جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
به مناسبت روز جهانی مسجد

اسماعیل آذر با برنامه مشاعره در مساجد

جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 439867
امیر اسماعیل آذر، مجری برنامه مشاعره گفت: می توانيم برخي از برنامه‌های تلويزيونی را كه اجرای آنها با حضور در مسجد در تضاد نيست، به مسجد ببريم يا بسياری از سخنرانی های دانشگاهی مركزش در مسجد باشد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اسماعیل آذر، استاد دانشگاه و مجری برنامه مشاعره به مناسبت روز جهانی مسجد و آغاز هفته مسجد به بیان خاطره‌ درباره این مکان مقدس پرداخت و اظهار داشت: یكی از خاطراتی كه از مسجد دارم ماجرا‌های مسجد صفای اصفهان است. این مسجد در خیابان مدرس و كوچه نقیب بود و تا جایی كه به خاطر دارم پدر و عموی من از برگزاركنندگان مراسم مذهبی خاصه عاشورا در این مسجد بودند.

وی ادامه داد: در این مسجد چندین عكس از سنین ۷ و ۸ سالگی به همراه پدرم دارم كه به مسجد رفته‌ام و در حقیقت آن روزگار را می‌ستایم، چون هنوز به این همه كار و مشغله آلوده نشده بودم.

این استاد دانشگاه تاكید كرد: اگر چه مسجد همیشه جای قدسی خود را دارد ولی آن روزگار فراغت بیشتر بود و حالا حتی دیدن عكس خود در مسجد هم برای احساس معنوی مثبتی دارد.

وی درباره مسجد و كاربرد آن در روزگار دهكده جهانی، گفت: ما مسلمانان هر گونه زندگی روزمره‌مان را محاسبه كنیم و یا با هر گونه زندگی خودمان را عادت بدهیم اگر اعتقاد صاف و پاكی داشته باشیم خودمان را در محضر خدا می بینم.

آذر با اشاره به اینكه مسجد تفكر حضور در محضر خدا را تقویت می‌كند، گفت: انسان امروز، انسانی‌ست كه اكثر زوایای زندگی آن با دنیا به هم تنیده شده است بنابراین باید میل به مسجد و این مكان‌های قدسی را بیشتر حفظ كند و به قول مولوی؛ جان همه روز از لگدکوب خیال/ وز زیان و سود وز خوف زوال/ نی صفا می‌ماندش نی لطف و فر/ نی بسوی آسمان راه سفر.

مجری برنامه مشاعره اضافه كرد: دنیای مصرفی امروز، دنیای پول است و انسان معاصر را از خدای عالمیان دور نگاه داشته است، در هیچ برهه‌ای انسان اینقدر كه امروز نیازمند حضور در محضر خدا را دارد نداشته است، بنابراین انسان معاصر امروز بسیار بیش از دیروز نیاز دارد، در یك مكان قدسی مثل مسجد یا حرم امامان برود و دوباره پیوند خود را با خوشتن خویش و فطرت الهی خویش محكم كند.

آذر با بیان اینكه اگر چه روزگاری مسجد پایگاه اجتماعی مسلمانان بود و امروز هم در بسیاری از مساجد كشور این شور و انگیزش را در جوانان وجود دارد، گفت: اما انتظار امروز ما بیشتر است و می‌توانیم برخی از برنامه‌های تلویزیونی كه اجرای آنها با حضور در مسجد در تضاد نیست، به آنجا ببریم و یا بسیاری از سخنرانی‌های دانشگاهی مركزش در مسجد باشد.

وی تفویض برخی فعالیت‌ها فرهنگی مسجد به جوانان را یكی از راهكار‌های جذب جوانان دانست و افزود: با سپردن برخی فعالیت‌ها به جوانان در عین حال كه حضور انها در مسجد قطعی خواهد شد از بركات این توفیق اجباری نیز بهره مند خواهند شد و این ارتباط زنجیروار در میان جوانان شكل خواهد گرفت.

آذر در ادامه به ساخت مجموعه مستند درباره مسجد برای صدا و سیما اشاره كرد و توضیح داد: سال‌ها پیش از سر ذوق شخصی، یك سریال مستند درباره مسجد برای اداره كل امور استان‌های صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ساختم كه متاسفانه هنوز پخش نشده است.

وی در توضیح این مستند گفت: بر خلاف مستند‌هایی كه به معماری مساجد قدیمی می‌پردازند ما هم به سراغ مسجد‌های قدیمی شهرهای مختلف رفتیم، اما محور سخن در این مساجد را عشق گذاشتیم.

این استاد دانشگاه، روای این مستند را پرویز بهرام معرفی كرد و افزود: هدفمان از ساخت این مستند آن بود كه با جذبه ادبیات شور و شوق در شناخت مسجد بیافرینیم.

آذر با اشاره به اینكه این مستند به صورت مجموعه ۶۲ قسمتی ۲۰ دقیقه‌ای تدوین شده است، خاطرنشان كرد: متاسفانه امكان پخش این سریال میسر نشده است، حتی گاهی در برنامه مشاعره خواهش كرده بودم آن را پخش كنند كه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

این استاد ادبیات در ادامه به مفهوم مسجد در ادبیات اشاره كرد و اظهار داشت: مسجد با چند مفهوم میانی و كناری در ادبیات به كار می‌رود و یك نمادی است از شریعت مانند این مصرع از حافظ؛ «دوش از مسجد سوی محراب آمد یار ما» و یا به عنوان پناهگاه برای مسلمانان به گونه‌ای كه در این مكان مقدس با خدا به سخن می نشینند و رنج‌ها و دردهای عالم را فراموش می‌كنند مانند دو بیت از عطار؛ «نه در مسجد گذارندم که رند است/ نه در میخانه کین خمار خام است/ میان مسجد و میخانه راهی است/ بجوئید ای عزیزان کین کدام است...»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالا ...میگه شعر سیاسی نخونین اینجا مسجده حزب نیست