پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

دفاع موزائیکی سپاه و بسیج از امنیت+تصاویر

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 442648
سپاه پاسداران از اواسط دهه ۷۰ که خود را با خطرات داخلی و خارجی فراوان مواجه می‌دید، تدارک ابزارهای جدید برای موقعیت فوق را در دستورالعمل کار خود قرار داد.
به گزارش جهان به نقل از سراج۲۴، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی مردمی و انقلابی که به دستور امام راحل(ره) و تصویب شورای انقلاب از اجماع چندین گروه مسلح انقلابی در دوم اردیبهشت ۵۸ که تنها محدود به چند پایگاه نظامی می شد تا زمان حال که گستره فعالیت آن به اعتراف برجسته ترین تحلیل گران بین المللی در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران سدی محکم در مقابل هرگونه تجاوزگری های استکبار علیه ایران است، راهی دراز پیموده است.

شاید پایه گذاران اولیه این نهاد نظامی هرگز چنین آینده ای را در مخیله خود برای آن تصور می کردند، اما تاریخ و تقدیر الهی نشان داده است که کمتر از پیش بینی های انسان تاثیر می پذیرد.

سپاه پاسداران از اواسط دهه ۷۰ که خود را با خطرات داخلی و خارجی فراوان مواجه می‌دید، تدارک ابزارهای جدید برای موقعیت فوق را در دستورالعمل کار خود قرار داد.

از آنجا که تهدیدات نظامی به خصوص پس از واقع یازدهم سپتامبر روندی صعودی را طی می‌کرد، سپاه پاسداران برای بدست آوردن توانایی ضربه به عمق مراکز فرماندهی دشمن را در دستور کار قرار داد که به صورت شاخص در برنامه های موشکی تبلور پیدا کرد.

با همین اتخاذ رویه جدید بود که مدتی بعد، نوع رزمایش های سپاه نیز تغییر کرده و رزمایش های پیامبر اعظم آغاز می‌شود؛ رزمایش هایی که هم در حوزه زمین، هم دریا و هم هوا (موشکی) بیشترین بازتابها را در سطح بین الملل به همراه داشت.


این رزمایش ها که برخی از آنها تخصصی و با بکارگیری یک نیرو و برخی نیز با حضور همه نیروها اجرا می شود، نشان می‌داد سپاه رویکردی جدید در مقابله با تهدیدات خارجی در پی گرفته که همین رویکردها و سامانه‌های بکارگیری شده در هر رزمایش، بُردی به مراتب بیشتر از داخل، در خارج از مرزها پیدا می کرد.

برای مثال تست موشک دریایی حوت، شلیک همرزمان چندین موشک بالستیک کوتاه برد، دوربرد و میان برد، انجام رزمایش های گسترده دریایی ازجمله اتفاقاتی بود که بازخورد فراوانی در سطح بین الملل به دنبال داشت.

سپاه پاسداران هرساله تقریبا این رزمایش ها را در سطوح مختلف برگزار می کند که به گفته فرماندهان عالیرتبه این نهاد انقلابی، امسال نیز رزمایش های متعددی خصوصا در حوزه موشکی که این روزها با پایان گرفتن مذاکرات هسته ای و صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای افکار عمومی زمینه نگرانی شده، اجرا خواهد شد.




اما از بُعد تهدیدات خارجی که بگذریم، در بُعد داخلی نیز با تهدیدات بیشماریم مواجهیم. برای مثال پس از روی کار آمدن اصلاح طلبان در اواسط دهه ۷۰ در فضای سیاسی کشور متشنج شد و در نتیجه تهاجمات امنیتی در فضای کشور افزایش یافت. این مسئله به خصوص پس از جنجال قتل های زنجیره ای در مجموعه وزارت اطلاعات و در نتیجه ضعف این نهاد مهم اطلاعاتی به شدت نمایان شد.

هدف قرار گرفتن مجموعه مرکزی توسط خمپاره های منافقین و ترور شهیدصیاد شیرازی نمونه های مصداقی این ضعف در شراط فوق محسوب می شد.

از سوی دیگر شورش های اجتماعی در سطح کشور برای مقابله با نظام از جمله راهکارهای دیگر نیروهای خارجی برای مقابله با نظام بود و در چنین شرایطی نقش امنیتی و اطلاعاتی سپاه بیش از پیش نمایان شد.

تکمیل قرارگاه های امنیت استانی در تهران و سایر شهرستان ها، تشدید عملیات ضد جاسوسی در مقابله با عملیات سرویس های مخفی، مقابله با نا آرامی های سال ۱۳۷۶ درتهران با دستور مستقیم مقام معظم رهبری و تامین امنیت اجلاس سران کشورهای اسلامی از جمله تلاش های سپاه در این حوزه محسوب می شد.

در این دوران با توجه به هجمه سنگین رسانه ای دشمن، فعالیت های فرهنگی در کنار فعالیت های نظامی و سازندگی نیز در برنامه کاری سپاه قرار گرفت.عمده فعالیت های فرهنگی سپاه پاسداران در این حوزه، مصروف مقابله با افکار انحرافی سیاسی در فضای کشور بود که از طریق نیروی بسیج مستضعفین صورت گرفت.

آشنایی نیروهای بسیجی و جذب جوانان در این حوزه با نظرات مختلف سیاسی و آشنایی آنان با ترفندهای سیاسی دشمنان از جمله مهم ترین رئوس برنامه های سپاه پاسداران برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن محسوب می شود.

اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق جنگی و آشنایی توده مردم با مناطق عملیاتی از جمله برنامه دیگر فرهنگی بود که در این دوره آغاز آن اجرا شد.

اما برای مقابله با خطر نفوذ و گسترش جریانات معاند و ضدانقلاب سپاه رویکرد دیگری نیز درنظر داشت که مسئولیت عمده آن بر عهده بسیج قرار می گرفت.

در سال ۱۳۸۶ و پس از ده سال ریاست سردار رحیم صفوی بر این نهاد نظامی، سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه به این سمت منصوب شد؛ تغییری که زمینه ساز تغییرات گسترده در نحوه چینش سپاه و مقابله با تهدادت جدیدبود.


سپاه به راهبرد دفاع موزاییکی روی می آورد

در این دوره با توجه به سرمایه گذاری سنگین نیروهای متخاصم و به خصوص ایالات متحده در نیروهای هوایی و ویژه برای انهدام مراکز فرماندهی و عملیاتی دشمن که در جنک دوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ آزموده شده بود، طرح ایجاد سیستم ذفاع موزاییکی مورد توجه فرماندهی سپاه قرار گرفت.


در این طرح که بصورت عملیاتی و موفقیت آمیز از سوی حزب الله لبنان ضد حملات سنگین نیروهای اسراییلی در سال ۲۰۰۶ بکارگرفته شد، با ایجاد واحد های مستقل دفاعی امکان عملکرد مستقل آن ها در برابر نیروهای دفاع تامین می شود و انهدام مقرهای فرماندهی نیز تاثیری در توان دفاعی آن ها نخواهد داشت.

بر اساس چنین رویکردی بود که سپاه های استانی در استان های مختلف کشور با توانایی عملیات مستقل در رده های فرماندهی خود تشکیل شد.


در این سیستم جدید تجهیزات و نیروهای لشکر سابق سپاه بر در این سپاه های استانی تلفیق شده و عملیات نظامی قرارگاه های بسیج نیز تحت فرماندهی این قرارگاه های استانی قرار گرفت.

البته برخی از لشکرهای سپاه از جمله لشکر ۲۷ محمد رسول الله و لشکر ۸ نجف اشرف همچنان به طور مستقل و تحت نظر ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه به ایفای نقش می پردازند.

*فتنه و سپاه رودرروی هم

در بعد داخلی، مهم ترین تدبیر امنیتی سپاه مهار شورش های فتنه پس از انتخابات بیست و دوم خرداد ماه سال ۱۳۸۸ و مقابله با عملیات تهاجمی سرویس خارجی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بود.

دستگیری مظنونان به ایجاد و شورش و مهار اراذل و اوباش از جمله مهم ترین اقدامات سپاه در این دوره بود که مجری اصلی اجرای قرارگاه امنیتی ثارلله در تهران بود.بعدها اعترافات بسیاری از دستگیر شدگان از نقش مهم اقدامات سپاه در برهم زدن نقشه سران فتنه برای ایجاد تقابل داخلی در مجموعه نظام پرده برداشت.

تبدیل نیروی مقاومت بسیج به سازمان و پر رنگ تر شدن نقش فرهنگی این نیرو از جمله اقدامات دیگر سپاه در این دوره و به خصوص جنگ نرم با تاکیدات مقام معظم رهبری بود.

پس از قضایای فتنه گون سال ۸۸، سپاه و بسیج که حالا باتجربه تر از قبل شده اند، دست به برگزاری سلسله رزمایش هایی در سطح استانها می زنند که این رزمایش ها تحت عنوان الی بیت النمقدس انجام می گرفت.

در این رزمایش ها هر استان بصورت جداگانه با استفاده از اقشار مختلف بسیج و نیروهای سپاه‌های استانی به تمرین مقابله با طیف گسترده ای از تهدیدات نرم، نیمه سخت و سخت می پرداختند.

این رزمایش ها که سلسله وار و پشت سر هم در استانهای مختلف برگزار می شود چندین ماه طول کشید و طی آن بسیجیان هم با انواع تهدیدت روز و هم نحوه مقابله با آنها اشنا شدند.

اما رزمایش اخیر سپاه در پایتخت به لحاظ ساختاری متفاوت تر از قبل بود و حالا سپاه دست به برگزاری رزمایشی با این سطح و رویکردی جدید می زد که در آن علاوه بر گردان های متعدد عاشورا، امام علی(ع)، امام حسین(ع) و بیت المقدس (درحوزه برادران) و الزهرا و کوثر (در حوزه خواهران) تعداد قابل توجهی از فعالین حوزه های سایبری نیز حضور داشتند.

بنا بر گفته مسئولین امر، بیش از ۳ هزار نفر از اساتید و نخبگان فضای سایبری در قالب یگان های سایبری در این رزمایش مشارکت ویژه داشتند.



حفظ انسجام در میان نیروهای حاضر در این رزمایش و ارتقاء سطح دانش بخشی از اهداف رزمایش اقتدار ثارالله عنوان و گفته شد که با توجه به تجارب به دست آمده در وقایع ۸۸ و همچنین تجربه های پیشین اقدام به برگزاری این رزمایش شد تا جلوه ای از امنیتِ مد نظر رهبری را به نمایش گذاشته شود.

در این رزمایش علاوه بر ستونکشی موتوریزه ۳۰ هزار نفری، عملیات راپل، توان موتورسواری حرفه ای نیروها، اسکورت شخصیت ها و آمادگی بدنی نیروها، به نمایش گذاشته می شود.

سردار شعبانی سخنگوی رزمایش اقتدار ثارالله نیز با اشاره به کارکرد عملیاتهای اجرایی این رزمایش در زمان بحرانهای مختلف از جمله زلزله که نیازمند اقدامات ویژه امداد و نجات است، گفت: دو گردان الزهرا و کوثر آموزش های ویژه امدادی را فراگرفته اند و در این رزمایش نیز توانایی های خود را به نمایش خواهند گذاشت.

*ناو هواپیمابر یا فیس بوک

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بسیاری از عرصه ها همواره خود را به عنوان اصلی ترین مدافع حریم نظام جمهوری اسلامی مطرح کرده است و به طور تهدیدات دشمن نیز ماهیتی دینامیک و و در حال نو شدن دارد.

شاید بررسی تحولات این نهاد نظامی تصویری نا پایدار از سپاه پاسداران در حوزه سازمانی و عملیاتی را به ذهن متبادر کند اما در این میان نباید تغییر ماهیت تهدیدات دشمن را از خاطر برد.

تهدیداتی که گاه در شکل ناوهای هواپیما بر و گاه به شکل پورتال های شبکه های اجتماعی خود را نشان می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *