پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲

واکنش وزارت بهداشت به اظهارات ابوترابی

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب: 440940
سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند این وزارتخانه یک چهارم بودجه کل کشور را در اختیار دارد گفت: بودجه ما ۲۳ هزار میلیارد تومان و معادل ۱۰ درصد بودجه کشور است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری که عصر امروز در وزارت بهداشت برگزار شد به سخنان برخی نمایندگان مجلس از جمله نایب رئیس مجلس که گفته بود بودجه وزارت بهداشت یک چهارم بودجه کل کشور است واکنش نشان داد و در این مورد توضیحاتی داد.

وی گفت: گزارش جامع و کاملی امروز از طرح تحول و تاثیرات آن به مجلس ارایه شد و نمایندگان با دستاوردهایی که در پوشش بهداشت روستایی شهرهای ۲۰ هزار نفر و ۱۰ میلیون حاشیه نشین انجام شده است آشنا شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین توضیحاتی درمورد نظام ارجاع در سطح یک و اقداماتی که قرار است در سطح دو و سه انجام شود و همینطور اقدامات سطوح سه‌گانه برای کاهش هزینه‌های مردم نیز به مجلسیان ارایه گردید.

وی با بیان اینکه برنامه آتی وزرات بهداشت نیز خدمت نمایندگان اعلام شد گفت: ما از نظر تخت بیمارستانی، پرستار و پزشک رتبه‌های نسبتا پایینی در منطقه داریم به طوری که به ازای هر هزار نفر ۰.۸۹ نفر پزشک، ۱.۴ نفر پرستار و ۱.۷ تخت بیمارستانی داریم.

حریرچی رتبه میانگین ایران در منطقه از این نظر را بالای ۱۳ دانست و گفت: برخلاف تاکیدات برنامه چهارم و پنجم توسعه پرداخت از جیب مردم افزایش یافت و به ۶۰ درصد در سال ۹۱ رسید. این در حالی است که یکی از وظایف اصلی وزارت بهداشت محافظت مالی از مردم در مقابل بیماری‌ها است.

سخنگوی وزرات بهداشت خاطر نشان کرد: برای تأمین منابع مالی طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های پرداختی مردم دو راه پیش رو داشتیم اول اینکه مالیات‌ها را افزایش دهیم و دوم سهم پرداخت بیمه‌ها را بالا ببریم چرا که ما بر خلاف برخی کشورها کمک خارجی نداریم و باید تلاش کنیم تا عقب‌ماندگی‌های ۴۰ سال اخیر جبران شود.

وی متوسط پرداخت از جیب مردم در دنیا را ۱۸.۹ درصد و در منطقه زیر ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: پرداخت از جیب مردم در کشور ما ۶۰ درصد بود.

حریرچی درمورد اظهارات ابوترابی فرد مبنی بر اینکه یک چهارم بودجه کشور به وزارت بهداشت اختصاص یافته است گفت: فکر می‌کنیم که در قضیه یک چهارم لفظ معادل به کار گرفته شده و یا اینکه اشتباه لفظی رخ داده است.

وی ادامه داد: کل بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ ، ۳ درصد افزایش داشته است در حالی که تورم کشور ۱۳.۵ درصد بوده و تورم وزارت بهداشت نیز یک و نیم برابر تورم کشور بوده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت بودجه عمومی دولت ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است که طبق گفته نایب رئیس مجلس در حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بالاتر محقق نخواهد شد که اگر هر بودجه‌ای محقق نشود به تبع بودجه وزارت بهداشت نیز تحقق نمی‌یابد همانطور که ما سال گذشته تنها ۸۵ درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کردیم.

حریرچی تاکید کرد: همه چیزی که دولت به ما می‌دهد ۲۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که این میزان با احتساب ۲ هزار میلیارد تومان یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هدفمندی یارانه‌ها محاسبه شده است.

وی تاکید کرد: بودجه وزارت بهداشت ۱۰.۳ درصد بودجه کل کشور است در حالی که بودجه آموزش و پرورش ۲۶ هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

حریرچی با بیان اینکه بودجه کل دولت دارای دو جزء است که بودجه جاری و بودجه شرکت‌های عمومی را شامل می‌شود گفت: کل بودجه کشور ۸۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است که از این مقدار تنها ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی است که وزارت بهداشت از آن بهره‌مند می‌شود در حالی که زیرمجموعه‌های بسیاری از وزارتخانه‌ها به عنوان شرکت دولتی از بودجه شرکت‌ها استفاده می‌کنند بنابراین بیشترین استفاده را از بودجه عمومی ۳ وزارتخانه بهداشت، آموزش و پرورش و علوم به همراه بنیاد شهید خواهند داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برای وزارت بهداشت مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز از محل درآمدهای اختصاصی محاسبه شده است که در مجموع بودجه‌ای معادل ۵۰.۳ هزار میلیارد تومان را برای وزارت بهداشت تشکیل می‌دهد که این بودجه را باید با بودجه کل کشور یعنی ۸۴۶ هزار میلیارد تومان مقایسه کرد نه ۲۲۴ هزار میلیارد تومان چرا که درآمدهای اختصاصی از محلی غیر از بودجه عمومی تامین می‌شود.

وی درمورد اینکه برخی نمایندگان مدعی شدند وزارت بهداشت خلاف قانون عمل کرده است گفت: شخص وزیر از نمایندگان درخواست کرد علاوه بر ۱۴ ارگانی که کار نظارتی بر عملکرد وزارت بهداشت دارند هیاتی تشکیل شود تا مشخص شود تخلف صورت گرفته است یا خیر. بودجه طرح هدفمندی مصوب دولت است و ریز آن را دولت می‌نویسد. وزارت بهداشت بودجه مالیات بر ارزش افزوده را نیز در جایی هزینه کرده است که مجلس تصویب نموده بنابراین تخلفی صورت نگرفته است.

حریرچی درمورد اینکه ۷۵ درصد تاثیرات در حوزه سلامت برعهده نهادهایی غیر از وزارت بهداشت است گفت: مدعای این امر تشکیل شورای عالی سلامت است چرا که تنها ۲۵ درصد سلامت مردم به وزارت بهداشت مرتبط می‌شود و مابقی مربوط به دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، راهنمایی و رانندگی و ... می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه همه باید پایبند قانون و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باشیم گفت: مطابق این سیاست‌ها سهمی باید از درآمد ناخالص ملی و درصدی نیز از سوی دولت به بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند که متاسفانه این سهم در مقایسه با کشورهای همسایه رتبه خوبی ندارد.

وی افزود: در کشورهای منطقه ۸.۵ درصد تولید ناخالص ملی به بهداشت اختصاص پیدا می‌کند و ۶۰ درصد نیز از طریق منابع عمومی و دولت تامین می‌شود که این مبالغ در ایران ۶.۹ درصد درآمد ناخالص ملی و ۴۰ درصد از سوی دولت است.

حریرچی خاطر نشان کرد: هر حرکتی که ما انجام می‌دهیم باید در این جهت باشد که سهم تولید ناخالص ملی و دولت در بهداشت افزایش پیدا کند و ما از مجلس تشکر می‌کنیم که برای ۲ سال گذشته بودجه مناسبی به وزارت بهداشت اختصاص داده است.

وی ادامه داد: پاسخ من به دوستان دلسوز این است که در چهار دهه گذشته به وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و علوم ظلم شده و اقدامات در حد ادعایی نبوده است آنها اجازه دهند که مطابق قانون و سیاست‌های ابلاغی به توسعه این وزارتخانه‌ها بپردازیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه نگاه وزارت متبوع خود در تامین درآمد اختصاصی به جیب مردم نیست گفت: بنابراین باید سهم بیمه‌ها را در پرداخت‌ها افزایش دهیم که این مساله نیز غیرممکن است چرا که به طور مثال بودجه اختصاصی ما ۱۲۰ درصد افزایش داشته اما بودجه بیمه سلامت ایرانیان تنها ۱۵ درصد افزایش یافته است.

حریرچی درمورد شخصیت ابوترابی فرد گفت: ایشان علاوه بر اینکه در علم سیاست و مذهب تبحر دارند شخصیتی علمی و کارشناس محسوب می‌شود و تاکنون کمک‌های زیادی به بهداشت و درمان کشور کرده‌اند منتها اظهارات ایشان از محاسبات اشتباه بوده و ارقام و اعداد را ما به صورت رسمی اعلام کردیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درمورد نظام کارانه پزشکان گفت: تا سال ۷۴ همه پزشکان‌، پرستاران و کارکنان سلامت تنها حقوق دریافت می‌کردند و از این سال به بعد بود که نظام کارانه اجرا شد این نظام در سال ۷۸ یک بار و اخیرا نیز بار دیگر اصلاح شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: اختلاف درآمد پزشکان از سال ۷۴ تا ۹۲ موجود بوده است که با همت ما دارای سقف شد و مالیات پلکانی برای پردرآمدها در نظر گرفته شد و همینطور درآمد گروه‌هایی که دریافتی پایین داشتند را افزایش دادیم.

حریرچی تاکید کرد: کسانی که به این موضوع اعتراض دارند بگویند چرا در زمان آنها این امر اصلاح نشده است.

وی گفت: خواهش می‌کنم اگر درمجموعه دستگاه اجرایی وزیری موفق عمل نکند همه به او کمک کنیم تا موفقیت بیشتری کسب کند و استدعا می‌کنم که اگر جایی توانسته اعتماد عمومی و مجلس را جلب کنم و برای خدمت به مردم استفاده کنم آن را حمایت کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت از عملکرد این وزارتخانه دفاع کرد و گفت: پرداخت از جیب روستاییان و فقرا را کاهش دادیم به طوری که میزان خدمات ارایه شده به کمیته امداد ۲۸ درصد افزایش یافت به این معنی که برخی‌ها قبلاً بیمار می‌شدند اما امکان دریافت خدمات را نداشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر بودجه اش یک چهارم کل کشور است پس چرا یازده ماه است مطالبات پزشکان را نداده؟
Iran, Islamic Republic of
دولت پزشک دوست فقط به پزشکان برسید
کشاورز بد بخت شخم زده باهزینه بالا ، آبیاری کرده ، پول کارگز داده هندوانه کیلویی ۵۰تومان فروخته است بدهکار شده آمده از ما قرض گرفته است