کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی حساب مالی ۱۰۵ هزار مدرسه کشور

14 شهريور 1394 ساعت 11:13

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش گفت:‌با اجرای یکپارچه سازی حساب مدارس، ۱۰۵ هزار مدرسه کشور به لحاظ حساب مالی بررسی می‌شوند که هزینه‌های دریافت شده از خانواده‌ها،‌کمک‌های مالی به مدرسه و نحوه هزینه کرد این پول‌ها مشخص می‌شود.


به گزارش جهان، منصور مجاوری در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص یکپارچه سازی حساب مدارس اظهار داشت:‌ راهکار شماره ۲۰ سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مدیریت بهینه منابع مالی را حکم کرده است و براین اساس آموزش‌ و پرورش باید به سمت برنامه‌هایی برود که سازماندهی و بهینه‌سازی منابع مالی را به همراه داشته باشد. بهینه سازی منابع مالی از نظام تأمین، تخصیص و مصرف منابع مالی شروع می‌شود.

وی افزود:‌ در مدارس به دنبال این هستیم تا منابع مالی ورودی به مدرسه چه منابع دولتی و چه غیردولتی را ساماندهی، برنامه‌ریزی و شفاف‌سازی کنیم و این شفاف‌سازی به اطلاع مسئولان عالی کشور و خانواده دانش‌آموزان برسد.

** شفاف‌سازی منابع مالی مدرسه

مشاور معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ باید مشخص شود هر میزان پولی که وارد مدرسه می‌شود اولاً برای چه موضوعی دریافت و ثانیاً‌ برای چه موضوعی هزینه می‌شود. درحقیقت حساب یکپارچه مدارس به دنبال شفاف‌سازی برای پاسخگویی صحیح و دقیق از منابع مالی مدرسه صورت گرفته است.

مجاوری ادامه داد: یکپارچه‌سازی حساب مدارس به ما کمک می‌کند تا در سال‌های آینده، هزینه هریک از دانش‌آموزان در مدارس و هر یک از کلاس‌های درس را به صورت مجزا محاسبه کنیم. سازمان مدیریت و دولت سال‌ها به دنبال آن است تا قیمت تمام شده خدمات در واحدهای اجرایی دستگاه‌های دولتی را محاسبه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر هم‌اکنون اعلام نمی‌‌شود به ازای هر دانش‌آموزان در مدارس دولتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود؟‌ عنوان کرد:‌وقتی که از سرانه دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم این موضوع با قیمت تمام شده هر دانش‌آموز در مدرسه متفاوت است. حدود ۱۰۰ مدرسه تک دانش‌آموزه در کشور داریم،‌ تصور کنیم در این مدارس حقوق معلم با تمام مزایا حدود ۲ میلیون تومان باشد بنابراین در طول ۱۲ ماه حدود ۲۴ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کنیم، هزینه آب، برق،‌تلفن و سایر مسائل نیز وجود دارد که اگر ۶ میلیون تومان برای آنها هزینه شود سرانه هر دانش‌آموز در مدارس تک دانش‌آموزه سالانه ۳۰ میلیون تومان است.

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ شرایط در مدرسه‌ای با تعداد دانش‌آموزان زیاد در پایتخت متفاوت است.به عنوان مثال اگر مدرسه ۸۰۰ دانش آموز و ۱۰۰ معلم داشته باشد، حقوق معلمان به صورت سرانه سرشکن می‌شود بر تعداد ۸۰۰ دانش‌آموز و سرانه پایین می‌آید بنابراین در مدرسه‌ای که یک دانش آموز دارد هزینه بالاتر است اما اگر تعداد دانش‌آموزان افزایش یابد، سرانه تقسیم می‌شود.

مجاوری گفت:‌در مدارس هزینه معلم، هزینه مدرسه به لحاظ آب، برق و تلفن و ملزومات اداری مشخص است همچنین بودجه‌های دولتی که به مدرسه اعطا می‌شود، اعلام شده است از سوی دیگر برخی مبالغ مالی را خانواده‌ها به مدرسه می‌دهند تا برای فعالیت‌های قانونی تعریف شده هزینه شود.

** ۷۰ نوع عنوان هزینه‌ای و درآمدی برای مدارس تعریف شده است

وی اظهار داشت:‌هیچ یک از فعالیت‌هایی را که برای مدارس تعریف کرده‌ایم، غیرقانونی نیست. حدود ۷۰ نوع عنوان هزینه‌ای و درآمدی برای مدارس تعریف شده است،‌برگزاری کلاس‌های تقویتی، کلاس کنکور، زبان خارجه،‌ ورزش، آموزش شنا وهنرهای دستی کلاس‌هایی است که به صورت فوق برنامه می‌تواند در مدارس برگزار شود و برای تمام فعالیت‌های فوق برنامه مدارس که خارج از ساعت رسمی در مدارس برگزار می‌شود،‌ می‌توان هزینه دریافت کرد.خانواده‌ها برای برگزاری کلاس‌های فوق برنامه به مدارس پول می‌دهند نه بابت کلاس‌های رسمی.

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش افزود:‌ در کنار این موارد دو شاخص دیگر داریم تحت عنوان کمک‌های عمومی و کمک‌های خاص به مدارس. در برخی موارد خانواده‌ها مشاهده می‌کنند دیوار مدرسه فروریخته یا تجهیزات آموزشی مناسب وجود ندارد بنابراین اعلام می‌کنند فلان مبلغ را بابت تعمیر دیوار مدرسه یا کمک به خرید کامپیوتر پرداخت می‌کنیم که به این موارد می‌گوییم کمک‌های خاص.

** آموزش‌وپرورش می‌تواند از کمک‌های مردمی و نهادهای دولتی برای اداره مدارس استفاده کند

مجاوری گفت:‌در موارد دیگر خانواده‌ها می‌گویند فلان مبلغ را به مدرسه کمک می‌کنیم اما مشخص نمی‌کنند که این کمک بابت چه فعالیتی است، این موارد جزو کمک‌های عام محسوب می‌شوند. در قانون به آموزش‌وپرورش اجازه داده شده است تا از نهادهای مختلف،‌افراد حقیقی و حقوقی کمک‌ها و هدایایی را دریافت کند. در قانون شوراهای آموزش‌وپرورش به صورت شفاف آمده است که این وزارتخانه می‌توانداز محل کمک‌های مردمی، نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده و هزینه‌های مدرسه را تأمین کند.

** پیگیری مراحل ثبت‌نام و امور دانش‌آموز به صورت اینترنتی از خانه

وی ادامه داد:‌حساب یکپارچه مدارس به دنبال نظم‌دهی، ساماندهی و روان سازی فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است و به تدریج به دنبال این هستیم تا براساس کد دانش‌آموزی شرایطی را ایجاد کنیم که خانواده‌ها از طریق ورود به سامانه اینترنتی و درگاه‌های الکترونیک مراحل ثبت‌نام و پیگیری امور دانش‌آموزان را از طریق سامانه از خانه پیگیری کنند.

** پول کلاس‌های فوق برنامه و سرویس مدارس باید به حساب مدرسه واریز شود

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ در طرح یکپارچه سازی حساب مدارس صرفاً‌ منابع غیردولتی باید به حساب سپرده مدارس واریز شود و سرانه دولتی به این حساب واریز نمی‌شود. پول ثبت‌نام در کلاس فوق برنامه، اردو، سرویس ایاب و ذهاب و لباس مدرسه به این حساب واریز می‌شود و شرایطی را مهیا کردیم تا خانواده‌ها از طریق دستگاه ATM،‌ دستگاه پُز مدارس و درگاه‌های الکترونیکی اینترنتی نسبت به واریز پول اقدام کنند.

مجاوری تصریح کرد:‌در فاز نخست حساب یکپارچه مدارس را برای مدارس دولتی اجرا کردیم و براین اساس حساب‌هایی ایجاد و فعال شد که تمام این حساب‌ها تحت عنوان حساب سپرده کوتاه مدت به نام انجمن اولیای مدرسه نزد بانک ملی است.

وی افزود: پس از آنکه خانواده، پول را به حساب مدرسه واریز کرد به آنها پیامکی ارسال می‌شود با این عنوان که پول شما بابت فلان فعالیت به حساب ۱۷ رقمی مدرسه واریز شد باید توجه داشت که هر مدرسه دارای یک کد۱۷ رقمی است. همزمان نیز پیامکی برای مدیر مدرسه ارسال می‌شود تا مطلع شود که خانواده دانش‌آموز چه مبلغی را به حساب مدرسه واریز کردند.

** ارائه ترازنامه مالی مدارس به خانواده دانش‌آموزان

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ وقتی خانواده می‌خواهد به حساب مدرسه پول واریز کند، گزینه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند، بابت چه فعالیتی می‌خواهند به حساب مدرسه پول واریز کنند بر این اساس در پایان سال از محل درآمدهای شناسایی شده مدرسه، به خانواده‌ها لیستی ارائه می‌‌دهیم که مشخص می‌کند پول وایز شده به حساب مدرسه در چه بخش‌هایی هزینه شده است در حقیقت یک ترازنامه مالی به خانواده‌های دانش‌آموزان ارائه خواهیم کرد.

مجاوری گفت:‌پولی که خانواده بابت کلاس فوق برنامه‌ به حساب مدرسه واریز می‌کند باید در همان کلاس هزینه شود به عنوان مثال صرف پرداخت حقوق معلمی شود که به صورت فوق برنامه دانش‌‌آموزان را آموزش می‌دهد یا برای خرید تخته کلاس و تجهیزات آموزشی مورد نیاز هزینه شود.

وی عنوان کرد:‌حساب یکپارچه مدارس خرداد امسال در ۲۵ مدرسه در ۵ استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد و افتتاح رسمی آن را در اجلاس روسای آموزش و پرورش با حضور وزیر شاهد بودیم.هم‌اکنون تمام مدارس صاحب حساب شده‌‌اند که برای فعال سازی آن،‌مدیران مدارس باید از تاریخ ۱۵ شهریور به بانک ملی که در آن حساب دارند مراجعه کرده و فرم مربوطه را امضا کنند پس از آن حساب فعال خواهد شد و مدیران می‌توانند نسبت به برنامه‌های مالی خود اقدام کنند.

** حذف پول نقد، چک و دستگاه پُز از مدارس

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ در آینده چک و پول نقد از مدارس حذف خواهیم کرد و تمام مسائل مالی مدرسه از طریق دستگاه ATM و درگاه‌های الکترونیکی پیگیری می‌شود حتی دستگاه پُز را هم از مدارس حذف خواهیم کرد و خانواده‌ها به روش اینترنتی یا از طریق دستگاه‌های ATM پول را به حساب مدارس واریز می‌کنند و فیش آن را به مدیر مدرسه تحویل می‌دهند.

** مدیران مدارس باید حساب ۱۷ رقمی مدرسه را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند

مجاوری گفت:‌ خانواده‌ها زمانی که پول را به حساب مدرسه واریز کردند بلافاصله برای آنها پیامک می‌آید که فلان مبلغ را به حساب مدرسه واریز کرده‌اند.به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم از این به بعد هزینه کلاس‌های فوق برنامه باید به حساب ۱۷ رقمی مدارس از طریق دستگاه پُز و ATM واریز شود و مدیران مدارس موظفند زمانی که خانواده‌ای مراجعه کرد دستگاه پُز را در اختیار آنها قرار دهند تا هزینه فوق برنامه را به حساب مدرسه واریز کنند. خانواده‌ها توجه داشته باشند که حساب حتماً‌ به اسم مدرسه بوده و به اسم اشخاص نیست.

وی ادامه داد:‌هدف اصلی از اجرای یکپارچه سازی حساب مدارس ساماندهی و مدیریت بهینه منابع مالی واحدهای آموزشی و اجرایی است و در فاز نخست مدارس دولتی را تحت پوشش برده‌ایم که در فازهای بعد به سراغ آموزشگاه‌های آزاد و مدارس غیردولتی می‌رویم. باید برای خانواده‌ها مشخص شود شهریه‌ای که پرداخت می‌کنند بابت چه مواردی هزینه می‌شود.

** تبدیل حسابداری مدارس از نقدی به تعدی

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که حسابداری مدارس را از نقدی به تعهدی تبدیل کنیم،‌افزود:‌حسابداری تعهدی یعنی برای هر نوع درآمد باید هزینه‌ای در نظر گرفته شود و برای هر هزینه‌ای که می‌خواهیم در مدرسه داشته باشیم باید از قبل درآمد را پیش بینی کرد.اگر مدرسه می‌خواهد خارج از ساعت رسمی فعالیت فوق برنامه داشته باشد باید از قبل پیش بینی کند که چه میزان هزینه و سرمایه گذاری خواهد کرد.

**‌امکان بررسی حساب ۱۰۵ هزار مدرسه کشور

مجاوری ادامه داد:‌حساب یکپارچه مدارس امکان پاسخگویی،‌ارزشیابی، نظارت،‌کنترل و هرگونه امکانی را که برای شفاف سازی نیاز است در اختیار مسئولان آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها قرار می‌‌دهد و در نهایت وزیر، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی مدیر پروژه می‌توانند از روی میز خود حساب ۱۰۵ هزار مدرسه کشور را بررسی کنند و برای آنها مشخص شود چه میزان پول از خانواده‌ها دریافت شده و بابت چه فعالیت‌هایی هزینه شده است.

وی گفت:‌دریافت پول از خانواده‌ها در مدارس باید براساس فعالیت‌های تعریف شده‌ای باشد که مجوز دارند. در حساب یکپارچه مدارس هرگونه دخل و تصرف در فعالیت‌های مدارس و هزینه‌‌هایی که از خانواده‌هاگرفته می‌شود،‌قابل نظارت است. مسئولان وزارتخانه و روسای ادارات آموزش‌وپرورش اجازه ندارند حتی یک ریال از محل منابع مالی که در مدارس جمع‌آوری می شود برداشت کرده و در جای دیگر هزینه کنند و اگر سودی هم به حساب مدرسه تعلق می‌گیرد صرف مدرسه خواهد شد.


کد مطلب: 442631

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/442631/بررسی-حساب-مالی-۱۰۵-هزار-مدرسه-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com