پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سالم‌ترین نیروهای مسلح دنیا کجاست؟

دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب: 440499
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: طبق آمار، ایران سالم‌ترین نیروهای مسلح را در دنیا دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمد مصدق ظهر امروز در نشست بررسی نوین علل زمینه‌ساز جرم فرار از خدمت و راهکارهای پیشگیری از آن اظهار کرد: از سال ۱۳۷۶، سازمان قضایی نیروهای مسلح برنامه‌های پنج‌ ساله خود را با محوریت پیش‌بینی و پیشگیری از جرایم نیروهای مسلح در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در طول ۱۷ سال گذشته سازمان قضایی نیروهای مسلح برنامه‌های پیشگیرانه را اجرایی می‌کند، افزود: تاکنون در چندین سطح برنامه‌های مربوط اجرایی شده است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری اقدامات مربوط از سوی فرماندهان نظامی و انتظامی اجرایی شده است، افزود: خوشبختانه طبق آمار، ایران سالم‌ترین نیروهای مسلح را در دنیا دارد.

وی با اشاره به اینکه کارکنان نیروهای مسلح نیز به نسبت به جمعیت عمومی سالم‌ترین قشرهای جامعه هستند، گفت: این آمار درنتیجه تلاش و همایش‌های برگزارشده حاصل‌شده است.

مصدق با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده درزمینهٔ علل فرار از خدمت بیان کرد: بر این اساس ۱۱۴ علت برای وقوع جرم و فرار از خدمت سربازی در نیروهای مسلح احصا شد.

وی با اشاره به برخی از علل وقوع فرار از خدمت بیان کرد: برخی از علل برون‌سازمانی و درون‌سازمانی است که باید نسبت به آن توجه ویژه داشت و درصدد رفع آن برآمد.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با تأکید بر دنبال کردن راهکارهای مربوط در این زمینه بیان کرد: برخی از این علل دست خودمان است که به‌راحتی با حل آن می‌توان امور مربوط در این زمینه را اصلاح و حل‌وفصل کرد.

وی با اشاره به اینکه تکریم جایگاه سرباز و ایجاد روابط حسنه بین فرمانده و سرباز یکی از دلایل کاهش فرار از خدمت است، گفت: صداو سیما نیز در این زمینه نقش دارد، چراکه در برخی از موارد مشاهده می‌شود که افرادی که از نظر سطح عقلی در سطح پایینی قرار دارند به سربازان نسبت داده می‌شود.

مصدق با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌ها در رفع مسئله فرار از خدمت حفظ جایگاه و قداست خدمت سربازی است، بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود که سرباز به خدمت در کشور و انجام این خدمت افتخار کند نه اینکه انجام دو سال خدمت برای او ملال‌آور باشد.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درزمینهٔ رسیدگی به امور سربازان افزود: خانواده‌ها جوانان خود را در بهترین سن به جوانان می‌سپارند از همین رو باید با سرباز همانند فرزندان فرماندهان نیروهای مسلح برخورد کرد.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه یکی از علل فرار از خدمت سربازان نیز نامساعد بودن محیط سربازی است، اضافه کرد: شاید در برخی از موارد امکانات یگان محل خدمت سربازی یا برخی از سخت‌گیری‌ها موجب شود که سرباز اقدام به فرار از خدمت کند، البته تا حدودی این مشکلات حل‌شده و شرایط مساعد شده است، اما باید اقدامات بیشتری در مساعد شدن این وضعیت صورت گیرد.

وی با اشاره به بررسی میدانی انجام‌شده از بیش از ۱۵۰ نفر از سربازان که اقدام به فرار کرده‌اند، افزود: ۷۵ درصد از این افراد علت فرار خود را بی‌توجهی فرماندهان و مسئولان یگان و ۱۷ درصد نیز سخت‌گیری فرماندهان را علت فرار خود مطرح کرده‌اند.

مصدق در ادامه با اشاره به قانون تصویب‌شده درزمینهٔ به‌کارگیری مشمولان غایب از سوی مراکز مختلف بیان کرد: این قانون متروک مانده است، اما بر اساس آن هر شخصی که سرباز فراری را به کار گیرد باید هزینه‌ای معادل یک سال خدمت سرباز را پرداخت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *