جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲

واکنش کنایه‌آمیزهاشمی به اظهارات پزشکیان

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 440896
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه حرفهای در تریبون‌های عمومی گفته می‌شود و مردم نسبت به یک سرمایه اجتماعی تحریک می‌شوند .ما از شما می‌خواهیم که اگر به فکر مردم و به دنبال حل مشکل مردم هستید در این زمینه به ما کمک کنیم.
به‌ گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس به بیان گزارشی از طرح تحول سلامت و نحوه اجرای آن به نمایندگان مجلس ارائه داد.

وی با بیان اینکه ۴۶۵ روز از شروع طرح تحول سلامت گذشته است، گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های جامع سلامت و برنامه‌ توسعه پنجم و همچنین سند چشم‌انداز توانستیم به کمک شما و دولت کارهایی را در این مدت انجام دهیم و برای تحت پوشش قرار دادن مردم از نظر خدمات و مراقبت مالی از آنها باید تناسبی داشته باشد یعنی هر چقدر که جمعیت تحت پوشش را افزایش بدهیم بدون اینکه بتوانیم حفاظت مالی مناسبی از آنها داشته باشیم طبیعی است که خدمات گسترش یافته اما از کیفیت برخوردار نیست.

وزیر بهداشت ادامه داد: زمانی که طرح تحول سلامت را آغاز کردیم پرداخت از جیب مردم بالا بود و پرداختی مردم در برخی از بیمارستان‌ها حتی تا ۹۳ درصد گزارش شد. البته پیش از این طرح، ۱۸ درصد از پرداختی‌ها را بیمه‌ها پوشش می‌دادند و مابقی را مردم پرداخت می‌کردند. این در حالی است که شما تصویب کرده بودید که سهم پرداخت مردم بیش از ۳۰ درصد نباشد.

هاشمی خاطر نشان کرد: در آن زمان جزو معدود کشورهای جهان بودیم که بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمان را مردم پرداخت می‌کردند. اینکه در حال حاضر به چه رقمی رسیده است انشاءالله سال آینده مشخص می‌شود. اما تا آن زمان ما نسبت به کشورهای دیگر حتی نسبت به عراق، لبنان، ترکمنستان، اردن و امارات شرایط نامطلوب‌تری در این زمینه داشتیم.

وی با بیان اینکه پرداختی مردم از چه موضوعاتی منشاء می‌گیرد، توضیح داد که در این زمینه ۴۵ درصد از پرداختی‌های مردم مربوط به هزینه‌های بیمارستانی، ۳۱ درصد سرپایی و ۲۲.۴ درصد داروخانه‌ها بودند طبیعی است وقتی مردم ۸۰ درصد خدمات سرپایی را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند و ۸۰ درصد خدمات بیمارستانی را از بیمارستان‌های ما دریافت می‌کنند، با توجه به اینکه بخش دولتی برای ما قابل مدیریت بود و ۴۵ درصد پرداختی از جیب مردم هم در همین بخش انجام می‌شد لذا ما به سمت خدمات بیمارستانی رفتیم و آن را کاهش دادیم.

وزیر بهداشت افزود: در طرح تحول نظام سلامت حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های درمان، بهبود عدالت در ارائه خدمات و بهبود کیفیت خدمات مورد نظر بود که توانستیم از زمانی که با رای اعتماد مجلس مسئولیت این بخش را برعهده بگیریم از تابستان ۹۲ تا اردیبهشت امسال عمده اقدامات ما جبران کمبودها و کسری‌ها بود چرا که حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهی و معوقات ۲۰ تا ۲۵ ماهه به کارمندان داشتیم. لذا از آن زمان در دستگاه‌های بهداشت، درمان، ارائه خدمات و اصلاح تعرفه‌ها اقداماتی آغاز شد.

هاشمی با بیان اینکه از ۱۱ میلیون نفر تاکنون برای بیمه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد تاکنون حدود ۱۰ میلیون نفر دفترچه درمانی دریافت کرده‌اند که این اقدام بسیار مهمی بود که انجام شد نکته جالب این است که از این تعداد که دفترچه دریافت کرده‌اند ۲۷ درصد مراجعین ما از کمیته امداد امام خمینی افزایش یافته یعنی افرادی بودند که به خاطر نداری نمی‌توانستند حق بیمه دریافت کنند و حالا بیمه شده‌اند لذا خوشحالیم که چنین خبری را امروز اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و در بخش بستری ۳۷ درصد از هزینه‌ها را مردم از جیب خود پرداخت می‌کردند که این رقم به ۸.۵ درصد رسیده است که دولت حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد. همچنین در شروع کار ما ۳۲۰ قلم دارو در بیمارستان‌ها بود یعنی مردم برای ۶۰۰ قلم مابقی باید به خارج از بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: درباره تجهیزات بیمارستانی نیز در این دوره از ۱۴۸۰ به ۲۱۳۰ مورد افزایش یافت و الان ۲۲۰۵ مورد تجهیزات بیمارستانی وجود دارد که این رقم رو به سهولت است.

هاشمی درباره ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز گفت: در این زمینه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شد و در حالیکه در گذشته حدود ۵ درصد از پزشکان در مناطق محروم ماندگار بودند و بعد از ظهرها به مطب می‌رفتند، این رقم به صددرصد افزایش یافته است. در واقع ۳۴۰۰ متخصص و ۱۳۰۰ پزشک عمومی و یک تعداد هم پزشک فوق تخصص در ۳۳۱ بیمارستان کشور در مناطق محروم توزیع شدند که انشاءالله ظرف دو ماه آینده ۳۰۰۰ پزشک متخصص دیگر به این تعداد افزوده می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه البته این شرایط مطلوبی نیست و همچنان مشکلات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: از ۸۰ هزار تخت بیمارستانی، ۵۳ هزار تخت فرسوده داریم و در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه شما در حالی که جمعیت افزایش یافته و حاشیه نشینی بیشتر شده ولی از ۵۰ سال پیش بیمارستانی ساخته نشده است.

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش ۹۰ درصدی قیمت داروهای وارداتی اقدامات وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با قاچاق دارو را مورد اشاره قرار داد و گفت: کارهای خوبی شروع شده اما همچنان نیاز به اقدامات نرم افزاری در این زمینه است. در بحث واردات دارو نیز ما همیشه سیر صعودی داشتیم اما در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۳۵۰ میلیون دلار کاهش واردات را شاهد بوده‌ایم با این تفاوت که دسترسی به دارو افزایش یافت.

"همچنین ما برای برندهای اصلی اعمال محدودیت کردیم و با چند سیاست به توفیق رسیدیم از جمله این که ۷۵ درصد قیمت بهترین برند خارجی را به داروسازان داخلی اختصاص دادیم و نهایتا در حالی که از سال ۸۳ تا سال ۹۱ و ۹۲ میزان تولید دارو کاهش و میزان واردات افزایش داشت در حال حاضر واردات سیر نزولی و تولید داخلی افزایش دارد و این معنی اقتصاد مقاومتی است؛ در حالی که دسترسی مردم به دارو افزایش یافته است. همچنین سهم پرداخت مردم از بیمه‌ها در بیماری‌های صعب‌العلاج از ۱۷ درصد در سال ۹۲ به ۱۲ درصد کاهش یافته است".

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اعتبارات بهداشتی سال گذشته در سه ماهه آخر سال دریافت شده است، گفت: افزایش دسترسی به پزشک، به کارگیری پزشکان خانواده، ارتقای خدمات خانه‌های بهداشت، ارائه به ساکنین حاشیه شهرها از جمله اقدامات وزارت‌ بهداشت بود همچنین در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خانه‌های بهداشت در حال اتمام است؛ اگر چه مواردی هم هست که خانه‌های بهداشت ۲۰ سال قدمت دارد و تا پایان دولت آنها را بازسازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما ۲۲۰۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت دادیم که تقریبا ۵۰ درصد آن را در ماه آخر پرداخت کردند و پزشک خانواده نیز در دو ماه آخر تامین شد، به تدوین سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر اشاره کرد و اظهار داشت: باید کارهای اساسی و زیربنایی در این زمینه انجام شود چرا که ۷۵ درصد مرگ‌ها در کشور به این دلیل است.

وزیر بهداشت با اشاره به رشد میزان دریافتی پزشکان در اجرای طرح تحول سلامت نیز گفت: در این میان کمترین رشد در رشته‌ی خود من که چشم پزشکی بوده پیش بینی شده تا شائبه‌ای در این زمینه نباشد. در حال حاضر میانگین حقوق پزشک متخصص هیئت علمی ۳ میلیون تومان و کارانه نیز ۹ میلیون تومان برای یک فرد تمام وقت است و میانگین حقوق پرستاران یک میلیون و ۹۰۰ هزار و کارانه آن نیز یک میلیون تومان است. این متوسط کشوری است. متاسفانه برخی جو ایجاد کردند و گفتند پزشکان ۳۰۰ برابر بیشتر از پرستاران دریافتی دارند در حالی که رشد حقوق در بخش پرستاری و مامایی ۲۶۲ درصد و در بخش اساتید ۶۲ درصد بوده است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه اجرای این طرح باعث رضایتمندی مردم شده و لذا نباید این کار زیر سوال برود، گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت بر ۵۷ دانشگاه نظارت دارد. من هم در این مدت به بیش از ۲۹۰ شهر سرکشی کرده‌ام؛ البته نظارت‌های سرزده‌ای هم هست که معاونین این کار را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به رشد بودجه ۳ درصدی این وزارتخانه در سال ۹۴ تصریح کرد: ‌این در حالی است که تورم احتمالی ۱۴ درصد است و ما همچنین ۲ هزار میلیارد تومان تا پایان سال از بیمه‌ها طلبکار هستیم. همچنین برای هر یک درصد کاهش پرداخت از جیب مردم ۷۹۰ میلیارد تومان باید هزینه شود که این مبلغ یا باید از مالیات تامین شود و یا دولت آن را پرداخت کند.

وزیر بهداشت هدفمندی یارانه‌ها، یک درصد ارزش افزوده و مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت را از منابع حوزه‌ی سلامت عنوان کرد و گفت: اگر مالیات بر خرده فروشی سیگار تصویب شود ۱۱ هزار میلیارد تومان به اعتبارات ما اضافه خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه پرداخت از جیب مردم در بخش سلامت در شهر و روستا کاهش یافته است، اضافه کرد:‌ حاصل آن کاهش هزینه‌های کمرشکن بوده و هدف گیری هم به سمت فقرا بوده است. سازمان بهداشت جهانی نیز طرح تحول سلامت را تحسین کرده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در صدر رضایمندی مردم قرار دارد، اظهار داشت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته رضایتمندی مردم از وزارت‌خانه‌ها به ترتیب از وزارت بهداشت و بعد وزارت خارجه است. ما یکی از دستگاه‌هایی بودیم که اجازه ندادیم سیاست‌های ابلاغی رهبری در ویترین قرار بگیرد اما اگر می‌خواهیم این کار سر و سامان پیدا بکند باید حتما سرمایه گذاری بخش خصوصی را داشته باشیم و این کار زمانی انجام می‌شودکه این بخش اقتصادی باشد و بازگشت سرمایه تامین شود. لذا دولت و مجلس در برنامه ششم اقدام موثری در این زمینه انجام دهند.

به‌گزارش تسنیم، پس از پایان سخنان وزیر بهداشت، مسعود پزشکیان نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انتقاداتی را نسبت به سخنان وزیر مطرح کرد.

وزیر بهداشت نیز واکنش به این اظهارات گفت: من در بخش‌های آخر عرایضم گفتم که اوضاع ما خوب نیست و نیامدم بگویم که ما خیلی کار کرده‌ایم. دولت در شرایط نداری این کار را شروع کرد، اما حالا از نزدیک ببینید این کار چطور پیش می‌رود و مردم چقدر از آن تشکر می‌کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه نظام پرداخت‌ها حتی در مراکز آموزشی از قالب حقوق درآمدند و گفتند: هر چه عمل بیشتر انجام دهید حقوق بیشتری می‌گیرید با این کار هم بخش درمان و هم بخش پژوهش آسیب دیده است؛ در حال حاضر چند نفر هستند که حقوق ۷۰ -۸۰ میلیون تومانی می‌گیرند؟ متاسفانه این حرف در تریبون‌های عمومی گفته می‌شود و مردم نسبت به یک سرمایه اجتماعی تحریک می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان انحراف وزارت بهداشت در این دوره و دوره‌های گذشته باید ارزیابی شود، تاکید کرد: بیمه‌ها باید ظرف مدت یک ماه ۶۰ درصد اسناد را پراخت کنند، اما چرا این کار که قانون است را انجام نمی‌دهد؟ اگر سازمان مدیریت و خزانه می‌توانست بیمه را به موقع بدهد وضع بیمه‌ها این نبود. ما از شما می‌خواهیم که اگر به فکر مردم و به دنبال حل مشکل مردم هستید در این زمینه به ما کمک کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
انصاف اینه که سخنان به حق دکتر پزشکیان رو هم میزاشتید
مسعود
من توی یک بیمارستان منطقه محروم طرح رادیولوژی هستم شهری که 18000نفر جمعیت داره پزشک جراح ماهی 45 میلیون کارانه میگیره من 80 هزار تومن و پرستارهها هم حداکثر 500 هزار حالا نمیدونم اقای وزیر کارانه نه میلیونی رو از کجا درآوردن این یک دروغ گوبلزی بزرگه