کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد حامد زمانی از برخی انتقادها

14 شهريور 1394 ساعت 8:19

مراسم رونمایی از تازه ترین موزیک ویدیوی حامد زمانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان با عنوان «مرگ = آمریکا» در حالی برگزار شد که وی به طور مفصل درباره روشی که برای کارش انتخاب کرده توضیح داد.


به گزارش جهان به نقل از مهر، مراسم رونمایی از موزیک ویدیوی «مرگ = آمریکا» تازه ترین اثر حامد زمانی که به تازگی توسط برادران بوشهری ساخته شده پنجشنبه بعد از ظهر ۱۲ شهریور ماه با حضور پر تعداد طرفداران این خواننده انقلابی در موسسه فرهنگی سراج تهران برگزار شد.

برای چه مرگ بر آمریکا می گوییم؟

محسن پیرهادی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این مراسم گفت: امروز می خواهم صحبت‌های خود را با طرح مساله ای آغاز کنم. اینکه امروز چرا ما دور هم جمع شدیم و می خواهیم از اثری رونمایی کنیم که در ارتباط با سیاست‌های خصمانه آمریکاست؟ و یا چرا ما در تلاشیم که جشنواره هایی مانند «مرگ بر آمریکا» را برگزار کنیم؟ آیا می دانیم به چه علتی پوسترهای صد آمریکایی را با نام های مختلف در شهر تهران نصب می کنیم؟ یا اساسا چرا در شرایطی خیلی ها احساس ضرورت نمی کنند، ما همچنان آرزوی مرگ برای آمریکا می کنیم؟

وی ادامه داد: ما بر سر مبانی فکری که بسیار هم مهم است با کشور آمریکا اختلاف نظر داریم. مبانی آمریکا در قدرت و منافع خلاصه شده اما مبانی ما دقیقا در مقابل آن است و تمام تلاش خود را می کنیم تا دستورات الهی، خدامحوری و رفتار دینی را مورد نظر خود قرار دهیم و در همین جاست که به جهت تقابل میان همین مبانی فکری به این نتیجه می رسیم که باید شعار مرگ بر آمریکا بگوییم.

مدیر بسیج شهرداری تهران در ادامه صحبت های خود بیان کرد: تشکیل تمدن اسلامی مساله ای است که ما برای آن تلاش می کنیم. این در حالی است که ما در برابر تمدن آمریکایی که به هیچ عنوان دنبال شکل گیری تمدن اسلامی نیست وظیفه داریم از هر تلاشی برای اعتلای تمدن اسلامی دریغ نکنیم. تمدن آمریکایی امروزه در حوزه اندیشه و مبانی به شما اجازه تشکیل تمدن دیگری را نمی دهد و اساسا به همین جهت است همواره با ما مخالفت می کند. اتفاقا اساس اختلاف هم همین جاست یعنی ما می خواهیم اثرگذار باشیم اما آنها از هر ابزار استفاده می کنند تا ما را از بین ببرند.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس ما امروز در اینجا کنار هم جمع شدیم تا از یک اثر هنری دفاع کنیم که می تواند در تمدن اسلامی و فرهنگ انقلابی نقش اساسی ایفا کند. به اعتقاد من حضور ما در این مراسم بر اساس شریعت است که ما برای حضور در آن ثواب قائلیم. من به سهم خودم امروز افتخار می کنم که در رونمایی یک اثر مرتبط با مبانی انقلاب حضور پیدا کردم. البته حالا می فهمیم که چرا دور هم جمع شده ایم و از هنرمندی مانند حامد زمانی دفاع می کنیم چرا که می دانیم فرق او با برخی از هنرمندان دیگر چیست.

پپرهادی افزود: ممکن است خیلی از ما موسیقی های مختلفی را گوش کنیم اما مطمئنم امروز اینجا غیر از توجه به اثر تولید شده با انگیزه دیگری به اینجا آمده ایم. به اعتقاد من غیر از صدای خوب حامد زمانی در او یک روحیه انقلابی وجود دارد که وی را از دیگران متمایز می کند. او دارای هویت انقلابی و مدافع اندیشه انقلابی است که برای بسیاری از ما ارزشمند است. اساسا هنرمندی برای ما افتخار دارد که هم عمل انقلابی و هم شجاعت انقلابی دارد. به هر ترتیب کلیپ «مرگ = آمریکا» یک محصول فرهنگی تمام عیار از تمدن اسلامی است که در کشاکش با تمدن آمریکایی ارائه شده است. ما با تولید این اثر نشان دادیم که اگر تمدن غرب با سیگنال های ماهواره با ما در هر حال مبارزه است ما نیز زنده ایم و تا زنده ایم مرگ بر آمریکا را می گوییم.

«مرگ بر آمریکا» با «مرگ = آمریکا» چه تفاوتی دارد

قاسم صرافان شاعر کلیپ «مرگ = آمریکا» نیز در این مراسم گفت: بعد از ترانه ای که مهدی سیار عزیز برای ساخت قطعه «مرگ بر آمریکا» سرود، کار برای ما بسیار سخت شد زیرا این شاعر توانمند در این قطعه همه چیز را به خوبی بیان کرد. به هر ترتیب ما پیش خود این ایده را مطرح کردیم که برای سرودن شعر «مرگ = آمریکا»، مرگِ لایه های سیاسی و اجتماعی آمریکا را بار دیگر نشان بدهیم و امیدوارم توانسته باشیم در رسیدن به این هدف به موفقیت برسیم.

وی در پاسخ به سوالی که آیا بهتر نبود به جای سرودن اشعار سیاسی، سرودن اشعار مذهبی را مانند قبل ادامه می داد؟ تصریح کرد: ما صاحب غیرت هستیم و می دانیم مفاهیمی که در معارف اهل بیت است جهت گیری و رسالت دارد و ما نیز به عنوان دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت موظف به مبارزه با دشمنان آنها هستیم. به همین جهت است که حتم دارم شعر «مرگ = آمریکا» اتفاقا یک شعر اعتقادی و نه فقط سیاسی است که من با تمام وجود و از سر اعتقادات مذهبی ام آن را سرودم.

قشر خاکستری، حامد زمانی، تلاش شبانه روزی

حامد زمانی خواننده کلیپ «مرگ = آمریکا» هم که با یک ساعت تاخیر در این مراسم حضور یافت با تقدیر از استقبال طرفدارانش در این مراسم رونمایی توضیح داد: به خودم می بالم که شاهد چنین جمعیت پرشوری در سالن موسسه سراج هستم و امیدوارم با کمک شما عزیزان بتوانیم صدایمان را به گوش جهانیان برسانیم. این که کلیپ «مرگ = آمریکا» چگونه تبدیل به این فضای تصویری شد در صحبت های قاسم صرافان عزیز و آقای پیرهادی گفته شد. ما در ساخت این کلیپ تصمیم گرفتیم بعد از موفقیت‌هایی که قطعه «مرگ بر آمریکا» داشت، اثری را تولید کنیم که حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشد به همین جهت کار کل گروه سازنده از شاعر تا خواننده و تولیدکنندگان بسیار سخت تر از آنی بود که تصور می کنید.

وی با اشاره به انگیزه های خود برای حضور در این مراسم رونمایی گفت: از این بعد تصمیم داریم تا برای کمتر شدن حاشیه ها و پاسخگویی به سوالات مخاطبان هر دو ماه یک بار به بهانه های مختلف چنین نشست هایی را داشته باشیم چرا که این نشست ها علاوه بر کمتر کردن حاشیه ها به نزدیک تر شدن ها نیز کمک می کند. موسیقی و آهنگ هایی که من تا به امروز ساختم ابزاری برای حرکت های بزرگ تر است که این روزها به کمک گروهم آغاز کردیم و شبانه روزی برای به نتیجه رساندن آن تلاش می کنیم.

باید به دنبال جذب حداکثری باشیم

این خواننده انقلابی با اشاره به نقش هنر و هنرمند در تببین اهداف انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما باید در ارائه کارهایمان آنقدر خوب باشیم که به فرموده مقام معظم رهبری جذب حداکثری داشته باشیم و حالا بسیار خوشحالم که قشر خاکستری نسل ما، همان هایی که به هیج عنوان حاضر به شنیدن آثار من نبودند هم اکنون به صدا و آثار من و دیگر دوستانم گوش می دهند و باز هم بسیار خوشحالم در فضایی کار کردم که در آن فقط شعار ندادم و شما طرفداران هم به هیچ عنوان به کسی توهین نکردید.

زمانی افزود: موسیقی مهم ترین ابزار برای انتقال معناست، اینکه ما به سمتی برویم که بقیه رفتند باز هم همان آثار کلیشه ای تولید می شود که دیگران میلی به شنیدن آن ندارند. وقتی در جشنواره ققنوس با کلیپ «لبیک» توانستیم به عنوان یکی از آثار برگزیده انتخاب شویم وقتی نوبت به سخنرانی من رسید به دلیل توهین های ناراحت کننده که آن موقع به ساحت مقدس حضرت محمد (ص) شده بود از دوستان حاضر در سالن خواستم صلواتی ختم کنند اما در برخی از نقاط سالن متوجه شدم که برخی ها تصور کردند که حامد زمانی دوباره شروع کرده به حرف های این چنینی زدن. اما وقتی کلیپ «لبیک» از سالن پخش شد بسیار خوشحال شدم که جمعیت حاضر در تالار به دلیل تفاوت های تصویر ایستاده کار را تشویق کردند و این برای من همه چیز بود. به هر حال اینها را گفتم تا تاکید کنم ما همانطور که در ارائه محتوا باید تلاش کنیم باید در ارائه فرم نیز تلاش داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: ما باید برای خودمان حاشیه مثبت ایجاد و سعی کنیم در جهت اهدافی که داریم خبرساز باشیم. امروز بسیار خوشحالم که به تعداد رفقای ما اضافه شده و امیدواریم به جایی برسیم که نشان بدهد، همه ما خوبیم، مهربانیم و به حرف هایی که می‌زنیم اعتقاد داریم. برخی ها به من این انتقاد را وارد می کنند که چرا کارهای عاشقانه نمی خوانی؟ و من همیشه در پاسخ به آنها می گویم کارهای عاشقانه برای من همین هایی است که می خوانم بنابراین بستگی دارد که شما عشق را چگونه تعریف می کنید.

به زودی آلبوم منتشر می‌کنم

این خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در صورت برگزاری کنسرت حتما بلیت های ارزان قیمت تری نسبت به کنسرت های رایج پاپ می فروشد، از انتشار قریب الوقوع تازه ترین آلبوم مستقل خود با حال و هوایی ویژه خبر داد و گفت: به زودی با یک آلبوم کاملا ویژه و متفاوت در خدمت مخاطبان عزیز خواهم بود و امیدوارم این اثر مورد توجه طرفداران و دوستداران موسیقی قرار گیرد.

زمانی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در سالن پیرامون حاشیه هایی که درباره او مطرح می شود، توضیح داد: شایعات همیشه هست. اصولا وقتی خواننده ای اثر موفقی را منتشر می کند حاشیه ها نیز به دنبال آن شروع می شود. به هر حال من به دوستان حاشیه ساز می گویم «به دین خود رجوع کنید و بخوانید که دین در این شرایط به شما چه گفته است» این دوستان بهتر است درباره چیزی که آن را ندیده اند و فقط شنیده اند زود قضاوت نکنند. متاسفانه برخی مواقع در گروه های چند هزار نفری شبکه های مجازی مسائلی را درباره من مطرح می کنند که باورش برایم سخت است. آخر برخی از افراد با چه نیتی آبروی یک نفر را به اسم حفظ ارزش ها در فضای مجازی می برند؟ چرا انقدر به من تهمت می زنید؟ حتی اگر من اشتباهی هم کردم چرا شمایی که ادعای رفاقت دارید به جای کمک کردن من را تخریب می کنید؟ اینها نکات مهمی است که دوست دارم برخی ها مقداری بیشتر به آن فکر کنند.


کد مطلب: 442583

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/442583/انتقاد-حامد-زمانی-برخی-انتقادها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com