کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظریف: در توافق آنها بیشتر از ما کوتاه آمدند

5 شهريور 1394 ساعت 16:51

وزیر امور خارجه گفت: برجام، یک سند عزت برای کشور ایران است بطوریکه امروز شیعیان سراسر دنیا از این موضوع احساس غرور می کنند.


به گزارش جهان به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری اصفهان در محل استانداری این استان، افزود: در سفرهای اخیر که به کشورهای سوریه، عراق و لبنان داشتم مشاهده کردم که شیعیان این کشورها از توافق هسته ای احساس غرور می کنند و آن را مایه عزت شیعیان می دانند.
 وی با بیان اینکه ما در برجام هرچه را که می خواستیم بدست آوردیم، ادامه داد: آنها می گویند که مسیر دسترسی ما را به بمب اتمی بسته اند در حالیکه ما بر اساس فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن آن، این موضوع را رعایت می کردیم لذا بستن این مسیر، دستاوردی نبوده است.
ظریف تصریح کرد: در هر حال در توافق، ما در مواردی کوتاه آمدیم و آنها در موارد زیادی کوتاه آمدند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ باعث قطع امید کردن غرب از تحریمها شد، گفت: هدف آنها جدایی بین ملت و دولت ایران بود اما مشارکت ۷۲ درصدی مردم در انتخابات آنها را ناامید کرد.

*** رعایت خطوط قرمز در برجام
وزیر امور خارجه ایران با اطمینان دادن از رعایت شدن همه خطوط قرمز بویژه برداشته شدن تحریمها در برجام گفت: برخی از آنها بطور کامل و برخی بطور نسبی رعایت شده است.
وی افزود: هیچ تحریم اقتصادی، مالی و بانکی پس از اجرایی شدن توافق هسته ای بر جا نخواهد ماند.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته ایران بدلیل تحریمها با ممنوعیت خرید و فروش هرگونه اقلام دو منظوره مواجه بود، تصریح کرد: اما امروز از دنیا می خواهند که برای حوزه هسته ای با ما همکاری کنند و چارچوبی برای اقلام دو گانه تهیه شده است.
ظریف با اشاره به اینکه با مذاکرات هسته ای برای اولین بار در تاریخ ۶۰ ساله شورای امنیت، شش قطعنامه بدون اینکه یک دقیقه اجرا شده باشد، لغو شد، گفت: ممنوعیت موشکی نیز که جزو برجام نیست اکنون بطور یک جا لغو شده و ما به شورای امنیت رسما اعلام کرده ایم که برنامه موشکی خود را ادامه می دهیم.
وی تاکید کرد: اکنون ممنوعیت های شدید همراه با عواقب برای ایران به محدودیتهای خارج از اجبار تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه تا روزهای آخر مذاکرات هسته ای از عدم اجازه برای فعالیت آب سنگین اراک حرف می زدند، خاطر نشان کرد: اما اکنون ما می توانیم در این زمینه وارد معاملات بین المللی شده و آب سنگین بفروشیم.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: فروش حتی یک گرم اورانیوم به ایران ممنوع بود اما اکنون می توانیم وارد بازار خرید و فروش آن شویم.
ظریف با بیان اینکه حتی زمانی حرف از تعطیلی فردو در مذاکرات زده می شد، گفت: اکنون این مرکز با یکهزار سانتریفیوژ که حدود ۳۰۰ عدد از آن بدون اورانیوم می چرخد بمنظور حمایت از سایت نطنز فعال است.

*** اجازه ندادیم ایران را تهدید کنند
وزیر امور خارجه ایران همچنین در این جلسه با اشاره به اینکه دولت یازدهم در داخل ایجاد آرامش را مبنای کار خود قرار داده است، افزود: ایران بعنوان کشوری برخوردار از منابع مختلف جغرافیایی، طبیعی و انسانی نیازی به اعمال زور ندارد و یک کشور ثبات ساز است.
وی افزود: ایران در سال ۸۱ و ۸۲ با حمایت از مقاومتهای منطقه، تبدیل به ابر قدرت منطقه شده بود و همین امر باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شد به همین دلیل به ارائه تصویر غلط از ایران پرداختند.
وی بهانه هسته ای را دستمایه غرب و رژیم صهیونیستی برای ارائه تصویر غلط از ایران خواند و اظهار کرد: ما باید این بهانه را از آنها می گرفتیم اما به شکلی که مبانی قدرت ما تحت تاثیر قرار نگیرد.
ظریف ادامه داد: به همین دلیل حاضر نشدیم در کنار مباحث هسته ای، مباحث منطقه ای مطرح شود.
وی با تاکید بر اینکه ایران بر اساس مبانی فکری خود از استقلال، به قدرت معنایی یا همان قدرت نرم دست یافته است، تصریح کرد: ما هیچوقت اجازه ندادیم که کسی ایران و ایرانی را تهدید کند.
وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع « هزینه حیثیتی » که در دوران تحریمها درباره ارتباط با ایران مطرح می شد، خاطر نشان کرد: حتی اگر می خواستیم دارو یا ماده غذایی خرید کنیم به ما اجازه باز کردن حساب بانکی نمی دادند و می گفتند این کار برای ما هزینه حیثیتی دارد.

*** همه گرایشهای سیاسی از فرصت برجام استفاده کنند
وزیر امور خارجه ایران همچنین در شورای اداری استان اصفهان از همه گرایشهای سیاسی با هر نمره ای که به برجام می دهند از ۲۰ تا ۸۰ خواست که از این فرصت و دستاوردهای آن بخوبی استفاده کنند.
وی با یادآوری اینکه تحریمها با شروع کار دولت یازدهم وارد مرحله شدید شده بود، گفت: با فشارهای اعمال شده نرخ تورم به ۴۵ درصد و رشد اقتصادی به منفی هفت درصد رسیده بود و کشورمان به سمت محدود شدن از نظر منابع مختلف از جمله ارزی پیش می رفت.
وی با اشاره به تلاشهای دولت برای مهار تورم و متوقف کردن رشد منفی اقتصادی و شروع روند اقتصاد مقاومتی افزود: این اقدامات علاوه بر ایستادگی در برابر تحریمها به کشورمان این امکان را داد که از موضع قدرت در مذاکرات هسته ای وارد شود.
ظریف، مبنای اقتصادی دولت یازدهم را اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار کرد: ما می خواهیم درون نگر باشیم نه درون گرا و با توجه کمتر به درامدهای نفتی از همه امکانات داخلی و بین المللی استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم بر اساس سیاست حساب شده به این سمت می رود، تصریح کرد: در این مسیر بدنبال ایجاد اعتماد و امید بین مردم هستیم هرچند امروز مردم ما با امید بیشتری به آینده نگاه می کنند.
وزیر خارجه با اشاره به برجام و تمام شدن مذاکرات هسته ای گفت: ما بعنوان کارگزاران نظام باید از این فرصت ایجاد شده بخوبی استفاده کنیم.
به گفته وی اگر این دستاوردها دیده نشود همه از بین می رود و فقط وقت خود را برای نمره دادن به آن از دست داده ایم.
ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه در جهت توسعه خدمتگزاری می کند، تاکید کرد: ما از هر امکانی در این راستا استفاده می کنیم و از سفرا خواسته ایم در این زمینه فعالتر شوند.
وی در باره استان اصفهان گفت: این استان با امکانات مختلف جاذبه های گردشگری، فرهنگی، صنعتی و علمی، امکان توسعه را برای کشور فراهم می کند.
وزیر امور خارجه چهارشنبه شب بمنظور افتتاح تعدادی از طرح های عمرانی در هفته دولت وارد فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.
شرکت در شورای اداری، بازدید از پروژه قطار شهری، افتتاح چندین طرح عمرانی و شهری، بازدید از مرکز اپتیک اصفهان ( صاایران ) و دیدار با علمای اصفهان از برنامه های سفر دو روزه وزیر امور خارجه به اصفهان اعلام شده است.
همچنین به گفته شهردار اصفهان با حضور دکتر ظریف، عملیات احداث نمایشگاه بین المللی به عنوان یکی از طرح های زیربنایی این استان آغاز خواهد شد.


کد مطلب: 441073

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/441073/ظریف-توافق-بیشتر-کوتاه-آمدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com