کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات طرح "آیپک" علیه برنامه هسته‌ای ایران

15 شهريور 1394 ساعت 12:33

سایت لوبلاگ نوشت: ایپک به مانع تراشی های تازه در راه اجرای توافق هسته ای ایران می اندیشد.


به گزارش جهان به نقل از «انتخاب»، خلاصه پیش نویس یک لایحه (تقریبا به طور قطع از طرف ایپک) تنظیم و منتشر شده که نشان می دهد موانع تازه ای برای توافق هسته ای ایران طراحی شده است.

خلاصه این پیش نویس به شرح زیر است:

«قانون سیاست نظارت بر ایران، ۲۰۱۵ بر اساس تعهد دو حزبی به نظارتی که در «قانون بازبینی توافق هسته ای ایران مصوب ۲۰۱۵» درج شده است. این قانون سیاست آتی آمریکا درباره ایران، در خصوص موضوع هسته ای را تنظیم می کند: آمریکا هرگز به ایران اجازه نخواهد داد سلاح هسته ای به دست آورد، و همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی برای آمریکا در دسترس است و در دسترس خواهد ماند.

به موضوعات اساسی ضروری برجام اشاره می کند که در توافقات بعدی نیز کاربرد دارند، از جمله:
هیچ کاهش تحریمی برای ایران فراهم نخواهد شد، تا زمانی که این کشور به تعهدات خود درباره حل و فصل ابعاد نظامی احتمالی عمل کند.

هر گونه اقدام ایران در تولید اورانیوم غنای بالا نقض برجام تلقی خواهد شد.

هیچ یک از مفاد برجام توانایی کنگره را در تصویب لوایح تحریمی علیه ایران، محدود نمی کند، لوایحی از جمله برای تحریم های مرتبط با تروریسم، حقوق بشر، و فعالیت های موشک های بالستیک ایران.

هیچ عبارتی نباید فعالیت های شرکت های خارجی را که مشمول تحریم می شوند، در صورت بازگشت تحریم های ایران، از تحریم شدن مصون دارد.

برجام ایران را متعهد می سازد از «روز پذیرش» صرف نظر از اینکه مجلس ایران پروتکل الحاقی را تصویب کرده باشد یا نه، به همه شروط پروتکل الحاقی ان پی تی وفادار باشد.

این قانون دولت را ملزم می کند موارد زیر را ارائه کند: یک راهبرد منطقه ای ده ساله برای مقابله با ادامه فعالیت های متعارف و متقارن ایران و تهدیدهای این کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا، ظرف شش ماه و هر دو سال یک بار پس از آن، گزارش هایی که در آن به تفصیل استفاده ایران از بودجه هایی که از محل کاهش تحریم ها دریافت کرده است و نیز تغییرات در بودجه هایی که برای فعالیت های منطقه ای و حمایت از تروریسم دارد، درج شده باشد، گزارش هایی که در آن به تفصیل درباره فعالیت های تحقیق و توسعه ایران و نیز ظرفیت برآورد شده گریز هسته ای ایران به سمت تسلیحات هسته ای درج شده باشد، و این گزارش به قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع ابعاد نظامی احتمالی می پردازد.

این قانون به روشنی مجوز کمک امنیتی ویژه و بیشتر به اسرائیل از جمله بمب های بتون شکن را صادر می کند تا تضمین شود رئیس جمهور می تواند و باید همه اقدامات ضروری و مقتضی را انجام دهد تا تضمین شود اسرائیل ابزارها و ظرفیت آن را دارد که از خود علیه تهدیدهای هسته ای و دیگر تهدیدهای ایران دفاع کند.

تحریم ها ی بانکی مربوط به تولید و تکثیر موشک های بالستیک و تروریسم را حفظ می کند، مگر آن که رئیس جمهور گواهی دهد موسسات مالی مشخص شده، به حمایت خود از تولید و تکثیر موشک ها و تروریسم پایان داده اند. تحریم های مربوط به نقض حقوق بشر را نیز همچنان حفظ می کند.

رئیس جمهور را ملزم می کند به دنبال ترتیبات چند جانبه ای باشد تا هم کنترل بر صادرات مربوط به تسلیحات متعارف و موشک های بالستیک به ایران را حفظ کند، هم تضمین کند که یک سیاست موثر بازگشت تحریم ها برای واکنش به هرگونه تخلف ایران و نقض برجام، وجود دارد.
رویه های تسریع شده ای را برای بررسی تحریم های جدید مرتبط با تروریسم علیه ایران، در نظر می گیرد:

۱) انجام دادن یا هدایت کردن اقدامی تروریستی علیه آمریکا

۲) افزایش دادن حمایت مالی یا عملیاتی خود از یک سازمان تروریستی که منافع آ‌مریکا یا متحدان آن را تهدید می کند، یا رئیس جمهور را ملزم می کند یک هماهنگ کننده را تعیین کند تا وزارت خارجه

– رئیس جمهور موظف می شود برای تأمین دو هدف، اقدام به منصوب کردن یک «هماهنگ کننده عمل به تعهدات» در چارچوب وزارت خارجه آمریکا نماید:

۱) همه فعالیت های مرتبط با اجرای برجام و توافقات مرتبط بعدی را هماهنگ کند

۲) بر نقض حقوق بشر و فعالیت های مرتبط با حمایت از تروریسم بین المللی توسط دولت ایران نظارت کند»


کد مطلب: 442875

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/442875/جزئیات-طرح-آیپک-علیه-برنامه-هسته-ای-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com