سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۴
۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی:

هاشمی: آشنایان، همسر و فرزندان من اگر خواستار امتیاز شدند گناهکارند!

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 442386
مسئولین باید وظیفه خودشان را انجام دهند و کسانی که با ما آشنا هستیم، حتی برادر خودمان و زن و بچه مان هیچ توقعی از هیچ مقامی نمی توانیم داشته باشیم.
هاشمی: آشنایان، همسر و فرزندان من اگر خواستار امتیاز شدند گناهکارند!
به گزارش جهان به نقل از فارس، رخدادهای ۱۲ شهریور ۱۳۶۱؛

چکیده

نماز سیاسی عبادی جمعه این هفته تهران نیز به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی: مسئولین باید وظیفه خودشان را انجام دهند و کسانی هم که با ما هر کس آشنا هستیم ، حتی برادر خودمان و زن و بچه مان که نزدیک تر و بیشتر نمی شود که هیچ توقعی از هیچ مقامی نمی توانیم داشته باشیم

آن روزی که ایران از منبع نفتش توسط آمریکا یا دیگران ، بخواهد در خلیج فارس از منبع نفتش محروم بشود ، همراه ما ، همه اروپا از نفت خلیج فارس محروم خواهد شد .

عوامل گروهک های ضد انقلاب در یکی از روستاهای اطراف مهاباد بر سر باج گیری از روستائیان و تقسیم آن به شدت با هم درگیر شدند که در نتیجه آن ۲۰ تن از طرفین درگیر به هلاکت رسیدند.

هاشمی : گروهی می خواهند از آزادی ها علیه انقلاب سوء استفاده کنند

هاشمی رفسنجانی در خطبه اول نماز جمعه گفت : اگر فرض کنیم که ما بتوانیم جامعه ای داشته باشیم و مردمی تربیت کنیم که مردم در کسب و کارشان سالم حرکت کنند ، احتکار نکنند ، ربا نخورند ، گران فروشی نکنند ، حرام خوری مطلقا نکنند و به حقشان قانع باشند در آن صورت اصلا نوبت به بحث های بعدی نمی رسد نه کنترل دولت لازم داریم و نه کارهای دیگر . این که ما صحبت از کنترل دولت می کنیم و بحث از نظارت حکومت است و موادی که در قانون اسلام تعبیه شده بر پایه جلوگیری از این تبعیض و ظلم و فساد ، این ها همه در زمینه جامعه منحرفی است که نمی خواهد بحق خودش قانع باشد .

وی ادامه داد : من فکر می کنم تاریخ هم همین است و حرکت انبیا هم در تاریخ تا آن جایی که آدم از قصه هایی که در قرآن از برخورد انبیا با متجاوزین آمده ، روی همین محور می چرخد .

اسناد سری کشور چگونه در برخی روزنامه ها منتشر می شد ؟!

هاشمی رفسنجانی گفت : شما یادتان است بعد از پیروزی انقلاب ، در کشور و جامعه ما آزادی و میدان دادن به افکار و عقاید و گروه ها و احزاب و جمعیت ها و انجمن ها به حدی بود که خود آن ها گاهی تعبیر به هرج و مرج می کردند . هر کس که یک فکری داشت ، برای فکر خودش یک علم هم درست کرده بود و یک نشریه هم برایش داشت کسی هم حرفی نداشت . هر چه کاغذ توی این مملکت پیدا می شد با آزادی و با همه چاپخانه ها اعم از دولتی و غیر دولتی صرف طبع نشریه ها و پخش افکار گروه ها و شخصیت های سیاسی می شد و هیچ مانعی هم نداشت .

وی ادامه داد : روزنامه هایی که مال این دولت بودند ، افرادی در همان روزنامه ها هر چه می خواستند می نوشتند و کسی هم حرفی نداشت . صدا و سیما که بی شک تمام وجود و هستیش مال ملت است ، می دیدید که اعلامیه های گروهک ها و گروه ها وافکار آن ها در آن جا خوانده می شد و تازه طلبکار هم بودند ، همان موقع بعضی هاشان می گفتند آزادی نیست . و در آن جریان هم اگر صحیح حرکت می کردند ، انقلاب ضرر نمی کرد و توده هم نفع می برد ، چون آن ها حرف حسابی برای ارائه کردن نداشتند و توده و مردم و انقلاب و رهبری حرف داشت و عمل داشت . یک عده ای افتادند به سودء استفاده . از محیط روزهای اول استفاده کردند ، اسلحه خانه ها را غارت کردند و شما می دانید ، در کمیته ها نفوذ کردند و همان اسلحه هایی را که مردم تحویل می دادند به کمیته ها ، آن ها منتقل می کردند به خانه های تیمی . توی ادارات نفوذ کرده بودند و اسناد سری سازمان های کشور را بر می داشتند و توی روزنامه هاشان می نوشتند و رویش تحلیل می کردند و رابطه با دشمن برقرار کرده بودند و جاسوسی می کردند صریحا . هر کاری به فکرشان می رسید که می شود با آن ضربه ای به این انقلاب زد ، می کردند و هیچ کس هم جلوی دستشان را نمی گرفت .

چون رای نداشتند و مردم به آن ها رای نمی دادند می گفتند مجلس غیرقانونی است !

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : همه این ها را داشتند و چون موقع رای که می شد رای نمی آوردند و رای نداشتند ، می گفتند مجلس غیرقانونی است ، خبرگان غیرقانونی است ، قانون اساسی غیر قانونی است ، رفراندوم را قبول نداریم ...همه این ها را هم زیر سوال می گرفتند .

وی ادامه داد : وقتی مجلس از حق قانونی خود استفاده کرد و بنی صدر سلب صلاحیت شد به خیابان ها ریختند ، در این شرایط حکومت چه می کند ؟ اکثریت چه می کند ؟ و جامعه چه می کند ؟ باید یک مقدار فشار ایجاد شود و طبعا در این فشاری که ایجاد می شود یک عده ای هم اگر شرایط درست بود ، باید حرفشان را می زدند محروم می شوند از حرف زدن . پس کنترل دولت روی جامعه و فشار روی بخش ها عامل اصلیش آن ها هستند . یعنی آن هایی که امروز حرفی می زنند و اشکال و ایرادی از این بابت دارند ، بروند یقه آن هایی را بگیرند که توی زندانند یا پاریس هستند و یا توی خانه های امن مخفی شده اند و مواد منفجره می سازند که مردم را منفجر کنند . این چیزی روشن است .

اخطار هاشمی به کارکنان دولت؛ در جمهوری اسلامی بخش خصوصی نباید فعال تر از دولت باشد

خطیب جمعه تهران اظهار داشت : من اخطار می کنم به کارمندان و کارکنان دولت . در جمهوری اسلامی قابل قبول نیست که موسسات بخش خصوصی از موسسات دولتی فعال تر باشد . بر عکس باید باشد . یعنی آن روزی که یک انسانی در تجارتخانه خصوصی ، در کارخانه خصوصی و حتی در کارخانه خودش بهتر از تجارتخانه دولت و اداره و کارخانه دولت کار بکند ، این آدم مسلمان نیست ، مسلمان حاضر نمی شود منافع یک سازمان شخصی را مقدم بدارد بر منافع همه این مردم . چطور مسلمانی این طور پیدا می شود ؟

وی گفت : داستان این ها با داستان آن تروریست های سیاسی یکی است ، آن تروریست های اقتصادی و این تروریست های اداری ، هیچ فرقی نمی کند . یعنی اگر بنا شد که اخلالگر در اداره ای پیدا شد ، مثل محتکر در بازار است . محتکر بازار هم مثل اسلحه به دست و نارنجک به دستی است که نماز جمعه را منفجر می کند . این ها همه در یک دیدار اجتماعی و یک تحلیل اجتماعی وضعشان همه مثل هم است هیچ فرقی ندارد .

هیمنه اسلام با قاطعیت دادگاه های انقلاب نشان داده شد

وی گفت : هیمنه اسلام را ما با قاطعیت دادگاه های انقلاب و با شهامت و فداکاری پاسداران و کمیته ها و حزب الله که در صحنه بودند ، توانستیم نشان بدهیم و این همه خلافکار خرابکار را در مدت کوتاهی از آن طاغی های رژیم گذشته گرفته تا مدعیان مبارزه با آمریکا که عاملان آمریکا هستند همه این ها را سرجای خودشان نشاندیم.

هیج یک از آشنایان، همسر و فرزندان من نمی توانند توقعی از هیچ مقامی داشته باشند/ نزدیکان من اگر خواستار امتیاز شدند گناهکارند

هاشمی در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از ارتباط با وی گفت : تذکر می دهم که همه ملت ایران بدانند ما در رابطه با مسئولیت های مملکتی و کارهای اجتماعی با هیچ کس حتی بچه های خودمان ، برادرهای خودمان و نزدیک ترین افراد خانواده خودمان هیچ اختصاص و مزیتی در ارتباط ما نیست . یعنی اگر کسی مثلا عکسی با امثال بنده داشت این نشان هیچی نیست غیر از این که تصادفا کنار هم قرار گرفته ایم و عکس برداشته شده است...مسئولین باید وظیفه خودشان را انجام دهند و کسانی هم که با ما هر کس آشنا هستیم ، حتی برادر خودمان و زن و بچه مان که نزدیک تر و بیشتر نمی شود که هیچ توقعی از هیچ مقامی نمی توانیم داشته باشیم . اگر داشته باشیم گناه است که به خاطر ارتباط با ما یک امتیازی داشته باشند. حتی خودمان هم نداریم . هیچ تفاوتی نباید باشد .

افشاگری هاشمی علیه توطئه های آمریکا در منطقه / سه ضلع مثلث آمریکا در منطقه

وی ادامه داد : همان طور که بارها گفته شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعادل سیاست آمریکا در منطقه برهم خورد ، آمریکا قبلا یک مثلث درست کرده بود : اسرائیل ، مصر ، ایران . شاه ، بگین و سادات. البته در کنارشان هم شیطان بچه های دیگری بودند که در خلیج فارس و جاهای دیگر هم بودند . مثل اردن و امثال این ها که خیلی مهم نبودند . این سه پایگاه اصلی مثلث که شاید رکن مهمش همین ایران بود . ایران زمان شاه ، انقلاب اسلامی ایران یک ضلع مثلث را از آمریکا گرفت و تبدیل کرد به پایگاهی علیه آن دو ضلع دیگر و به خاطر قدرت اسلام و قدرت انقلاب ، خاصیت آن دو ضلع را در هدایت سیاست آمریکا تضعیف کرد . آمریکا به فکر افتاد که این ضلع را جبران کند . از چند مسیر وارد میدان شد . اول که امیدوار بود همین انقلاب را تبدیل بکند به یک جریان غربی – لیبرالیسمی که خود به خود همان خاصیت سادات را داشت . یعنی سادات ثانی در ایران ، در آن هدف شکست خورد .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : کودتا خواست بکند که به شکل نظامی این جا را تبدیل کند به پایگاه رسمی خودش ، این هم موفق نشد و شکست خورد . جنگ شروع شد که عراق را تحمیل کرد و این تروریسم هم از داخل یا با هدف نابودی کامل انقلاب یا تضعیف انقلاب که این ضلع ناموزون برای آمریکا موقعی وجود آورد ، نتواند آن دو ضلع مثلث را نابود بکند و به جای این ضلع ، در جنوب خلیج فارس از کشور های کوچک منطقه شورایی به وجود آورد که آن ها بتوانند تا موقعی که این ضلع از اختیار آن ها خارج است ، آن ها با همکاری صدام و دیگران بتوانند نقش ضلع دیگر مثلث را ایفا بکنند و سیاست آمریکا در منطقه متوازن باشد .

فداکاری ملت و رهبری دلیل شکست آمریکا در سیاست هایش

وی اظهار داشت : این حرکت آمریکا بود و تا به حال در این جهت ، همیشه شکست خورد است و شکستش هم معلول بیداری و فداکاری این ملت و رهبری های قاطع معصوم گونه امام ما است که در لحظات حساس ، حرکت شده است اما حالا در این مرحله اخیر که سوریه و ما لااقل از بعضی جهات حرکت های مشابه داشتیم و جنوب لبنان کانون بسیار نیرومندی شده بود برای انقلاب اسلامی ، چون آن جا ۶۰۰ هزار فلسطینی بود ، نزدیک یک میلیون شیعه و بیش از ۷۰۰ -۸۰۰ هزار مسلمان غیر شیعه و اهل سنت ، و انقلابی های دیگری هم بودند که لااقل ضد آمریکا بودند حالا اگر مسلمان نبودند ، ضد آمریکا بودند .

می خواهند اسرائیل را به صورت دو فاکتو به رسمیت بشناسند

هاشمی با اشاره به تشکیل کنفرانس سران عرب گفت : می خواهند اسرائیل را اگر بتوانند به صورت یک واقعیت ، دو فاکتو ، قبول کنند ، اگر بتوانند ...که البته ما معتقدیم چیز غیر ممکنی است و حتی خیال می کنم در خود لبنان هم به این آسانی جمیل ها و امثال این ها نمی توانند بمانند. مگر این که مثل اسرائیل باشد . آن وقت دیگر جمیل معنا ندارد . مثل یافا و حیفا می شود . آن فکر دیگری است.

وی با اشاره به توطئه غرب برای حمله به خارک و تحت فشار قرار دادن ایران از نظر اقتصادی گفت : از آن طرف هم عربستان شیرهای نفت را باز کند ، ارزان بفروشد ، زیاد بدهد ، با شرایط مناسب بدهد که ایران را از لحاظ اقتصادی و از لحاظ منبع ارزی تحت فشار قرار بدهد ولی ما در گذشته نشان داده ایم که حتی با ۲۰۰ هزار بشکه نفت هم که صادر کردیم روی پا ایستادیم و جنگ را اداره کردیم .

اگر ایران از منابع نفتی خلیج فارس محروم شود اروپا نیز محروم خواهد شد

هاشمی ادامه داد : مطمئن باشند غربی ها ، مخصوصا مردم غرب ، حالا دولت هایشان که خیلی چیزها را می دانند ، به مردم غرب می گویم ، مخصوصا مطمئن باشند ، آن روزی که ایران از منبع نفتش توسط عراق که نمی شود ، حالا توسط آمریکا یا دیگران ، بخواهد در خلیج فارس از منبع نفتش محروم بشود ، همراه ما ، همه اروپا از نفت خلیج فارس محروم خواهد شد .

سران عرب باید برای مبارزه با آمریکا و اسرائیل دور هم جمع شوند

هاشمی اظهار داشت : کنفرانس سران عرب اگر تشکیل شد ما هیچ وقت مخالفتی با اصل کنفرانس ها نداریم و حتی مدعی هستیم که باید مسلمان ها دور هم بنشینند ، شاید به توافقی برسند ، اما برای مبارزه با اسرائیل و آمریکا و جهاد علیه کفر باید دور هم بنشینند . (۱)

صهیونیست ها مواضع جدیدی را در لبنان اشغال کردند

خبرگزاری امارات متحده عربی از بیروت به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد نیروهای اسرائیلی امروز طی آخرین نقض آشکار توافق های خود با فیلیپ حبیب ضمن پیشروی به سوی شمال بیروت مواضع جدیدی را از کویته تا سلطان ابراهیم را به اشغال خود در آوردند.

بر اساس این گزارش بهانه اسرائیل برای تجاوز اخیر خود این است که رستوران سلطان ابراهیم را مرکز ستاد خود جهت پاکسازی بزرگراه بیروت – خالده قرار دهد . به قرار اطلاع به خاطر خودداری های قبلی اسرائیل مبنی بر عقب نشینی از این منطقه نیروهای چند ملیتی نتوانسته اند در آن جا مستقر شوند .

لازم به یادآوریست که توافق های منعقده با فیلیپ حبیب امنیت اردوگاه های فلسطینی را تضمین می کند اما اقدامات اخیر اسرائیل بار دیگر امنیت این اردوگاه ها را به خطر انداخته است . (۲)

گروهک های آمریکایی هنگام باج گیری از روستائیان با خود درگیر شدند !

عوامل گروهک های ضد انقلاب در یکی از روستاهای اطراف مهاباد بر سر باج گیری از روستائیان و تقسیم آن به شدت با هم درگیر شدند که در نتیجه آن ۲۰ تن از طرفین درگیر به هلاکت رسیدند. هنگامی که عوامل گروهک های دمکرات و کومله قصد باج گیری از مردم یکی از روستاها را داشتند با هم اختلاف پیدا می کنند و سپس درگیر می شوند . (۳)

پی نوشت:

۱- کیهان، ۱۳ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۲۱ و ۲۲ ، از مواضع ضد آمریکایی - اسرائیلی آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۶۱ و تباین آن با مواضع امروز وی اگر بگذریم به بخشی دیگر از سخنان وی می رسیم که هاشمی در این بخش می گوید هیچ یک از آشنایان من به دلیل وابستگی به من حق نداشته و ندارند انتظاری از جمهوری اسلامی و نهادها و ارگان های آن داشته باشند و اگر انتظاری هم وجود داشته باشد این انتظار گناه بوده و ناوارد است و حال این سخنان را با رویکرد سال های گذشته ایشان منطبق کنیم به نتیجه تاسف باری می رسیم ، مهدی هاشمی فررزند آیت الله که امروز به دلایلی که خارج از حوصله این نوشتار است در دادگاه جمهوری اسلامی محکوم و در حال تحمل حبس است و خانواده و نزدیکان آیت الله هاشمی بارها بعد از محکومیت مهدی هاشمی به زندان در نامه ها و مصاحبه هایی انتظارات غیرقانونی خود از دستگاه قضا و نیز جمهوری اسلامی را مطرح کرده اند ...انتظاراتی که این خانواده را تافته ای جدا بافته از ملت ایران نشان می دهد و مردم از خود می پرسند آیا اگر کسی جز مهدی هاشمی که منتسب به خانواده و خاندان هاشمی است متهم شده و دادگاه برای او حکم زندان صادر کند نیز چنین می تواند قانون را به سخره گرفته و یا آن را رد کند و علیه این قانون و حکم دستگاه قضا بیانیه صادر و مصاحبه کند ؟! سوالی که هاشمی با توجه به خطبه های ۱۲ شهریور ماه سال ۱۳۶۱ خود بایستی بدان پاسخ دهد . هاشمی باید به این سوال جواب دهد که آیا انتظار خود او ، خانواده اش ، همسر و فرزندانش از جمهوری اسلامی گناه نیست ؟!

۲- اطلاعات ، ۱۳ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۱۶

۳- جمهوری اسلامی ، ۱۳ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۲

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سحر
حاج آقا میشه برای ما بفرمائید بستگان و فرزندان شما چه چیزهایی میخواستند که شما بهشون نه گفتید ؟
نباید از هیچ مقامی توقعی داشته باشیم .... خودمان همه جوره در خدمتشان هستیم !