جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴

مخربترین بمب‌اتمی جهان +تصاویر

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب: 442456
در نمایشگاهی در مسکو، نمونه‌ای از مهیب‌ترین بمب اتمی ساخته شده جهان در زمان شوروی سابق با قدرت انفجاری تخمینی ۲۰ برابر تمامی مهمات منفجر شده در جنگ دوم جهانی، به بازدید عموم گذاشته شد.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، نمونه‌ای از «بمب تزار»، بمب هیدروژنی AN-۶۰۲، قوی‌ترین بمب اتمی جهان که در سال ۱۹۶۱ میلادی در اتحاد شوروی آزمایش شد، در نمایشگاهی در مسکو که توسط شرکت دولتی «روس اتم» به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس صنعت اتمی روسیه برپا می‌شود، به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه بزرگ فرهنگی ـ تاریخی از روز اول تا ۲۹ سپتامبر در مجتمع نمایشگاهی «مانژ» در مسکو برگزار می‌شود.

بمب اتمی «آ آن ۶۰۲» موسوم به «بمب تزار» در دوره بین سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۱ در اتحاد شوروی طراحی شد. قدرت این نیرومند‌ترین بمب در تاریخ بشریت حدود ۵۸ مگا تن بود که ۳ هزار برابر بیشتر از بمب اتمی آمریکا بود که در سال ۱۹۴۵ به هیروشیما انداخته شد.


نمونه تضعیف شده این بمب با قدرت انفجاری ۵۰ میلیون تن تی. ان. تی، سال ۱۹۶۲ توسط نیروهای شوروی در قطب شمال برای اعلام برتری قدرت شرق به غرب در زمان ریاست جمهوری «نیکیتا خروشچف» آزمایش شد که امواج انفجار آن سه بار دور زمین را طی کرد و در فنلاند شیشه را شکست و موجودات زنده تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری محل نابود شدند.


بمب که بیش از ۲۰ تن وزن داشت، پس از پرتاب توسط یک فروند بمب افکن توپولوف ۹۵ در فاصله ۳۵۰۰ متری زمین منفجر شد که حفره‌ای به قطر سه کیلومتر و قدرت تخریب ۱۰۰ درصد موثر در ۵۰۰ کیلومترمربع ایجاد کرد و ارتفاع قارچ انفجاری آن به ۶۸ کیلومتر رسید.


کار‌شناسان غربی‌‌ همان زمان پیش بینی کرده بودند که انفجار حتی آزمایشی بمب تزار اصلی می‌توانست زندگی بخش وسیعی را در کره زمین نابود کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *