جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تکذیب افزایش قیمت شیر گران شده!

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 442473
"هیچ کالایی مجوز افزایش قیمت ندارد"، "هیچ افزایش قیمتی در شیر و لبنیات نداشتیم" این جمله‌ها اظهارات رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است، درحالیکه اتفاق دیگری در بازار رخ داده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، تیر امسال بود که برخی از برندهای مطرح لبنی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند و به گفته علی رجبی، رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات قیمت فروش شیر در برخی برندها به طور میانگین پنج تا شش درصد افزایش یافته است که البته صنایع لبنی این افزایش قیمت را ناشی از افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و آثار آن بر قیمت تمام شده اعلام کردند.

اما پس از آنکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس دستور و ابلاغیه معاون رییس جمهور پیگیر اجرای نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومانی شیر خام شدند باز هم صنایع لبنی پیش‌دستی کردند و علیرغم اینکه انجمن صنفیصنایع لبنی رسما از افزایش قیمت محصولات لبنی به دلیل آنچه حمایت از مردم و افزایش مصرف شیر اعلام شد، انصراف دادند، بسیاری از برندهای مطرح این صنعت دست به افزایش قیمت لبنیات به ویژه شیر کم چرب با استفاده از ترفندهای مختلف زدند.

چراکه یکی از همین برندهای مطرح که شاید تاکنون همه مردم بارها از محصولات آن استفاده کرده اند از ترفندی به نام شیر کم چرب امگا ۳ استفاده کرد در حالی که خبری از امگا ۳ نبود و این ترفند مورد شناسایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت و پس از هفته ها کشمکش بالاخره این شیرهای به اصطلاح امگا۳ بود که از بازار جمع شد.

غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه به ایسنا اعلام کرد که یکی از کارخانه‌های تولیدکننده لبنیات با ترفند در نحوه توزیع شیرکم چرب ویتامینه ( که قیمت بالاتری نسبت به شیرکم چرب معمولی دارد) به جای شیرکم چرب معمولی منجر به افزایش قیمت موقت آن در بازار شد و این القاء در بین مردم ایجاد شد که شیرکم چرب امگا۳ همان شیرکم چرب معمولی است؛ بنابراین مردم تصور کردند که قیمت‌ها افزایش یافته است.

همچنین به گفته وی یکی دیگر از کارخانه های لبنی از روز ششم مردادماه اقدام به افزایش خودسرانه شیر کم چرب کرده بود که بازرسان سازمان حمایت این موضوع را متوجه شدند و به سرعت با آن کارخانه برخورد کردند و قیمت‌ها به روال سابق خود بازگشت.

اما جالب‌تر اینکه چند هفته بعد و در شرایطی که برخی صنایع لبنی یک بار بابت افزایش قیمت شیر کم‌چرب با ترفندهای غیرقانونی، از سازمان حمایت اولتیماتوم گرفته بودند، بازهم همان تخلف‌ها از همان برندهای مطرح متخلف سر زد؛ به گونه‌ای که نه‌ تنها دوباره شیر کم‌چرب با امگا۳ برگشت بلکه شیر کم‌چرب بدون لاکتوز هم اضافه شد.

حالا مشخص نیست چرا شیر کم چرب بطری یک لیتری که در ابتدای امسال ۲۱۰۰ تومان بود چرا باید تحت عنواین مختلف شیر کم چرب امگا۳ و شیر کم چرب بدون لاکتوز ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان به بازار مصرف عرضه شود؟ و چگونه است که رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت‌های غیر قانونی لبنیاتی‌ها که این سازمان در جلوگیری از بخشی از آن نیز دخیل بوده است به گونه ای صحبت می‌کند که گویا صنایع لبنی هیچ افزایش قیمتی نداشته‌اند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *