جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مخالفت آمریکا با صادرات گاز روسیه به اروپا

يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 442804
شرکت گازپروم روسیه و چند شرکت اروپایی قرارداد ساخت خط لوله نورد استریم روسیه- اروپا را امضا کردند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از رویترز خبر داد، شرکت بزرگ روسی گازپروم اعلام کرد که قرار داد ساخت خط لوله جدید انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به "نورد استریم" را با چند شرکت اروپایی به امضا رسانیده است.

بر همین اساس، با اجرای این خط لوله طی سال‌های آینده ظرفیت انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق دریای بالتیک دو برابر خواهد شد.

این خط لوله، گاز را از زیر سطح دریای بالتیک به اروپا منتقل خواهد کرد.

این اقدام روسیه و شرکت های اروپایی از سوی دولت آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

نماینده دولت آمریکا، آموس هوچستین، اعلام کرده است که این اقدام روسیه نیز همانند پروژه سوث استریم که پیشتر از سوی رئیس جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین، لغو شده بود، بیشتر یک اقدام سیاسی است تا یک پروژه اقتصادی.

در حال حاضر حدود یک سوم گاز اروپا از سوی روسیه تأمین می‌شود اما مشکل اصلی در تأمین گاز این است که حدود نیمی از این صادرات از خطوط لوله موجود در اوکراین می گذرد که به دلیل درگیری های موجود بین روسیه و اوکراین این مناطق به نقاط بحرانی برای صادرات گاز روسیه به اروپا تبدیل شده است و روسیه در پی آن است تا وابستگی خود به این خطوط لوله را کاهش دهد.

این کنسرسیوم از سوی شرکت های گازپروم، رویال دااچ شل، E.ON, BASF/Wintershall , OMV, و ENGIE برای ساخت این خط لوله شکل گرفته است.

گازپروم با این اقدام قصد دارد تا بازار خود را در اروپا حفظ کند چرا که تولید بیش از تقاضای گاز در جهان شرایط را برای صادرات گاز این کشور با چالش مواجه کرده است اما آنچه عزم روسیه را برای ادامه حضور در اروپا جزم می کند امیدواری نسبت به افزایش مصرف گاز طی سال های آینده در اروپا و کاهش تولید گاز در این منطقه است.

نماینده دولت آمریکا معتقد است که ساخت این خط لوله به روسیه این امکان را می دهد تا تأمین گاز اوکراین را متوقف کند که این مسئله برای اوکراین بسیار آسیب زا خواهد بود و به طور کلی امینت تأمین انرژی اروپا به خصوص شرق اروپا را به خطر خواهد انداخت.

این خط لوله با سرمایه حدود ۱۱ میلیارد دلار اجرا خواهد شد و سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز بیشتر را از روسیه به اروپا منتقل خواهد کرد.

بر اساس برنامه ریزی این کنسرسیوم، انتقال گاز از طریق این خط لوله از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *