جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
توسط پژوهشگران ایرانی

تولید یک فرآورده نفتی از ضایعات خرما

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 440880
خرما یکی از محصولات مهم کشاورزی کشور به شمار می رود از این رو پژوهشگران با بهره برداری از آن اقدام به تولید اتانول برای کاهش مصرف نفت خام و آلودگی های محیطی ناشی از سوخت های فسیلی کردند.

برای نخستین بار در ایران انجام می شود؛
به گزارش جهان به نقل از مهر، تولید اتانول از بیومس های مختلف، روشی برای كاهش مصرف نفت خام و آلودگی های محیطی ناشی از سوختهای فسیلی است. در ایران بخش عمده اتانول تولیدی، از ملاس نیشكر و چغندر قند حاصل می شود در حالیکه سالانه مقدار زیادی از خرمای تولیدی در كشور تبدیل به ضایعات می شود كه این ضایعات می تواند به عنوان یك ماده اولیه جایگزین برای ملاس مطرح باشد.

سید کمال فیروزئی مدیر عامل شرکت زیست فرآورده سپاهان با اشاره به اینکه این شرکت برای نخستین بار در ایران به صورت جدی و با تلاش توانسته از ضایعات خرما، اتانول تولید کرده که در صنایع متنوع مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: از خرمای ضایعاتی که هیچ گونه استفاده خاصی ندارد در فرآیند تولید اتانول استفاده بهینه می شود، در این فرایند به روش بیوتکنولوژی اتانول تولید می شود.

وی اظهار داشت: در کشور سالانه ضایعات کشاورزی زیادی تولید می شود که تبدیل به کود می شود و در این پروژه توانستیم با استفاده از این ضایعات، اتانول تولید کنیم.

مدیر عامل این شرکت فناور گفت: در این فرایند برای اولین بار در ایران با استحصال ضایعات کشاورزی شامل خرما، ماده شیمیایی با ارزشی را به نام اتانول (الکل اتیلیک)تولید کرده ایم که دارای کاربردهای فراوانی است.

وی با تاکید بر اینکه تنها ۱۰درصد از اتانول، مصارف پزشکی دارد، اظهار کرد: اتانول تولید شده ددر صنایع مختلفی همچون صنایع شیمیایی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع دارویی، صنایع غذایی جهت تولید سرکه و نیز حمل و نقل به عنوان بهبود دهنده و مکمل بنزین و سوخت کاربرد دارد. همچنین محصول جانبی تولیدی کارخانه (ویناس) جهت استفاده در خوراک دام و طیور به عنوان مکمل و همچنین استفاده در تولید کود های آلی و بیولوژیک مصرف می شود.

وی افزود: مهندسی، طراحی و ساخت کارخانه کاملاً بومی بوده و توسط متخصصان داخلی شرکت انجام شده است و فرایند تولید سازگار با محیط زیست است و همزمان با تولید اتانول، خوراک دام نیز تولید می شود که این خوراک از کیفیت بالا برخوردار بوده و سرشار از مواد غذایی، چربی و پروتئین است.

به گفته فیروزئی، جهت خالص سازی اتانول از تقطیر چند مرحله ای استفاده می‌شود که در آن از انرژی بخار در چند مرحله حداکثر استفاده شده و در طراحی آن مسئله صرفه جویی در نظر گرفته شده است.

فیروزئی با اشاره به رعایت استانداردهای ملی در این فرایند اظهار کرد: محصولات تولیدی ضمن دارا بودن نشان استانداردهای ملی ایران و مجوزهای بهداشتی مربوطه، دارای وضعیت ظاهری کاملا شفاف، بی رنگ، بدون ذرات معلق و بدون بو، از کیفیت بسیار بالا برخوردار است.

وی بیان کرد:‌ ایجاد اشتغال در این شرکت به طور مستقیم ۵۰ نفر است و غیرمستقیم در بخش کشاورزی و حمل و نقل و تولید ماده اولیه این شرکت، افراد زیادی به کار گرفته شده است و با بهره مندی از فناوری پیشرفته، ماشین آلات و تجهیزات مدرن، کارشناسان ومتخصصان مجرب و استفاده از مواد اولیه مرغوب، اتانول طبی «۹۶ و ۷۰درصد»، اتانول صنعتی (۹۵درصد)، اتانول مطلق و اتانول سوختی با کیفیت بالا و قابل رقابت در سطح جهانی را به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه می کند.

وی با اشاره به لزوم حمایت ها و پشتیبانی مسئولان به خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در خصوص رسیدن به قله پیشرفت و عملی کردن پروژه های علمی، نیازمند حمایت های مربوطه هستیم تا بتوانیم در این راه به هر چه بهتر عمل کردن در حوزه علمی عمل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روح الله قارداش بیگی
به امید موفقیت روز افزون شما زحمت کشان ایران عزیز که بدون حمایت دیگری به این مرحله رسیده اید امیدوارم این خدمات شامل حال مردم میهنمان نیز بشود ومن الله التوفیق