفته شده هدایت می شوند تا در اولین فرصت، سفارش آنها آماده شود!

نکته جالب این است که برای رد گم کنی و پیشگیری از سوء ظن توسط مشتریان عادی و یا افراد غریبه، همراه با مواد مخدر سفارش داده شده، یک قلیان هم به مشتریان بخش ویژه(!) داده می شود تا این برداشت صورت گیرد که خبر خاصی نیست!

مواد مخدر سفارش داده شده داخل قندان سرویس چایی به دست مشتری (مصرف کننده مواد) می رسد. در برخی موارد هم، پیشخدمت ها، مواد را در جیب خود می گذارند و به دست مصرف کننده می رسانند.

ورود خانم ها ممنوع!

یکی از قوانین حاکم بر این قلیانسراها، این است که بخش ویژه(!) فقط مختص آقایان است و خانم ها در این بخش پذیرش نمی شوند. از دیگر قوانین، این است که مصرف کنندگان مواد مخدر در این اماکن اجازه دارند که یک زمان معینی را در آنجا بمانند؛ مثلا در یکی از این قلیانسراهای زیرزمینی در کن، مصرف کننده مواد مجاز است فقط یک ساعت در آنجا حضور داشته باشد و پس از مصرف مواد باید آنجا را ترک کند.

پیشخدمت هایی با حقوق ۳ میلیونی!

در قلیانسراهای زیرزمینی ( فروشنده مواد مخدر و پاتوق مصرف آن)، دست و پای کارگران و پیشخدمت های استخدام شده با دریافت سفته و چک هایی با ارقام بالا کاملا بسته می شود تا در اصطلاح «دهنشان قرص باشد»! از طرفی، این افراد تا ماهی ۳ میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند تا هماهنگی و همراهی کامل را برای فروش و توزیع مواد مخدر بین مشتریان بخش ویژه قلیانسرا داشته باشند! از طرفی، افراد استخدام شده، اشخاص مورد وثوق صاحبان این قلیانسراها هستند و به طور طبیعی چون در امر فروش مواد مخدر مشارکت می کنند، شریک جرم هستند و قابل اعتماد!

قلیانسراهای زیرزمینی در کن، لواسان و فشم

بیشتر قلیانسراهای زیرزمینی فعال در تهران که محل فروش و مصرف مواد مخدر هستند، در باغ ها و فضاهای واقع در کن، لواسان و فشم مشغول به این فعالیت مجرمانه هستند. این اماکن، از پذیرش افرادی که ممکن است برای آنها دردسر شوند(!) خودداری می کنند.
یکی از افراد مرتبط با این اماکن در پاسخ به این پرسش که چرا با این قلیانسراها – بخوانید موادسراها- برخورد نمی شود، ادعا می کند:« دلیلش این است که یا از وجود چنین اماکنی مطلع نیستند و یا اگر فردی هم مطلع باشد، با دریافت حق السکوت، همراهی می کند!»

ارسال مواد مخدر با پیک!

از دیگر اقدامات مجرمانه این قلیانسراهای زیرزمینی، گرفتن سفارش و ارسال مواد مخدر برای مشتریان به درب منزل با پیک است! مصرف کنندگان مواد مخدر، طی تماس تلفنی با این قلیانسراها، مواد موردنیاز خود را با «زبانی رمزگونه» سفارش می دهند و مواد سفارشی، در سریعترین زمان ممکن به دست آنان می رسد!

بی تردید، مبارزه با مواد مخدر، نیازمند اقدامات جهادی، مستمر و همه جانبه است و جمع کردن بساط این اماکن، انتظاریست که افکار عمومی از مراجع انتظامی دارد.

ضمنا قابل ذکر است که مستندات این گزارش در محل پایگاه خبری خط خبر موجود می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *