پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

آغازی بر پایان "ندا" با سقوط آزاد خرازی

سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 440609
یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حزب ندای ایرانیان نباید با این استعفا موافقت کند گفت: آنها برای ادامه حیات سیاسی خود نباید خرازی را از دست بدهند زیرا ممکن است از این پس مقابل هرهجومی تسلیم شوند.
به گزارش جهان، ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر با اشاره به استعفای محمدصادق خرازی از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: این حزب از ابتدا باید تکلیف خود را در میان جناح های سیاسی مشخص و اعلام می کرد اگر اصلاح طلب است تعریفش از اصلاح طلبی چیست؟ اصلا شاید یک تعریف دیگری از اصلاح طلبی مرسوم داشت یا اینکه ممکن است نه اصلاح طلب و نه اصولگرا باشد.

وی افزود: وقتی این مسائل توسط حزب ندای ایرانیان از ابتدا روشن نشد، نتیجه این شد که وقتی خرازی یک اقدام شخصی و بی ارتباط با حزب انجام داد و افشاگری هایی را کرد این حزب فشارهای زیادی به خرازی وارد آورد.

ایمانی تاکید کرد: البته خرازی هم باید تکلیف خود را روشن می کرد که در چه حزبی و با چه گرایش‌هایی قرار دارد، تا بعدا ببیند آیا این حزب می تواند مواضع او را تحمل کند یا خیر. در نهایت هم معلوم شد ندای ایرانیان تحمل موضع گیری های خرازی را ندارد.

حزب ندای ایرانیان تحمل فشارهای سیاسی را ندارد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ندای ایرانیان تحمل فشارهای سیاسی که متعاقب افشاگری‌های خرازی به حزب وارد می شود را ندارد، گفت: آقای خرازی باید قبل از اینکه می خواست این اقدام شخصی و افشاگری را انجام دهد می سنجید که حزب ندای ایرانیان تا چه حد تحمل افشاگری ها را دارد تا بعدا مجبور به استعفا نشود.

وی با اشاره به میزان تنگ نظری هایی که در رابطه با سخنان خرازی در جریان اصلاحات وجود دارد، تصریح کرد: ما همواره این مشکل را حتی در جریان اصولگرا داریم که اگر فردی مثلا به جناح «الف» وابسته است، متهم به فساد شود، جناح «ب» فکر می کند کل جناح «الف» مورد اتهام قرار گرفته است در صورتی که اینطور نیست.

ایمانی خاطرنشان کرد: فرض کنید افشاگری هایی که خرازی در مورد برخی چهره های اصلاح طلب انجام داد می توانست اینطور پیش برود که افراد متهم شده از سوی خرازی به مراجع قضایی مراجعه و از خودشان اعاده حیثیت کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اما تعجب اینجا است که مگر این افشاگری ها چه ارتباطی با کل جریان اصلاح طلبی دارد که اصلاح طلبان اینقدر برآشفته اند؟.

جنس واکنش اصلاح‌ظلبان به سخنان خرازی از نوع جاهلیت قبیله ای است

وی افزود: مثلا در طول دو سه سال اخیر یا حتی بیشتر، افرادی که منتسب به اردوگاه اصولگرایی بودند مورد اتهام جدی قرار گرفتند و حتی به دادگاه رفتند، محکوم شدند و به زندان افتادند، اما اصولگرایان نیامدند به طور یکپارچه از آنها دفاع کنند، یعنی رفتار اصولگرایان به مراتب دموکراتیک تر از اصلاح‌طلبان بود.

ایمانی اظهار کرد: چندین مقام دولت قبل به دادگاه کشیده شدند و به زندان افتادند که اینها علی القاعده در اردوگاه اصلاح طلبان نیستند بلکه در اردوگاه اصولگرایان محسوب می شوند، اما اصولگرایان نیامدند فریاد «واصولگرایی» سر بدهند و بگویند این اقدام حمله به اصولگرایان است. آنها افرادی بودند که خطا کردند و توسط دادگاه نیز محکوم شدند و اتفاقی هم نیفتاد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در موضوع افشاگری خرازی هم باید گفت اگر وی افرادی را متهم می کند و می گوید اینها در فسادهایی نقش داشته اند و اصلاح طلب هم بوده اند چرا بقیه اصلاح‌طلبان ناراحت می شوند؟ شاید مطالب خرازی درست باشد و مراجع قانونی توانایی رسیدگی آن را داشته باشند، اما سوال اینجا است که چرا اینقدر به سایر اصلاح طلبان برخورد؟.

وی با بیان اینکه ما نباید اینقدر تنگ نظر و کم ظرفیت باشیم، گفت: این همان خصلت های جاهلیت قبیله ای است که هر خونی از قبیله ای ریخته شود همه افراد قبیله حق دارند خون‌خواهی کنند.

ایمانی تصریح کرد: ممکن است اصلاح طلبان بگویند آقای خرازی فردی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان و یا به تعبیری نفوذی اصولگراها است، اما صحبت سر این است که وقتی خرازی برخی اصلاح طلبان را به اموری متهم کرد، چرا باید بقیه اصلاح طلبان ناراحت و برآشفته شوند؟.

حزب ندای ایرانیان با قبول استعفای خرازی حیات سیاسی خود را از دست می‌دهد

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: چطور وقتی چهره های اصولگرا محکوم می شوند آنها خوششان می آید ولی برخی چهره های اصلاح طلب که مورد اتهام قرار می گیرند، همه اصلاح طلبان فریاد خون‌خواهی بلند می کنند؟.

وی اضافه کرد: اصلاح طلبان چرا فکر می کنند خرازی تمامیت اصلاح طلبی را مورد هجوم قرار می دهد؟ این خصلت ها، خصلت های قبیله ای و جاهیت است و در چارچوب رفتاری دموکراسی مدرن قرار نمی گیرد.

ایمانی با بیان اینکه چهره شاخص و اصلی حزب ندای ایرانیان خرازی است، گفت: این حزب بدون خرازی ماهیت خود را نخواهد داشت و اگر با استعفای وی موافقت کند در واقع از بین خواهد رفت، زیرا افکار عمومی هیچ چهره شاخصی از حزب ندای ایرانیان غیر از خرازی نمی شناسد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: حزب ندای ایرانیان نباید با این استعفا موافقت کند. اگرچه من احتمال موافقت آنها با این استعفا را بیشتر می بینم ولی به نظر من آنها با قبول استعفا از دو جهت آسیب می خورند. یکی اینکه خرازی را از دست می دهند و دو اینکه ثابت می کنند چقدر متاثر از فشارها هستند و نمی توانند در مقابل هجمه ها و فشارها تاب بیاورند.

ایمانی تاکید کرد: آنها برای ادامه حیات سیاسی خود نباید صادق خرازی را از دست بدهند؛ چراکه حزب ندا، حزبی به شدت لرزان و ممکن است در مقابل هر هجومی تسلیم شود. با رفتن خرازی ندا هویت سیاسی خود را از دست می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سروش
آقا از اول هم ندا هويت نداشت كه حالا بخواهد از دست بدهد.. خرازي كه خرازي بود با پيشينه خاص خود و ندا هم اصلا هويتي نداشت فقط يه چند روزي در جمع هاي روشنفكري ندا ندا كردند و عامه مردم هم اصلا خبردار نشدند...