جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۱

وقتی عراقچی سخنان روحانی را رد می کند!

سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 443252
پس از ۲ ماه انکار مقامات دولت و وزارت‌خارجه، معاون وزیر خارجه اذعان کرد توافق برجام الزام‌آور است.
وقتی عراقچی سخنان روحانی را رد می کند!
به گزارش جهان، کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: اهمیت تازه‌ترین اظهارات عراقچی در این است که برخی مقامات از جمله رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت و... تا قبل از فصل‌الخطاب رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تصمیم‌گیری مجلس از سوی نمایندگان ملت، مدعی بودند برجام نباید در مجلس تصویب شود چون اصلا تعهدآور نیست بلکه مکانیزم اجرایی ان‌پی‌تی است که به صورت داوطلبانه اجرا می‌شود!

اما عباس عراقچی دیروز در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس تصریح کرد: برجام، ضمیمه قطعنامه و بخشی از قطعنامه است. ارزش قطعنامه‌های شورای امنیت را دارد و به لحاظ حقوقی برابر است با قطعنامه‌های شورای امنیت و به لحاظ حقوق بین‌الملل برای کشورها و دولت‌ها الزام‌آور می‌شود.

وی می‌افزاید: قطعنامه بخشی از برجام نیست. اگر برجام را نقض کنید، قطعنامه را نقض کرده‌اید. اگر قطعنامه نقض شود ساز و کاری برای بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد

اذعان معاون وزارت خارجه به الزام‌آوری برجام در حقیقت تأیید بر این واقعیت است که برجام به اعتبار تعهد‌آور بودن، مشمول اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی در زمینه الزام‌ بررسی و تصویب توافقات تعهدآور بین‌المللی در مجلس است؛ همچنان که اظهارات آقای روحانی مبنی بر داوطلبانه بودن اجرای برجام را هم زیر سوال می‌برد.

یادآور می‌شود حدفاصل سال‌های ۸۲ تا ۸۴ نیز برخی محدودیت‌ها و تعلیق‌ها به اسم اقدام داوطلبانه به اجرا درآمد و تعلیق ۶ ماهه ۲/۵ سال به طول انجامید. زمانی هم که ایران به خاطر بدعهدی طرف غربی به تعلیق‌های داوطلبانه پایان داد، طرف غربی شروع به صدور قطعنامه علیه ایران کرد.

این نکته نیز گفتنی است که به اعتبار عدم توازن و همزمان نبودن تعهدات طرفین در برجام، و نیز برگشت‌ناپذیری تعهدات مقابل در مقابل برگشت‌پذیری وعده تعلیق یا توقف تحریم‌ها، لازم است ایرادهای جدی برجام برطرف شود و در غیر این صورت غیرقابل اجراست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *