جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راهبرد جنگ نرم دشمن برای دوران پساتوافق

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 442147
آنچه نباید از نظر دور داشت اهداف کلان و پشت پرده آمریکا و غرب در ورای بهانه هسته ای است که باید با شناخت این اهداف راه نفوذ و رخنه دشمنان در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و امنیتی را بست .
به گزارش جهان به نقل از بصیرت، نفوذ در لغت به‌معنی کنش یا قدرتی است که یک نتیجه‌ای را بدون اعمال آشکار زور یا بدون اعمال مستقیم فرمان، تولید می‌کند و در اصطلاح اگر شخصی بتواند دیگری را متقاعد کند که عقیده‌اش را درباره یک یا چند موضوع تغییر دهد، رفتاری را انجام دهد و یا از انجام آن خودداری کند و به محیط پیرامون خود، به‌شکلی خاص بنگرد، در حقیقت نفوذ، تحقق یافته است.

در جنگِ آشکار ، دشمن با ساز و برگ عینی از مقابل در پی ضربه زدن به کشور هدف است و آهنگ این نبرد از فرسنگ ها به گوش می رسد اما در تاکتیک نفوذ دشمن با آهنگ دوستی خود را به آن کشور نزدیک کرده و با پنهان کردن اهدافِ غایی و در پوشش مسایلِ فرعی سعی می کند تا در روند محاسباتی و تصمیم گیری مردم و مسئولان کشور تغییر ایجاد کند.

پس از تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) ، آمریکا در فروردین ماه ۵۹ رسما از قطع کلیه روابط سیاسی با تهران خبر داد و امام (ره) در جواب این اقدام کارتر اینگونه فرمود: « خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم.

اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است.

رابطه بین یک ملت بپاخاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است».

با این اقدام مثبت کارتر در حق ملت ایران و قطع شدن دست آمریکای جنایتکار از دست اندازی در داخل کشور در ۳۷ سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران با همه مشکلات و سنگ اندازی ها پایدار و با اقتدار ایستاد و راز این پایداری ، کوتاه بودن دست دشمنان از حیاط داخلی کشور بوده و هست.

آمریکا نیز در این روند ۳۷ ساله به این نتیجه رسیده است که از طریق تقابل و رویارویی و طرح گزینه های روی میز ( سه گانه ی تهدید ، ترور و تحریم) نمی تواند ایران را از پای درآورد و تجربه نشان داده است که ایران در مسیر این رویارویی آشکار و مستقیم در عرصه های مختلف آبدیده و قوی تر شده است و خروجی این مواجهه عبارتند از:

ارتقاء بصیرت مردم ایران در موضوع دشمن شناسی ، روشن شدن چهره زشت استکبار و مصداق اَتمّ آن یعنی آمریکا ، پیشرفت های علمی و هسته ای ایران ، تبدیل شدن ایران به قدرت نظامی در تولید تجهیزات نظامی و موشک های بالستیک ، روند الگویی ایران در تحقق بیداری اسلامی و ملی در سطح منطقه و جهان ، نا امن تر شدن رژیم اشغالگر قدس ، فرو ریختن ابهت پوشالی آمریکا و منفور شدن آن ، ضعف استراتژیک در بازی های منطقه ای و افتادن به التماس از ایران برای حل بحران های خود ساخته در منطقه ، درماندگی آمریکا از گزینه های تحریم و تهدید و اذعان به شکست این سیاست ها و....

با توجه به انبوه ناکامی های آمریکا در منطقه و جهان ، سیاستمداران این کشور در یک تغییر تاکتیکی ( البته با حفظ هدفِ غایی در براندازی محور مقاومت در منطقه و جهان یعنی ایران) سعی می نمایند تا از طرق مختلف خود را به حوزه های داخلی ایران وارد کنند و با سیاست نفوذ ، مسیر عزت و استقلال و روند الگو شدن ایران اسلامی را با شکست مواجهه کنند.

مقام معظم رهبری مد ظله العالی در خصوص سیاست نفوذ غرب به بهانه مسئله هسته ای فرمودند:« نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور» که این هشدار مهم با قراینی در سخنان این روزهای مسئولان آمریکایی همراه شده است که جای تامل دارد؛ امید آنان به تغییر ماهیت ایران ، امن شدن منطقه (البته از دیدگاه آنان که سیاست فعلی ایران یعنی دفاع از مظلوم و دشمنی با ظالم را محور تروریسم و نا امنی می دانند) ، تهدید نبودن ایران برای موجودیت اسراییل و... در سالهای پس از توافق از جمله این آرزوهاست.

و اما مهترین عاملی که فضا را برای نفوذ آمریکا و غرب در کشور مستعد می نماید عدم اعتقاد به ظرفیت تمدن سازی اسلام و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و عدالت و اعتماد کور به نسخه غربی تمدن برای حل مشکلات و مسایل داخلی و منطقه ای است.

اگر این دیدگاه خود را بر افکار عمومی کشور و تصمیمات مسئولان حاکم کند ، نفوذ به معنای دسترسی دشمنان به محیط سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و امنیتی در مسیر دست اندازی و فتنه انگیزی در ابعاد مذکور شکل می گیرد و با پر رنگ شدن خط اختلافات در سطح عموم (نگاه به بیرون یا نگاه درونزا) و عمیق شدن گسست های راهبردی در مسیر تصمیمات کلان ( خود اتکایی یا غربگرایی) دشمنان را در رسیدن به آرزوهای خود امیدوار خواهند کرد.

لذا مسئولان و همه مردم باید دشمن را جدی بگیرند و عمق دشمنی دشمنان را که شدیدتر شده است ، باور کنند و به فرمایش مقام معظم رهبری مد ظله العالی: « عمده این است که فراموش نکنیم که در مقابل ما یک جبهه‌ای وجود دارد - جبهه‌ی دشمن- که بنای بر دشمنی دارد»

وقتی این دشمنی فهم شود ، در پی آن خواهیم بود که نقشه راه دشمن را بدانیم و در سخنان و تصمیمات خود به گونه ای عمل کنیم که راه دشمن را نرویم و به فرمایش مقام معظم رهبری بدانیم در مقابل دشمن چه باید کرد: «وقتی‌که شما از یاد نبردید که یک جبهه‌ای روبه‌روی شما است، پشت سنگر نشسته‌اند، سلاحهایشان را آماده کرده‌اند، آن‌وقت به اقتضا [عمل میکنید]؛ یک وقت نگاه میکنید، می‌بینید لازم است تیراندازی کنید ، لازم است ساکت بشوید ،لازم است داخل سنگر بروید ، لازم است از سنگر بیرون بیایید.»

لذا رفتن بر سر میز مذاکره و نشستن با دشمن شروری چون آمریکا در جهت اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران و بر هم زدن راهبرد ایران هراسی غرب و پذیرش برخی محدودیت ها برای بستن دست بهانه گیر غرب و اثبات زیاده خواهانه و ماهیت فریبکارانه آنان برای افکار عمومی ایران و جهان ، تصمیم درست نظام در خلع سلاح طرف مقابل بود که بعد از تلاش و مجاهدت ۱۲ ساله با سرمایه مقاومت و ایستادگی به خط پایان خود نزدیک شده است.

اما آنچه نباید از نظر دور داشت اهداف کلان و پشت پرده آمریکا و غرب در ورای بهانه هسته ای است که باید با شناخت این اهداف راه نفوذ و رخنه دشمنان در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و امنیتی را بست ، اهدافی که دشمنان در مواقع و مواضع مختلف با تعابیر متفاوت تحت عنوان تغییر رفتار ، ساختار و در نهایت تغییر ماهیت نظام ، بدان امید بستند.

البته با توجه به شناخت درستِ مردم در جمع بندی نهایی و عمل به هنگام آنان و هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری مد ظله العالی که فرمودند: « ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست.»

این امید دشمنان به بن بستِ بصیرتِ مردم خواهد رسید و نا امید و سرشکسته خواهند شد. انشاء الله . ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *