کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سروری: مسجدجامعی خوب عمل کرد اما چمران خوب‌تر

1 شهريور 1394 ساعت 13:19

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران گفت: ما قائل به این نیستیم که بگوییم سال اول هیئت رئیسه شورا، دوره بد و سال دوم دوره خوبی بوده چرا که ارزشگذاری بر این دوره مبنتی بر خوب و خوب‌تر است بر این اساس دوره چمران را دوره خوب‌تری می‌دانیم.


به گزارش جهان، پرویز سروری در گفت‌‌وگو با تسنیم،‌ درباره عملکرد هیئت رئیسه سال اول و دوم شورای شهر تهران،‌ اظهار داشت: فرایندی که تاکنون طی شده به دنبال این بوده که شورا به شکلی در مسیر کارآمدی، توانمندی و ارائه تسهیلات مناسب به مردم قرار گیرد، برای این منظور نیازمند این هستیم که چالش‌ها را به صورت تفاهم و در یک مسیر مبتنی بر نقد سازنده قرار دهیم چرا که طرح موضوعاتی که موجب چالش‌های بی‌دلیل، رقابت‌های شکاف‌آفرین و تبدیل انرژی شورا به مقابله جناحی، گروهی و دسته‌ای می‌شود، به طور حتم آثار خوبی برای شورا نداشته و ندارد بنابراین همه باید برای احتراز از این فضا تلاش کنیم.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که ما قائل به این نیستیم که بگوییم دوره اول، دوره بد و دوره دوم دوره خوبی بوده چرا که ارزشگذاری بر این دوره مبنتی بر خوب و خوب‌تر است. ما دوره آقای چمران را دوره خوب‌تری می‌دانیم و علت آن هم این است که وی سابقه درخشانی در مدیریت شهری دارد و صاحب نظر است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تصریح کرد: بنده بر این باورم که چمران در حوزه مدیریت شهری نه تنها یک چهره ملی بلکه یک چهره بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی است و یک ظرفیت برای شورا محسوب می‌شود به همین دلیل تحلیل من این است که ریاست چمران بر شورای شهر آورده مثبت بیشتری نسبت به مدیریت سابق دارد. باز هم تأکید می‌کنم ما تحلیل‌مان مبنتی بر مدیریت خوب‌تر نسبت به مدیریت خوب مسجدجامعی است.

وی درباره عملکرد نظارتی هیئت رئیسه شورای شهر نیز گفت: به اعتقاد بنده نظارت می‌تواند به دو شکل اعمال شود، نخست نظارت مبتنی بر سیستم و ارائه راهکارهایی که بتواند مدیریت شهری را در یک مسیر کاملاً منضبط قرار دهد. به نظر من مدیریت‌های مبتنی بر خروج از نظارت سیستمی نمی‌تواند آثار مؤثر دائمی برای نظارت پذیرتر بودن دستگاه‌های اجرایی داشته باشد.

سروری خاطرنشان کرد: این موضوع درباره دولت نیز صدق می‌کند، گاهی مجلس قانونی را مصوب می‌کند که دولت مجبور به قرار گیری در رینگ آن می‌شود گاهی دیگر نماینده‌ای از بلندگو داد می‌زند واعتراض می‌کند‌ اما همیشه نظارت سیستمی آثار دائمی و مفیدتری نسبت به نظارت مبتنی بر غوغا سالاری داشته است.

وی افزود: ما معتقدیم اگر یک نظارت سیستمی اعمال شود رسانه می‌تواند در جهت نظارت سیستمی کمک کار باشد اما اگر در فضای شورا سیستم غوغا سالارانه، مبنتی بر هیاهو و شعار و فریاد حاکم باشد آن وقت رسانه هم در چالش می‌افتد و ممکن است نظارت را در مدت کوتاهی حرکت دهد در حالی که در درازمدت مؤثر نیست زیرا به جای این‌که ظرفیت انرژی دستگاه اجرایی را به سمت اعمال نظارت سیستمی سوق دهد آن را در جهت پاسخگویی، تقابل چالشی و هرز رفتن ظرفیت‌های شورا و شهر در این مجادلات پیش می‌برد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تصریح کرد: من نمی‌گویم که نباید نقد، چالش، تذکر، سوال و فشار وجود داشته باشد اما بر این باورم فشا رسانه‌ای، نقد، سوال و تذکر زمانی می‌تواند در افق پایدار مؤثر باشد که مبتنی بر یک برنامه و تثبیت یک سیستم نظارتی آثار خود را بر جا بگذارد.

وی همچنین درباره نوع موضوعاتی که در جلسات غیرعلنی ‌یکشنبه و جلسات علنی ‌سه‌شنبه مطرح می‌شود،‌ اظهار داشت: من معتقدم شورای شهر به ویژه شورای دوره چهارم به واقع یک ظرفیت بزرگ برای کشور است زیرا بین اعضای شورا از نمایندگان مجلس، وزرا، معاونان رئیس‌جمهور، ورزشکاران و هنرمندان وجود دارد و این وضعیت برای کشور مغتنم است اما بنده احساس خوبی ندارم از این‌که نحوه رفتار برخی از نمایندگان در جلسات ‌یک‌شنبه و سه‌شنبه کاملاً متفاوت است.

سروری ادامه داد: من بارها تذکر داده‌ام که نباید یک‌شنبه‌ها روز تعامل وسه‌شنبه‌ها روز تقابل باشد، یک‌شنبه‌ها روز کارشناسی و سه‌شنبه‌ها روز سیاسی باشد، این وضعیت بدی است و به ظرفیت‌های شورای شهر خسارت وارد می‌کند.

وی گفت: کاملاً می‌توان تفاوت را احساس کرد که در ‌یک‌شنبه و سه‌شنبه رفتارها فرق دارد و این امر شورای شهر را از مدار کار کارشناسی دور می‌کند و تحرکات سیاسی را در این نهاد افزایش می‌دهد.

این عضو اصولگرای شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بالاخره باید نسبت به حضور رسانه در شورا جمع‌بندی داشته باشیم اگر صرفاً یک اقدام کارشناسی را در شورا پیگیری کنیم رسانه‌ها مجبور می‌شوند در مسیر مطالبات مردم که غیرسیاسی است حرکت کنند اما اگر نمایندگان مسائل سیاسی را در روزهای سه‌شنبه تحریک کنند،‌ رسانه هم در رینگ مسائل سیاسی می‌افتند و ظرفیت‌های شورا به تاراج می‌رود بنابراین باید تلاش بسیاری کنیم که فرآنید کاملاً کارشناسی در شورا تعقیب شود.

وی همچنین درباره کاندیدا شدن برای انتخابات هیئت رئیسه شورا‌‌‌ گفت: مطلقاً تمایل ندارم برای هیچ یک از پست‌‌های هیئت رئیسه کاندیدا شوم، سال گذشته هم برای ریاست پیشنهاد داشتم اما قبول نکردم.


کد مطلب: 440286

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/440286/سروری-مسجدجامعی-خوب-عمل-اما-چمران-خوب-تر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com