کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عدم پوشش مناسب دندانپزشکی بیمه‌ها

4 شهريور 1394 ساعت 16:18

بانک جهانی بهداشت توصیه کرده است که کشورها از وضعیت پوشش همگانی سلامت برخوردار شوند و اجرای طرح تحول سلامت گامی در راستای رسیدن به همین هدف بوده است.


به گزارش جهان به نقل از فارس، سید رضا مجد زاده در نشست خبری موسسه تحقیقات سلامت کشور ضمن تشریح اهداف این موسسه گفت: در این موسسه اقدام به جمع‌آوری اطلاعات طرح تحول سلامت کرده و آن را برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آینده و بررسی سطح موفقیت و کیفیت در اختیار تصمیم گیران سلامت در سطح دولت و وزارت بهداشت و دستگاه مربوط قرار می‌دهیم.

رئیس موسسه تحقیقات سلامت کشور با اشاره به گذشت ۱۶ ماه از اجرای طرح تحول سلامت گفت: این طرح در چارچوب برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی و توصیه‌های بانک جهانی در حال اجرا است و پس از گذشت این بیش از یک سال از شروع اجرای آن، دستاوردهای خوبی درزمینهٔ سلامت به‌دست‌آمده است.

وی اضافه کرد: تمام آمارهای ارائه‌شده در این موسسه با همکاری مرکز آمار ایران تهیه می‌شود و نتایج آن در تصمیم‌گیری‌های کلان طرح‌های سلامت در جامعه نقش بسزایی دارد.

همچنین بر اساس این آمارها، سرانه سالانه هزینه‌های بستری به ازای هر نفر پرداختی از جیب مردم حدود ۴۲ هزار تومان در زمستان ۹۳ بوده است که این رقم به ۲۹ هزار تومان در زمستان ۹۴ کاهش داشته است.

مجد زاده افزود: بررسی دهک‌های فقیر و غنی در جامعه آماری نشان می‌دهد که خدمات دندانپزشکی در سبد خانوارهای فقیر تنها ۴ درصد بوده است درحالی‌که خانوارهای غنی ۲۶ درصد از این خدمات استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اطلاعات آماری کسب‌شده از طرح تحول سلامت در کشور اعلام کرد: آمارها نشانگر این است که بیشترین میزان دسترسی از خدمات طرح در اختیار طبقه متوسط بوده است. این آمار با توجه به این است که در دو سال اخیر پوشش بیمه‌ها نسبت به سنوات قبل بهتر شده است ولی همچنان با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد و نمودارها نشان می‌دهند که عمده‌ترین دلیل مراجعه نکردن مردم برای دریافت خدمات سلامت و درمان در کشور، هزینه‌های درمانی و پایین بودن سهم پرداختی بیمه‌ها است.

وی درباره شاخص هزینه‌های کمرشکن در سلامت، گفت: هزینه‌های کمرشکن به هزینه‌های گفته می‌شود که بیمار برای تأمین آن دچار چالش شده و مجبور به دریافت قرض یا وام و.. باشد. بر اساس این شاخص هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۲.۹ درصد پیش از اجرای طرح تحول سلامت به ۲.۴ درصد کاهش‌یافته است و این کاهش موردتوجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

وی ادامه داد: به‌طور متوسط هزینه‌های بستری در همه بیمارستان‌های کشور نسبت به قبل از اجرای طرح از یک‌میلیون و صد هزار تومان به ۷۶۸ هزار تومان کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات سلامت از سال ۸۱ تا ۹۳ حاکی از آن است که مراجعه مردم به متخصصان نسبت به پزشکان عمومی به میزان ۲ برابر افزایش‌یافته و این امر نشان‌دهنده تغییر ذائقه سلامت مردم است.


کد مطلب: 440908

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/440908/عدم-پوشش-مناسب-دندانپزشکی-بیمه-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com