جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

جدیدترین نقشه تقسیم خاک سوریه +عکس

پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 439718
پس از گذشت نزدیک به چهار سال و نیم از آغاز بحران سوریه که پس از مدتی به درگیری‌ مسلحانه چند طرفه تبدیل شد، اکنون به نظر می‌رسد خاک این کشور میان چهار قدرت فعال در عرصه میدانی این کشور یعنی دولت، مخالفان، نیروهای کرد و داعش تقسیم شده‌ است.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از شبکه الجزیره خبر داد، چند ماهی است که دیگر مناطق مختلف سوریه بین چهار قدرت اصلی ذکر شده دست به دست نمی‌شود و به نظر می‌رسد هر یک بر مناطق مورد نظرشان استیلا پیدا کرده‌اند و دیگر از آن تغییرات عمده خبری نیست.

شاید برجسته‌ترین تغییراتی میدانی نقشه سوریه در سال جاری گسترش نفوذ کردها در شمال این کشور باشد. کردها که پیش از این تنها در شمال شرقی سوریه و برخی نقاط کوچک دیگر مستقر بودند، اکنون تقریبا بر تمامی نوار شمالی این کشور از حسکه تا شمال حلب و نیز منطقه عفرین در شمال غربی سوریه کنترل یافته‌اند.

مخالفان مسلح سوری نیز در حالی که در مناطق مختلف استان حلب از جمله شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا با دولت سوریه درگیر هستند، کنترل بخش‌های وسیعی از شرق این شهر و حومه آن در جهات چهارگانه را به دست گرفته‌اند.

داعش نیز علاوه بر شهرهای منبج، الباب و جرابلس و درگیری با مخالفان در چندین منطقه، مناطق حومه حلب از جمله فاصله میان شهرهای مارع و اعزاز (در نزدیکی مرز ترکیه) را در کنترل خود دارد.


همچنین این گروه تروریستی مناطق گسترده‌ای از صحرای مرکز و شرق سوریه را درست دارد و نیروهای آن در استان‌های رقه و دیرالزور متمرکز بوده و با دولت سوریه در تدمر و اطراف آن و نیز حومه شرقی حمص درگیر هستند.

داعش در استان حسکه، واقع در شمال شرق سوریه نیز با کردها در نبرد است و در اطراف حلب با مخالفان سوری می‌جنگد.

اما استان ادلب، به نظر می‌رسد بیشتر این استان به جز شهرهای کفریا و الفوعه که اغلب شیعه نشین بوده و تحت محاصره و زیربمباران مخالفان هستند، مابقی این استان دردست مخالفان تندرو از جمله النصره باشد.

نوار تحت کنترل دولت سوریه بیشتر در بخش غربی سوریه از مرز شمالی این کشور با ترکیه گرفته تا مرزهای جنوبی با اردن را شامل می‌شود که استان لاذقیه، بخش‌های عمده‌ای از استان حماة، بخش غربی استان حمص و همچنین دمشق و برخی مناطق اطراف پایتخت تا استان السویدا و نیز یک سوم استان درعا در جنوب را در بر می‌گیرد.

در مناطق تحت کنترل دولت اما برخی نقاط تحت نفوذ مخالفان است که از جمله آنها می‌توان به سلسله‌ بلندی‌های ترکمان و جبل الاکراد در لاذقیه، مناطق وسیعی از دشت الغاب در حومه حماة، شهرهای الرستن و تلبیسه در حومه حمص، بخش بزرگی از غوطه شرقی و غربی در اطراف دمشق و نیز بشتر مساحت استان درعا اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عجب هم منبع بي طرفی نسبت به سوریه: الجزیره. کاملا منصفانه و بی طرف.