پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

هلال احمر: از تخلف ۱۱۳ میلیاردی سند داریم

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 440778
خزانه‌دار کل جمعیت هلال‌احمر در واکنش به صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مستندات هلال‌احمر در خصوص این تخلفات را ارائه داد که بر مبنای آن از مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان تنها مبلغ ۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۶۳۶ تومان به حساب هلال‌احمر واریز شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به خبر فارس با عنوان تخلف ۱۱۳ میلیاردی در شرکت‌های هواپیمایی گفت: در سال ۹۲، مبلغی به عنوان عوارض از مسافران اخذ و به حساب هلال‌احمر واریز شد که می‌توانم بگویم تمامی این مبلغ واریز شده است.

وی همچنین مدعی شده بود که در قانون بودجه سال ۹۳ و ۹۴ هیچ موردی درباره اینکه باید از مسافران عوارض اخذ گردد و به هلال احمر پرداخت شود ذکر نشده است. همچنین دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اخذ عوارض را تنها منوط به پروازهای داخلی عنوان کرده و گفته است که برای پروازهای خارجی در حال مذاکره هستیم.

اما این در حالی است که علیپور خزانه‌دار کل جمعیت هلال احمر در واکنش به صحبت‌های روز گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بار دیگر در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که از مجموع ۴۰ میلیارد تومان پولی که باید طبق بودجه به سال ۹۲ به هلال احمر پرداخت می‌شده است تنها ۳۰ میلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۹۳۳ ریال آن هم از طرف تنها ۸ شرکت هواپیمایی به حساب هلال‌احمر واریز شده است.

وی تأکید کرد: در این میان شرکت هواپیمایی ایران ایر بیشترین مبلغ را به میزان ۱۶ میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۲۹۰ ریال، ماهان تنها مبلغ ۶ میلیارد ریال، ایران ایر تور یک میلیارد و ۸۶۹ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۲۰۴ ریال، کیش ایر یک میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۵۵۰ ریال، نفت ۲ میلیارد و ۱۶۸ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۴۶۵ ریال، قشم ۳۶۳ میلیون ۳۳۳ هزار و ۹۵۰ ریال، معراج یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون و ۶۳۵ هزار ریال، آتا ۸۶۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۷۴ ریال به حساب هلال‌احمر واریز کرده‌اند.

علیپور تاکید کرد: شرکت‌های آسمان،‌زاگرس، آبان، اترک و کاسپین تا کنون هیچ مبلغی به حساب هلال‌احمر در خزانه‌داری کل کشور واریز نکرده‌اند.

به گفته وی، در این میان شرکت نفت بابت ۶ ماهه نخست سال ۹۳ نیز ۲ میلیارد و ۴۹۹ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۴۳۵ ریال پرداخت کرده است که در مجموع مبلغی که به حساب هلال‌احمر واریز شده است عدد ۳۳ میلیارد و ۳۰۶ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۳۶۸ ریال را نشان می‌دهد.

خزانه‌دار کل هلال‌احمر در مورد صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ایشان مدعی شده که پول سال ۹۲، پرداخت شده اما همانطور که ذکر شد تنها کمی بیش از ۳ میلیارد تومان به حساب هلا‌ل‌احمر واریز شده است. این در حالی است که گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از طریق دیوان محاسبات در خصوص تفریق بودجه سال ۹۲ تاکید کرده است که عوارض از شهروندان از طریق بلیت‌های هواپیمایی اخذ شده اما به هیچ وجه پرداخت نشده است.

در بند ۶۷ قانون بودجه سال ۹۲، آماده است یک درصد قیمت بلیت هواپیما و کشتی از هر مسافر توسط شرکت‌های ذیربط اخذ و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و معادل وجوه حاصله تا سقف ۴۰۰ میلیارد ریال در اختیار جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

همچنین به گفته علیپور مواردی که به صورت دائمی در بودجه‌های مصوب کشور ذکر می‌شود و هر ساله ثابت می‌ماند در جداول بودجه ذکر می‌شود که مبلغ ۴۰ میلیارد تومان طبق بودجه سال ۹۳ و ۳۶ میلیارد تومان طبق بودجه ۹۴ باید به هلال‌احمر پرداخت شود.

علیپور در این زمینه گفت: جداول ضمیمه بودجه جزئی از بودجه مصوب سال مجلس است که ضمیمه ماده واحده می‌شود و بودجه‌هایی که به صورت ثابت هر ساله باید اعمال شوند به جای قید در تبصره‌ها در این جداول ذکر می‌شوند.

وی تاکید کرد: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدعی شده است که در بودجه ۹۳ و ۹۴ صحبتی از دریافت عوارض از مسافران و پرداخت آن به هلال‌احمر نشده است که با توجه به صحبت‌های متناقض وی باید بگویم اگر این موضوع در قانون بودجه نیامده است چرا شما در بخشی از صحبت‌های خود گفته‌اید برخی از شرکت‌های هواپیمایی این مبلغ را اخذ کردند که چه در اینصورت خلاف قانون عمل کرده‌اید و باید پاسخگو باشید.

خزانه‌دار کل جمعیت هلال احمر ادامه داد: اگر که این موضوع در قانون آمده است و شرکت‌های هواپیمایی طبق قانون این مبلغ را اخذ کرده‌اند پس چرا پولی به حساب هلال‌احمر واریز نشده است.

وی با استناد به قانون بودجه کشور گفت: این قانون شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی را از یکدیگر تفکیک نکرده است و زمانی که قانونی در کشور اجرا می‌شود برای همه لازم‌الاجراست مگر اینکه خود قانونگذار دستگاهی را از آن مستثنی کند که در این صورت باید گفت در قانون مربوط به اخذ عواض از بلیت هواپیماها و کشتی‌ها هیچ شرکتی اعم از داخلی و خارجی مستثنی نشده است و ما می‌توانیم طبق قانون از شرکت‌های خارجی فعال در ایران نیز این موضوع را مورد مطالبه قرار بدهیم.

علیپور با بیان اینکه این پول به هیچ وجه هزینه‌ مالی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد نکرده است گفت: جالب اینجاست که مردم خود دارند این پول را پرداخت می‌کنند و شرکت‌های هواپیمایی تنها واسطه‌ای برای اخذ این مبلغ برای هلال‌احمر هستند و جای تعجب است که این‌ها از پرداخت این مبلغ استنکاف می‌کنند.

علیپور یادآور شد: این پول در جهت کمک به اهداف هلال‌احمر در مقابله با حوادث و سوانح اخذ می‌شود که برای خود مردم هزینه می‌گردد و اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای اتفاق بیفتد که نیاز به کمک هلال‌احمر باشد ما به عنوان اولین دستگاه امدادی در صحنه حاضر می‌شویم که نمونه آن سقوط هواپیما در تهران و ارومیه طی ۵ سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۲ از شهریور ماه آن سال به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: اگر ما نصف مبلغ را هم برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر بگیریم باز مبلغ ۳ میلیارد کجا و ۲۰ میلیارد تومان کجا.

خزانه‌دار کل جمعیت هلال‌احمر در پایان تاکید کرد: ما آمادگی داریم تا نمایندگان خود را به شرکت‌های هواپیمایی اعزام کنیم و به دور از جوسازی‌ها و در کمال همکاری با مشاهده صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط حسابرس قانونی نسبت به تعیین مبلغ مورد نظر مطابق با قانون و نحوه وصول آن مذاکره کرده و به توافق برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *