جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پیشنهاد آموزش‌ و پرورش درباره رتبه‌بندی

دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 443138
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت:‌ شاخص‌های رتبه بندی به‌گونه‌‌ای تدوین شده است تا آسان گرفته شود و شامل حال اکثریت معلمان شود همچنین آموزش‌‌وپرورش پیشنهادی را مطرح کرده تا مبنای سابقه کار در طرح رتبه بندی ۴ سال باشد.
به گزارش جهان، احمد عابدینی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص طرح رتبه بندی و صدور احکام فرهنگیان برای مهر اظهار داشت:‌معیارهای اولیه برای رتبه بندی معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش بررسی شد اما از آن‌جا که باید در شورای توسعه مدیریت نیز تصویب شود تصمیم نهایی با آن‌هاست.

وی با اشاره به این‌که حدود ۱۴ معیار اولیه برای رتبه بندی در نظر گرفته شده است،‌ افزود:‌ تلاش ما این بود که رتبه‌بندی شامل حال تمام معلمان و آسان گرفته شود. شاخص‌ها عینی، ملموس و قابل سنجش باشند بر همین اساس خدمات برجسته معلمان، سوابق کاری، مدرک تحصیلی، نتایج ارزشیابی‌ها و تألیفات در رتبه‌بندی مدنظر است و این معیارها امسال برای رتبه‌بندی معلمان به عنوان سال پایه و آغاز این طرح مورد توجه است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌‌وپرورش ادامه داد:‌ سال‌ ۹۵ نیز این روند ادامه دارد و پس از آن رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین اجرایی خواهد شد که نیاز به تدوین نظام سنجش صلاحیت دارد و معیارهای دقیق‌تر که با نظرسنجی از خود معلمان تدوین خواهد شد جایگزین رتبه‌بندی فعلی می‌شود.

عابدینی بیان کرد:‌ طرحی که امسال اجرا خواهد شد مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان است و این مرحله را مرحله دقیقی از رتبه‌بندی نمی‌دانیم بلکه استفاده از ظرفیت قانون خدمات کشوری است تا رتبه‌های پایه، ارشد، عالی و خبره با افزایش ضریب شامل حال معلمان شود و در طول یک و سال نیم فرصت باقیمانده نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای را تدوین خواهیم کرد چرا که بدون تدوین این نظام امکان رتبه‌بندی واقعی وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌ قرار است تا رتبه‌بندی افرادی را که کم‌تر از ۶ سال سابقه کار دارند،‌ تحت پوشش قرار ندهد اما از آن‌جا‌ که ۴۰ هزار نیرویی که اخیراً وارد آموزش و پرورش شده‌اند زیر ۴ سال سابقه کار دارند پیشنهاد آموزش و پرورش به شورای توسعه مدیریت این است که در طرح رتبه‌بندی مبنای سابقه کار را از ۴ سال قرار دهند تا شامل حال اکثریت معلمان شود و در انتظار نظر آن‌ها هستیم.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت:‌رتبه بندی افرادی را که قبل از مهر ماه بازنشسته می‌شوند،‌ مشمول نمی‌شود و افرادی که از اول مهر ماه به بعد بازنشسته می‌شوند رتبه بندی در حکم آنها اعمال می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمد فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که دستورالعمل طرح رتبه‌بندی در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسیده است،‌ شاخص‌ها چیست، اظهار داشت:‌ هنوز جزئیات آنچه در شورای توسعه مدیریت تصویب شده به ما ابلاغ نشده است، اما آنچه اهمیت دارد این است که احکام معلمان را تا قبل از مهر صادر می‌کنیم.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی شامل افرادی می‌‌شود که بر اساس شاخص‌‌ها کف امتیاز را کسب کنند، البته بعید به نظر می‌رسد افرادی که زیر ۵ سال سابقه کار دارند بتوانند کف امتیاز را به دست آورند.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش گفت:‌ امتیاز‌ها بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق و شرایط فعالیت فرهنگیان محاسبه می‌شود.

فاضل در پاسخ به پرسش "آیا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند هم در طرح رتبه‌بندی دارای جایگاه هستند یا خیر؟"، عنوان کرد: تمام تلاش و رایزنی‌های ما در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند مشمول این طرح باشند و احتمالاً‌ این موضوع محقق می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آمده است که طرح رتبه‌بندی معلمان باید همانند هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد، اما طرح رتبه‌بندی تصویب شده متفاوت از این موضوع است، گفت: در این خصوص طرح‌های مختلفی وجود دارد، اما مهم این است که کدام طرح قابلیت اجرا شدن داشته باشد و شامل حال همه فرهنگیان بشود. طرحی که در دست اجراست در واقع رضایت فرهنگیان را به همراه دارد و در ضمن شورای توسعه مدیریت به این نتیجه رسیده که این طرح مناسب‌تر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *