پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۷ مهر ؛ ارائه خروجی کمیسیون به صحن علنی مجلس

جزئیات بررسی برجام در مجلس از زبان زاکانی

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 442476
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با بیان این که روشمندی خاصی در بررسی برجام دنبال می کنیم و سر موعد مقرر گزارش خود را به نمایندگان می رسانیم، صحبت های مهمی در خصوص جزئیات بررسی برجام عنوان کرد.
جزئیات بررسی برجام در مجلس از زبان زاکانی
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، "علیرضا زاکانی" رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه ۱۲ شهریور به تشریح آخرین وضعیت بررسی برجام در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه آنچه که آمریکایی ها به برجام نگاه می کنند و کاری که انجام شده به عنوان یک مرحله از مراحل مختلف است گفت: آنها در این مرحله بنا دارند در بخش هایی ما را به رکود و حالت ایستایی و در بخش هایی نیز به یک برگشت پذیری جدی برسانند ضمن این که نهایتا آن ها زیرساخت های اساسی تحریم خود را حفظ می کنند و خود را برای گام های بعدی شان مهیا نگه می دارند.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه تحریم ها سه نوع برخورد در برجام صورت گرفته یادآور شد: برخی از تحریم ها قطع نامه های شورای امنیت است، شش قطع نامه را در یک قطع نامه ۲۲۳۱ جمع کردند و در خصوص تحریم های اتحادیه اروپا نیز آن ها بنای لغو دستورالعمل های اجرایی را دارند اما زیرساخت ها براساس مصوباتشان راجع به تحریم ها نگه خواهند داشت و در خصوص آمریکا نیز یک وعده هایی از سوی آمریکا صورت گرفته و آن ها به نوعی قصد دارند تحریم ها را تعلیق کنند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکا با تعلیق تحریم ها به گونه ای درصدد است که زیرساخت تحریم ها را حفظ کند و لذا نوع برخورد با ما در موضوع تحریم کاملا شفاف و مشخص است.

کمیسیون ویژه برجام در پایان گزارشی به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر بر روی برجام کار کارشناسی انجام می دهیم تصریح کرد: با توجه به این موضوع بیش از آنکه می گوییم نیاز به شنیدن و دقت داریم چرا که رسالت بزرگی برعهده مجلس شورای اسلامی است و بنا داریم یک دقت نظر اساسی در برجام و قطع نامه داشته باشیم و نهایتا کمیسیون ویژه
آمریکا با تعلیق تحریم ها به گونه ای درصدد است که زیرساخت تحریم ها را حفظ کند و لذا نوع برخورد با ما در موضوع تحریم کاملا شفاف و مشخص است.
برجام در پایان گزارشی را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد.

نوع تعهدات ما تعهداتی است که بازگشت پذیری سریع در رابطه با آن ها وجود نخواهد داشت

زاکانی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص نوع تعهدات ما و غرب اظهار داشت: تعهدات ما تعهداتی است که با اقدام در آن راستا، بازگشت پذیری سریع وجود خارجی نخواهد داشت ضمن این که بخشی از تعهدات ما اساسا بازگشت پذیر نخواهد بود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن ها برای تعلیق تحریم ها یک اراده، دستورالعمل و ابلاغ لازم دارند و برای بازگرداندن مجدد تحریم نیز باز به همان اراده و ابلاغ لازم دارند ضمن اینکه مکانیزم خودکاری برای بازگرداندن تحریم ها در برجام در نظر گرفته شده لذا مسیری که دنبال می شود مسیر کاملا مشخصی است که بازگشت پذیری را برای ما در بخش هایی سخت و در بخش هایی نیز قابل امکان می کند.

با روش مندی خاصی برجام را بررسی می کنیم/ ان شالله هفته اول مهر گزارشمان را به مجلس ارائه خواهیم داد

وی درباره این که آیا برجام موافقان و مخالفانی در کمیسیون ویژه بررسی برجام دارد یا خیر نیز اظهار داشت: این موضوع طبیعی است اما موافقت ها و مخالفت ها در کمیسیون ویژه با این نگاه دیده نمی شوند که بخواهد دو دستگی در کمیسیون به وجود آورد بلکه ما با یک روش مندی خاصی برجام را بررسی می کنیم تا سر موعد مقرر که وعده دادیم ان شالله هفته اول مهر بتوانیم گزارشمان را به نمایندگان مجلس ارائه دهیم.

زاکانی تاکید کرد: در مسیری که ورود کردیم مسیر مسیری کاملا علمی و دقیق است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هفته گذشته هیئت رئیسه کمیسیون ویژه برجام انتخاب شدند و قبل از ورود به بحث برجام ما یک روشمندی خاصی را برای بررسی برجام تعیین کردیم.

از متخصصین کشورمی خواهیم که نظرات خود را در خصوص برجام با ما مطرح کنند

وی با تاکید مجدد براین موضوع که بیش از هر چیز نیاز به شنیدن و ورود تخصصی داریم گفت: بنای جدی داریم که از متخصصین کشور استفاده کنیم و نظر موافقان و مخالفان تخصصی را از عناصر دانشگاهی و صاحب نظران کشور دریافت کنیم و پس از شنیدن نظرات آن ها نظرات را جمع آوری کنیم
موافقت ها و مخالفت ها در کمیسیون ویژه با این نگاه دیده نمی شوند که بخواهد دو دستگی در کمیسیون به وجود آورد بلکه ما با یک روش مندی خاصی برجام را بررسی می کنیم
و نتیجه ما را به یک سلسله سوالات و مقدماتی برساند که آن مقدمات را رسما از دولت پاسخگو باشیم.

زاکانی با بیان این که ۵ کمیته تخصصی در کمیسیون ویژه برجام شکل گرفته گفت: هفته ای سه روز و هر روز پنج ساعت جلسه کمیسیون داریم ضمن اینکه کمیته ها نیز بعدازظهر تشکیل جلسه می دهند.

هفته آینده از آب سنگین اراک بازدید خواهیم کرد

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هفته ای یک روز از سایت های هسته ای کشور بازدید خواهیم کرد گفت: هفته گذشته از فردو و نطنز بازدید کردیم و هفته آینده نیز از اب سنگین اراک بازدیدی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه یک جلسه بسیار جدی مهربانانه پربار و مهربانانه ای در کمیسیون برگزار شد گفت: روز شنبه از تیم مذاکره کننده قبلی دعوت به عمل آوردیم و دلیل مان این بود که در کلیات مباحث مان را مبنای پیگیری قرار دهیم به طوری که ۱۲ سال گذشته را به صورت دوی ماراتون می بینیم.

زاکانی با اشاره به اینکه جلیلی و دوستانش کاری را در شورای عالی امنیت ملی دنبال کردند ادامه داد: روز یکشنبه مجددا تیم مذاکره کننده را دعوت خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از جلیلی، شمخانی و صالحی دعوت به عمل آورده ایم افزود: روز دوشنبه خدمت عراقچی و تخت روانچی بودیم به طوری که کلیت آن روز حدود ۵ ساعت به طول انجامید و در چارچوب تعیین شده ای به جلو رفتیم.
وی با اشاره به اینکه ۷ گام تعریف کرده ایم گفت: در گام اول که ۱۶ روز اقدام به جمع آوری نتایج دیگران خواهیم کرد لذا روز هفدهم برای استماع قرار داده ایم.

زاکانی با اشاره به اینکه با مجموعه های مختلف ارتباط برقرار کرده ایم افزود: هفته آینده از رئیس دفتر رئیس جمهور دعوت به عمل خواهیم آورد تا درباره موارد اقتصادی موضوع گزارشی ارائه دهند.

تیم مذاکره کننده هسته ای روز یکشنبه در کمیسیون ویژه برجام حضور خواهند یافت

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از رئیس کل بانک مرکزی دعوت به عمل خواهیم آورد ادامه داد: تیم مذاکره کننده هسته ای روز یکشنبه در کمیسیون ویژه برجام حضور خواهند یافت.
وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده جمع بندی اول را ملاحظه
هفته ای سه روز و هر روز پنج ساعت جلسه کمیسیون داریم ضمن اینکه کمیته ها نیز بعدازظهر تشکیل جلسه می دهند.
خواهند کرد گفت: نقاط ضعف و ابهام را بررسی خواهند کرد.

زاکانی با اشاره به اینکه کار منطقی و گام به گام خواهد بود افزود: از نظر بررسی معتقدیم که این مسئله امری ملی است و نباید برخورد سیاسی، سلیقه ای و غیرقانونی با برجام شود.

برخورد با برجام باید تخصصی باشد

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخورد با برجام باید تخصصی باشد افزود: قانون اساسی تفسیر را به شورای نگهبان محول کرده است.

وی با تاکید براینکه ابعاد مختلف دفاعی امنیتی در کمیسیون برجام در حال بررسی است بیان کرد: اگر دوستان مجلس بیان می کنند بررسی این موضوع به مصلحت نیست باید اذعان کنم که این مسئله خلاف قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان است و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.

زاکانی با اشاره به اصل ۷۴ قانون اساسی اظهار داشت: نسبت ما با دولت از طریق لایحه است.

طبق قانون دولت باید لایحه جمع بندی مذاکرات هسته ای را به مجلس ارائه کند

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دوستان دولت ممکن است بگویند این قانون اگر بیاید دست ما را می بندد و تعهد ایجاد می کند درست نیست گفت: طبق قانون دولت باید لایحه جمع بندی مذاکرات هسته ای را به مجلس ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون وظیفه ما به عنوان کمیسیون ویژه برجام این است که نتایج را بررسی کنیم افزود: کل برجام و قطع نامه را باید بررسی کنیم و گزارش دقیق آن را به صحن مجلس ارائه دهیم.

زاکانی با اشاره به اینکه به صورت کارشناسانه برجام و ابعاد مختلف آن را شامل منافع و مصالح و مضراتش را گزارش خواهیم داد افزود: کاری که ما انجام می دهیم خروجیش در اختیار مجلس نیست بنابراین اگر طرح و لایحه ای به مجلس بیاید آن را بررسی می کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس می تواند شرط بگذارد یا براساس ادله ای که در حقوق بین الملل مطرح است اقدام کند خاطر نشان کرد: مجلس می تواند بیانیه تفصیلی بدهد.

وی با اشاره به اینکه راه برای ما بسته نیست گفت: ما راجع به قطعنامه ورود نخواهیم کرد این
هفته گذشته از فردو و نطنز بازدید کردیم و هفته آینده نیز از اب سنگین اراک بازدیدی خواهیم داشت.
در حالی است که در برجام ورود پیدا می کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه از متخصصین کشور در این مسئله به ما کمک خواهند کرد افزود: جمع متخصصین دانشگاهی و کشور را با نگاه و سلایق مختلف درگیر این موضوع خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس اگر دید مضرات برجام بالا است می تواند آن را رد کند گفت: مجلس هم می تواند تعهد مشروط دهد در صورتی که مضرات آن کمتر از منافعش باشد.

وی با اشاره به اینکه مجلس می تواند بیانیه تفصیلی بدهد گفت: این امر نیازمند کار تخصصی عمیق است و ما آن را بدون عجله و کار شبانه روزی دنبال می کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه بندهای بیانیه تفصیلی را استخراح کرده ایم افزود: با ۲۰ حقوقدان به جمع بندی نهایی خواهیم رسید.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از متخصصان کشور می خواهیم که در جمع بندی مذاکرات هسته ای به مجلس کمک کنند بنابراین کمیسیون ویژه برجام در پایان گزارش ویژه ای به مجلس ارائه خواهد داد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: با مجوز به دولت امکانی ایجاد خواهیم کرد تا با بیانیه تفصیلی بتواند کار را به انجام برساند و محدودیت های زمانی داریم به طوری که از روز توافق و روزی که قطع نامه صادر شد و تا روز اجرا سه ماه فرصت است و این سه ماه یعنی ۹۰ روزی که در برجام آمده است.

۷ مهر خروجی کمیسیون را خواهیم داشت

وی با اشاره به اینکه این سه ماه قید زمانی است گفت: کار به گونه ای تنظیم شده که ۷ مهر خروجی کمیسیون را داشته باشیم که ۲۰ روز قبل از اتمام سه ماه خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه مجلس بحث های جدی دارد اما در نهایت اقدام و بحث می کند گفت: ۱+۵ و ایران موظف شدند تا در نهایت اقدام و با دقت در اجرای برجام تمهیدات لازم را بیندیشند اما تا به امروز رئیس جمهور آمریکا و دولتمردانش ثابت کردند که عملا برجام را نقد کردند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولتمردان آمریکا برجام را نقد کرده اند اظهار داشت: مجلس به صورت کارشناسانه اقدام به بررسی برجام می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *