جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

هماهنگی۳۵کشور درحوزه فضای مجازی

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 439507
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: رسانه‌های سنتی در رقابت جدی با رسانه‌های نو ظهور در فضای مجازی قرار گرفته‌اند. رسانه‌هایی که از غرب ظهور کرده‌اند و سبک زندگی و ارزش‌ها و فرهنگ غربی را با شدت زیادی وارد جوامع اسلامی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نخستین نشست هماهنگی بین مسئولان فضای مجازی ۳۵ کشور اسلامی با دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از کشورهای سوریه، لبنان، عربستان، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، عراق، کویت و فلسطین حضور داشتند.

محمد حسن انتظاری در این نشست با تاکید بر اهمیت فضای مجازی و تاثیرات آن بر زندگی افراد گفت: فضای مجازی ویژگی‌های خاص خود را بر جامعه تحمیل می‌‌کند و تحولات چشم‌گیری را در اجتماع ایجاد کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه فضای مجازی ادامه اجتماع انسانی بر بستر شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی است، افزود: تحولات فضای مجازی از تحولات حوزه فناوری شروع شده و اکنون با پیشرفت سریع در همه حوزه‌ها بر تمام ابعاد زندگی از جمله اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حاکمیتی تاثیر گذاشته است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین وجوه عصر حاضر و تحولات جدید این است که رسانه‌های سنتی در رقابت جدی با رسانه‌های نو ظهور در فضای مجازی قرار گرفتند و با توجه به این که جایگاه ظهور این فناوری در غرب بوده است با ورود به جوامع اسلامی، سبک زندگی و ارزش های خاص فرهنگ غربی را با شدت بیشتری وارد کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که رسانه‌های اجتماعی نوظهور مورد توجه کاربران در جوامع قرار گرفتند خدماتی است که ارایه می‌دهند. با توجه به فقدان رسانه‌های بومی فضای مجازی رسانه‌های خارجی ارتباطات بین مردم را در جوامع اسلامی به دست گرفتند و در حال حاضر جریان اخبار و جریان فرهنگی در کشورهای اسلامی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی خارجی قرار گرفته است که بنابراین مسئولان و کارشناسان این حوزه در برابر این تحولات مسئولیت حفظ استقلال رسانه‌ای و فرهنگی و حفظ هویت کشورهای خود را بر عهده دارند.

وی افزود: ما برای رساندن پیام اسلام به جهان باید از تمامی رسانه‌ها استفاده کنیم و شکی نیست که رسانه‌های نوین در این حوزه نقش بسیار مهمی دارند.

انتظاری گفت: باید از طریق رسانه‌های اجتماعی پرمخاطب پیام اسلام را به گوش جهان برسانیم و اسلام واقعی را در برابر گروه‌های مغرض که تولید محتوای ضد اسلام می‌کنند معرفی کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: باید برای حفظ هویت و حفظ سبک زندگی اسلامی و ارایه خدمات پیشرفته و صیانت فرهنگی در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشیم که در ایران با ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی به عنوان نقطه کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در این حوزه تشکیل شد که در حال حاضر برنامه‌های متعددی در این زمینه هم به تصویب رسانده و هم در حال پیشبرد دارد.

وی با اشاره به این که رسانه‌های عمومی نقش فعالی در رسانه‌های اجتماعی ندارند و باید این نقش را به دست آورند، گفت: تجربیات مهمی در کشور به دست آوردیم که قرار شده است، تا در نشست های مرتب و ادواری با مسئولان کشورهای اسلامی برنامه‌های مشترکی را پیش برده و تجربیات‌مان را در اختیار آنها قرار دهیم و مرکز ملی فضای مجازی تجربیات خود را در حوزه پیشبرد راهبردی فضای مجازی با دیگر کشورهای اسلامی به مشارکت خواهد گذاشت.

در این نشست همچنین موضوعاتی درباره ظهور پدیده‌های نوین در فضای مجازی از جمله‌ شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای، وضعیت فعلی فضای مجازی در دنیا و آینده پژوهی در این حوزه، بررسی رویکرد توسعه رسانه، حکمرانی در حوزه فضای مجازی مطرح شده و تبادل تجربیات و اطلاعات میان مسئولان فضای مجازی کشورهای اسلامی مطرح شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *