جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

عراقچی:تصویب برجام درمجلس‌صلاح نیست

يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 442941
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد تصویب برجام در مجلس صلاح نیست.
به گزارش جهان، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به ارائه گزارشی از جلسه امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: ششمین نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام امروز برگزار شد، جلسه امروز با حضور آقایان عراقچی، تخت‌روانچی و قشقاوی از وزارت امور خارجه تشکیل شد و ریاست جلسه بر عهده آقای زاکانی و با حضور همه اعضا بود.

وی افزود: در ابتدای جلسه نکاتی پیرامون مباحث قبلی مطرح شد. بحث گفت‌وگوی ویژه شبکه ۲ نیز عنوان شد که زاکانی توضیح داد اولاً قبل از حضور و در هنگام دعوت، به اینجانب اطلاع داده نشد که میهمانی از دولت و تیم مذاکره‌کننده حضور خواهد داشت. بلکه در بین راه به اینجانب اطلاع دادند و دیگر اینکه ما مطابق مصوبه کمیسیون بنای مناظره با هیچکس را نداشته و نداریم چون ما در مقام قضاوت و داوری هستیم نه مخالفت یا موافقت.

نقوی تصریح کرد: پس از توضیحات اولیه، عراقچی وارد بحث شد و با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات نمایندگان مجلس خبرگان با معظم‌له، تعبیر خودشان را از بیانات حضرت آقا بیان کردند و باز هم به‌عنوان نظر کارشناس «تصویب برجام در مجلس را صلاح ندانستند».

وی گفت: عراقچی در ادامه به نقش مجلس اشاره و تصریح کرد که مجلس به برجام اگر به‌عنوان یک معاهده نگاه نکند، نقش قوی‌تری را می‌تواند ایفا خواهد کرد. چون وقتی که معاهده سند شود و به تصویب مجلس برسد، قانون می‌شود و خودمان را به دست خودمان ملزوم کرده‌ایم، عراقچی در ارتباط با ابعاد حقوقی قطعنامه و برجام توضیح داد که شورای امنیت فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داده بود.

*تفاوت قطعنامه ۲۲۳۱ با قطعنامه‌های دیگر

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: عراقچی همچنین عنوان کرد قطعنامه‌های قبلی ممکن است به لحاظ تحریم‌های اعمال‌شده، مهم نبوده باشند، ولی مجوزی بود برای اقدامات تحریمی سایر دولت‌ها مثل آمریکا و همپیمانان آنها و چنین اقدامات تحریمی آنها به سوی اجماع جهانی و تبعیت سایر کشورها از تحریم پیش می‌رفت ولی قطعنامه ۲۲۳۱، موضوع هسته‌ای را به ذیل فصل ۲۵ تعریف می‌کند.

وی اظهار داشت: به گفته این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشور خروج از ذیل فصل هفتم یکی از دستاوردهای حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ است. نکته دیگر اینکه شورای امنیت در این قطعنامه، برنامه‌ هسته‌ای ایران را با چشم‌انداز تجاری شدن آن مورد تأیید قرار می‌دهد. بنابراین برنامه هسته‌ای که تهدید علیه امنیت و صلح جهانی می‌شد،‌ حالا مورد تأیید قرار گرفته و نه تنها اقدام علیه صلح و امنیت جهانی محسوب نمی‌شود، بلکه آن را تأیید قرار می‌دهد و کشورها تشویق می‌شوند با ایران و برنامه هسته‌ای آن همکاری کنند.

*برجام ضمیمه قطعنامه است

نماینده ورامین در مجلس یادآور شد: عراقچی گفت که برجام ضمیمه قطعنامه است و ارزش قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را دارد. اما قطعنامه بخشی از برجام نیست، یعنی نقض برجام موجب بازگشت تحریم‌ها می‌شود، اما نقض قطعنامه موجب بازگشت تحریم‌ها نمی‌شود.

وی یادآور شد: عراقچی تصریح کرد که مطابق قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی بلافاصله لغو نمی‌شود، از نظر ما هم لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی خط قرمز نبوده و نیازی هم به لغو نداشتیم چون در این زمینه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافتیم و تحریم‌های آن را هم رعایت نمی‌کنیم. بنابراین آورده شدن تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی در قطعنامه، یعنی اینکه نقض آن موجب بازگشت تحریم‌ها نمی‌شود و ما اجازه ندادیم که چنین محدودیتی در توافق بیاید چون خط قرمز ما بود که الزام‌آور برای ما نباشد، چون امنیت کشور مهمتر از این بود که توافقی صورت پذیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی روی این جمله هنگ کرده.