جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
نهم شهریورماه صورت می‌گیرد؛

برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای‌ترور

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 440933
دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰۰ شهید ترور نهم و دهم شهریورماه با حضور رئیس جمهور در تهران برگزار می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰۰ شهید ترور، سید محمد جواد هاشمی‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) با اعلام این خبر اظهار کرد: در روز نهم شهریور ماه این کنگره در سالن اجلاس سران از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ بعدازظهر برگزار می‌شود که در نیمه ابتدایی آن افتتاحیه کنگره با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود و در ادامه نیز یکی از شخصیت‌های کشوری سخنرانی خواهد کرد.

دبیر دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰۰ شهید ترور در رابطه با برنامه‌های این کنگره در روزهای برگزاری گفت:در روزهای نهم و دهم شهریور ماه امسال که مصادف با شهادت رجایی و باهنر است این کنگره را برگزار می‌کنیم چرا که این روز در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام مبارزه با تروریسم ثبت شده است.

دبیر دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰ شهید ترور گفت: حدود ۴۰۰ نفر از خانواده‌های شهدای ترور از سراسر کشورمان به این مراسم دعوت شده‌اند. همچنین ۴۰ مهمان خارجی از اندیشمندان و صاحب نظرانی که در زمینه ترور کتاب یا آثاری ارائه کرده‌اند نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. همچنین طبق روال کنگره دو سال پیش بخش علمی نیز خواهیم داشت که از بعدازظهر ۹ شهریور تا بعدازظهر روز ۱۰ ادامه خواهد یافت و حدود ۳۰۰ محقق در آن شرکت خواهند کرد و برخی از مقام‌های کشوری نیز در آن حضور می‌یابند.

هاشمی نژاد ادامه داد: در بعدازظهر اولین روز از کنگره ۱۷۰۰ شهید ترور یکی از مقام‌های عالیرتبه کشور سخنرانی خواهد کرد و ۳ محقق خارجی به ارائه مطلب خواهند پرداخت و مراسم روز ۱۰ شهریور در سالن اجلاس دانشگاه شهید بهشتی در نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد که در ۵ پنل جداگانه از ساعت ۸صبح ارائه مقالات برتر را خواهیم داشت و به ۲۰ مقاله برتر جوایزی اهدا خواهد شد. همچنین در نوبت بعدازظهر ۳ اندیشمند داخلی و ۳ اندیشمند خارجی سخنرانی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه فراخوان مقالات کنگره ۱۷۰۰ شهید ترور سه ماه به طول انجامیده است، خاطرنشان کرد: طی این سه ماه ما ۷۱۳ مقاله دریافتی داشتیم که ۳۰ مقاله از خارج از کشور بود؛ مقالاتی از کشورهای آمریکا، ایرلند، لبنان، انگلیس، روسیه، عراق و الجزایر در این میان بودند که ۳۰ استاد دانشگاه پس از بررسی مقالات ۲۸۳ مقاله را پذیرفتند.

دبیر دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰ شهید ترور ادامه داد: صدها استاد بین‌الملل و حقوق در این کنگره در رابطه با مقالات و برگزاری این کنگره ارائه نظر کردند و قرار است ۷ عنوان کتاب در این کنگره معرفی شود.

هاشمی نژاد هم‌چنین از ثبت کتاب ۱۷۰۰ شهید ترور در سازمان ملل خبر داد و تصریح کرد: در این کتاب به صورت مجزا نحوه ترور،‌ اسامی افراد، استان‌ها، مشاغل و موضوعات مختلف در رابطه با این شهدا عنوان و تفکیک شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع ترور و تروریسم طی ۳۶ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد پا به پای تمام تحولات کشورمان جلو آمده است و هر زمان جمهوری اسلامی ایران شاهد تحولی بود، گروه‌های مختلف با دعاوی‌ گوناگون دست به این اقدامات ترویستی زدند.

وی ادامه داد: ۲۲ بهمن ۵۷ یعنی روز پیروزی ملت بر نظام شاهنشاهی شاهد اولین حادثه تروریستی پس از انقلاب بودیم و این حملات تا چند روز پیش که در سیستان و بلوچستان نیز یک حادثه تروریستی رخ داد، ادامه داشته است. باید تأکید کنم که این حوادث برای کشورمان مصیبت‌های بسیاری را به بار آورده است.

دبیر دومین کنگره بین‌المللی ۱۷۰۰ شهید ترور با اشاره به آمار ۱۷۰۰۰ شهدای ترور کشورمان، خاطرنشان کرد: این آمار طی یک سال کار پژوهشی ما به دست آمده است. همچنین از نظر شکل و فرم حوادث تروریستی در صورتی که حوادث چند سال گذشته منطقه را کنار بگذاریم می‌توان گفت ایران بیشترین آمار ترورها را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی به واسطه حضور مسئولان کشورمان در بین مردم شاهد ترورهای بسیاری در بین آنها بودیم تا جایی که در عرض چند ماه دو رئیس قوه، نخست وزیر و نمایندگان مردم که همراه با شهروندان در کوچه و بازار بودند به شهادت رسیدند.

هاشمی‌نژاد با ابراز تاسف از اینکه با وجود متضرر شدن ایران از اقدامات تروریستی همچنان ما را در این زمینه متهم می‌دانند گفت: هر جنایت تروریستی و هر حادثه‌ای وحشیانه تروریستی که امروز در دنیا انعکاس پیدا می‌کند مشابه آن قبلا در کشور خودمان نیز صورت گرفته است. برای مثال حمله انتحاری نخستین بار به دست منافقین و در کشورمان صورت گرفت که طی این حملات انتحاری چهار امام جمعه و حتی پدر خود من نیز به شهادت رسیدند. در همین تهران نیز شکنجه، قتل و جدا کردن اعضای بدن صورت گرفته است.

وی تاکید کرد:‌ کشور ما ظلم مضاعفی دیده است چرا که تمام گروهک‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران دست به اقدامات تروریستی می‌زنند در کشورهای غربی دفاتر رسمی دارند. این در حالی است که القاعده و یا گروه‌هایی مانند آن هیچ گاه به طور رسمی و علنی دفتری نداشته و حمایت نشده‌اند.

وی ادامه داد: دشمنان ایران سالهاست ما را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند و طوری اتهامات را علیه ما مطرح می‌کنند که گویی تا به حال کشور ما در این زمینه متضرر نشده است.

هاشمی‌نژاد دسترسی کشورهای غربی به رسانه‌های گسترده و تلاش برای بازتاب وقایع تروریستی را مورد اشاره قرار داد و افزود: حوادثی که در کشورهای دیگر صورت میگرد با انعکاس بسیاری همه حواس‌ها را به خود جلب می‌کند ولی متاسفانه در کشور ما این اتفاق صورت نمی‌گیرد و جا دارد تا مردم و همه مسوولین دست در دست هم داده و در بازتاب گسترده‌تر این جنایات در کشورمان اقدام کنند چرا که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه دارد و هنوز اقدامات زیادی باقی مانده است تا آنها را انجام دهیم.

وی با اشاره به جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به شهدای ترور در کشورمان و ارائه آن به مسوولان مختلف در سایر کشور خاطرنشان کرد: وقتی اسناد و مدارک را به برخی از سیاستمداران غربی ارائه می‌کنم آنها می‌گویند هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند و این به نوعی کم کاری ما را در این زمینه نشان می‌دهد. همچنین ما می‌توانیم از خانواده‌های شهدای ترور که سند‌های زنده ما هستند استفاده کرده و موضوع شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین‌المللی ارائه کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های ده سال گذشته جهت رسانه‌ای کردن شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ دو سال پیش اولین کنگره به این منظور در تهران به صورت ملی برگزار شد و با توجه به استقبال و کار بیشتر در این زمینه تصمیم گرفتیم این کنگره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

وی در ادامه به همکاری نهادهای مختلف برای برگزاری کنگره اشاره کرد و افزود: این نهادها شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، انجمن دفاع از قربانیان تروریسم خاورمیانه، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، کانون فرهنگی مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب، مجمع جهانی صلح اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران، صداوسیما، مجلس شورای اسلامی، ‌وزارت ارشاد، سازمان انرژی اتمی، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، شهرداری مشهد و تهران، ‌سازمان بسیج اساتید کشور، سازمان اوقاف، هلال احمر و وزارت تحقیقات و فناوری است .

هاشمی‌نژاد همچنین به حضور تعداد کثیری از سفرای کشورهای مختلف در این کنگره اشاره کرد و افزود:‌ البته در کنگره قبلی تعداد ۱۳ سفیر حضور داشتند که در این دور این تعداد بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که با توجه به اینکه معاندان و بدخواهان به جای اینکه چشم‌شان را نسبت به حقایق مربوط به تروریسم باز کنند ما را به حمایت از آن متهم می‌کنند کنگره چه تدابیری در این راستا اندیشیده است تا واقعیات را بازگو کند گفت: موضوع تروریسم و واژه تروریسم در نظام بین‌الملل تعریف واحدی ندارد و هنوز هم در جایی ثبت نشده که کشورهای جهان در یک سازمان مشخصی تعریف واحدی از تروریسم داشته باشند. هیچ گاه هم زیر بار این موضوع نخواهند رفت چون اساسا یکی از ابزارهای کشورهای مستکبر برای پیشبرد سیاست‌خارجی‌شان موضوع تروریسم در اقصی نقاط جهان است و اگر بخواهند به تعبیر واحد برسند به مشکل بر می‌خورند.

هاشمی‌نژاد ادامه داد: در سال ۷۸ تا ۷۹ سنای آمریکا سعی کرد تا تعریف واحدی ارائه کند اما هر تعریفی که ارائه کردند خودشان مصداق آن شدند بنابراین آن را کنار گذاشتند. لذا با توجه به این وضعیت در هر زمانی موضوع تروریسم به شکلی علیه آنها به کار می‌رود.همچنین آنها صدای بلندی دارند و رسانه در اختیار آنهاست و همزمان کار هم انجام می‌دهند. ما باید در این قسمت هم کار کنیم صدای رسا داشته باشیم. ما باید کار فرهنگی و هنری انجام بدهیم. انعکاس واقعیت باعث می‌شود که بخشی از واقعیت‌ها دیده شود.

وی مهمترین فعالیت بنیاد هابیلیان را ثبت لیست شهدای ترور در سازمان ملل عنوان کرد و افزود: ما بعد از ۲۰ سال از پیروزی انقلاب توانستیم با اسناد کشورهای غربی، لیست شهدای ترور را در سازمان ملل ثبت کنیم این به توانایی‌های ما بستگی دارد البته این موضوع بزرگی است و عزم ملی را می‌طلبد. امیدواریم بتوانیم بخشی از این رسالت را انجام دهیم.

دبیرکل بنیاد هابیلیان درباره حضور دبیرکل سازمان ملل در این کنگره نیز بیان کرد: او در این کنگره حضور نخواهد داشت .

وی همچنین در پاسخ به این که آیا در لیست هفده‌هزار شهید ترور شهدایی از ایرانیان خارج از کشور هم هستند و آیا می‌شود آمار دقیقی از تعداد روحانیت ترور شده ارائه کرد، گفت: آنچه به عنوان شهدای ترور نامیده می‌شود شامل همه هموطنان ماست که بعد از انقلاب اسلامی ترور شدند و آمار هفده هزار مربوط به آنها است.اما در حال حاضر آمار دقیقی را در اختیار ندارم اما در تحقیقات انجام شده تعداد روحانیون شهید تفکیک شده و به طور کلی تعداد شهدا به صورت تفکیکی در بخش‌های مختلف و حتی اینکه کدام استانها بیشترین تعداد شهدا را دارند کار تحقیقاتی انجام شده البته تهران و بعداز آن مازندران بیشترین آمار شهدا را دارد.

هاشمی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا تا کنون پرونده‌ای در دادگاه‌های بین‌المللی تشکیل شده است و اینکه انفجار دفتر نخست‌وزیری هنوز به عنوان یک پرونده ناتمام باقی مانده گفت: دولت ایران از سالها پیش اقدامات حقوقی را انجام و مستمرا هم انجام می‌دهد. پرونده‌های مختلفی است اما فاصله میان آنچه که انجام شده و آنچه گروهک‌ها قبلا انجام داده‌اند زیاد است. حوادث متنوع است ما باید در اقداماتی که تاثیرگذاری بیشتری دارند وارد شویم و در کشورهایی که تاثیرگذاری بیشتری دارند کار انجام دهیم. ایران اقدامات خوب و مختلفی انجام داده اما ظرفیت وسیع است ما با توانایی‌های کشور فاصله داریم اما می‌توانیم به نتایجی برسیم.

وی ادامه داد: در این سالها بیشترین تلاش ما جمع‌آوری اسناد بود و کتاب تهیه شده به نام منافقین در اسناد بین‌الملل به زبان انگلیسی هم یک سند ثبت شده است لذا سعی کردیم اسناد متنوعی را ثبت کنیم. مقام معظم رهبری نیز گفته‌اند که ما اسنادی داریم که اگر آنها را ارائه کنیم آبروی آمریکا می‌رود. این کتاب کتابی است که مجموعه ما آن را تهیه کرده است و تمامی اسناد بین‌المللی علیه منافقین است. در این کتاب اسناد سازمان‌های رسمی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی غربی درباره منافقین، اقدامات و پولشویی‌ها و جرایم آنها وجود دارد و این کتاب بسیار با اهمیت است. قصد داریم امثال این کارها را انجام دهیم تا با همکاری‌ دیگر بخش‌های نظام اقدامات خوبی را به سرانجام برسانیم.

وی در این باره که آیا بنیاد هابیلیان برنامه‌ایی برای بررسی ترور‌های قبل از انقلاب دارد گفت: ترورها مختص بعد از انقلاب نیست و قبل از آن هم ترور‌هایی انجام شد هر قدر که کار ما فراتر برود ما به این سو نیز حرکت خواهیم کرد و دایره کار وسیع است. و اگر خدا کمک کند انجام می‌دهیم.

هاشمی‌نژاد گفت: تعداد کتابهای ارائه شده در این کنگره هفت کتاب است که بعضا انگلیسی و فارسی هستند و مطالب و موضوعات آن برای سفارتخانه‌ها و خبرگزاری‌ها اهمیت دارد. از جمله این کتابها کتاب روزشمار وقایع تروریستی ایران، مجموعه مقالات رسیده به اولین کنگره، منبع شناسی تروریسم، منافقین در اسناد بین‌المللی، خاطرات یکی از منافقین جدا شده، سند مظلومیت معرفی ۷۲ تن از شهدای ترور شده خاص و ترور به جرم خدمت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چگونه می تواند با خانواده شهدای هیته ای روبرو شود