کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حکم نگاه به تصاویر بازیگران بی‌حجاب ایرانی

16 شهريور 1394 ساعت 15:19

با توجه به پیشرفت ارتباطات و فراگیر شدن اینترنت، بی تردید نقل و انتقالات اخبار و حوادث هم سرعت بیشتری می گیرد. حال بعضی از اخبار و مطالب پخش شده در شبکه های اجتماعی و رسانه ها، هم واقعیت ندارد و اگر واقعی باشد، در بعضی موارد با رضایت صاحب خبر یا تصویر نیست.


به گزارش جهان به نقل از رهروان ولایت، با توجه به پیشرفت ارتباطات و فراگیر شدن اینترنت، بی تردید نقل و انتقالات اخبار و حوادث هم سرعت بیشتری می گیرد. حال بعضی از اخبار و مطالب پخش شده در شبکه های اجتماعی و رسانه ها، هم واقعیت ندارد و اگر واقعی باشد، در بعضی موارد با رضایت صاحب خبر یا تصویر نیست.

با این حال بخشی از این موارد و اخبار ذکر شده، تصاویر بازیگران ایرانی است که عمدا یا سهوا با حجاب ناقص یا بدون حجاب در اینترنت پخش شده است و متاسفانه بازدید بیشتری نسبت به دیگر اخبار و مطالب آموزنده دارد. اما قبل از بیان حکم شرعی نگاه به این تصاویر لازم است روایتی زیبا از امام صادق علیه السلام در مورد عاقبت نگاه به نامحرم و عدم توجه به کنترل نگاه، نقل کنم.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «نگاه اول [ناخودآگاه به نامحرم] براى تو [حلال] است و نگاه دوم ممنوع است و حرام و نگاه سوم، هلاكت‏ بار است.»[۱] لازم به ذکر است که این کلام معصوم ناظر به مطلق نگاه هست و حال باید توجه کرد که نگاه با قصد لذت حتی برای بار اول هم جایز نیست. [۲]

اما نظر برخی از مراجع محترم در این باره:

حضرت آیت الله خامنه ای

س۱: آيا نگاه كردن به تصوير زن مسلمانى كه او را مى‌شناسيم بدون قصد لذت و خوف گناه، جايز است يا خير؟ (با اين فرض كه تصوير غيرمستقيم و بدون پوشش كامل مى‌باشد)
س۲: قيد شناختن به چه معنايى است؟ آيا صِرف دانستن نام و تشخيص قيافه و چهره كافى است يا خير؟
ج۱) در فرض مرقوم جايز نيست.
ج۲) همين قدر كه بداند او كيست، كافى است.[۳]

حضرت آیت الله سیستانی

س: آیا نگاه کردن به عکس زن باحجابی که در عکس بدون حجاب است، جایز است؟
ج: اگر او را می شناسد به احتیاط واجب جایز نیست و احتیاط آن است که به غیر از صورت و دو دست از آن عکس نگاه نشود و امّا صورت و دو دست بدون ریبه و لذت جنسی، جایز می باشد.[۴]

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

س: در یک سری سایت ها در اینترنت عکس یک سری از بازیگرهای ایرانی زن بی حجاب وجود دارد آیا دیدن آنها اشکال دارد یا خیر؟

ج: در صورتی که آنها را بشناسید اشکال دارد همچنین در صورتی که نگاه به آنها به قصد لذت باشد یا مفسده ای بر آن مترتب گردد.[۵]

پی نوشت:

[۱]. «اَوَّلُ النَّظَرَةِ لَكَ وَ الثّانيَةُ عَلَيكَ وَ لا لَكَ وَ الثّالِثَةُ فيهَا الهَلاكُ» (ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه قمی، ملقب به شیخ صدوق، من لايحضره الفقيه، ج ۳، ص ۴۷۴، ج ۴۶۵۸)

منبع: رهروان ولایت


کد مطلب: 443146

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/443146/حکم-نگاه-تصاویر-بازیگران-بی-حجاب-ایرانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com