چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
مدیرعامل یک شرکت تولیدی عنوان کرد

دولت تلویزیون‌خارجی را به‌نام داخلی می‌خرد!

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 439500
مدیرعامل یک شرکت تولیدی از خرید کالای خارجی دارای مشابه داخلی توسط برخی دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد و گفت: حتی برخی از برندهای تلویزیون خارجی برای اینکه توسط دستگاه‌های دولتی خریده شود، به نام کالای داخلی قلمداد شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دهمین نشست اتاق خبرنگاران در سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و ایثارگران برگزار شد.
 
در این نشست عبدالحسین نحوی مدیرعامل شرکت شهاب گفت: متأسفانه برخی از برندهای تلویزیون خارجی مانند ال‌جی و سامسونگ تأییدیه از بعضی از وزارتخانه‌ها به نام تولید داخلی گرفته‌اند و توسط دستگاه‌های دولتی خریداری می‌شوند، در حالی که باید از کالای داخلی در دستگاه‌های دولتی استفاده شود.
 
وی با بیان اینکه کارخانه تولیدی مانند یک موجود زنده است، گفت: اگر نوآوری و تحقیق و توسعه در یک کارخانه نباشد، آن کارخانه یک روز به دنیا می‌آید، یک روز به بلوغ می‌رسد، یک روز پیر می‌شود و یک روز می‌میرد.
 
مدیرعامل شهاب افزود: برخی از شرکت‌های خارجی 400 ساله قدمت دارند و در ایران شرکت شهاب 65 ساله است، اما به دلیل روزآمد شدن، اگر روزی به اقتضای زمان فقط رادیو در آن ساخته می‌شد، بعد از آن تلویزیون سیاه و سفید و سپس تلویزیون رنگی و پس از آن تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، سپس ال‌ای‌دی و هم‌اکنون تلویزیون‌های هوشمند می‌سازند و اگر نوآوری نباشد، شرکت از بین می‌رود.
 
نحوی در مورد اینکه چقدر از فرزندان شهدا و ایثارگران استفاده شده است، گفت: جامعه ایران مردم قدرشناس دارد و فرزندان شهدا اگر در یک مجموعه استفاده شوند، اگر دارای تخصص و علاقه باشند، می‌توانند منشأ اثر باشند و اکنون در کارخانه شهاب، برخی فرزندان شهدا چنان متخصص شده‌اند که حاضر نیستیم یک نفر از آنها را با چهار نفر دیگر عوض کنیم.
 
وی با بیان اینکه دوره‌های آموزش تخصصی برای مدیران هر مجموعه لازم است، گفت: برای روزآمد شدن باید آموزش تخصصی به نیروها ارائه شود.
 
نحوی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که چرا صنایع در ایران جوانمرگ می‌شوند و در کشورهای دیگر تا 400 سال هم دوام می‌آورند، گفت: ما جامعه صنعتی نبودیم، بلکه فئودالی بودیم که شغل اکثر مردم کشاورزی بود و جامعه ارباب رعیتی بود و این شغل نسل به نسل منتقل می‌شد، اما در صنعت، این تجربه منتقل نشد و هر کس آمد تلاش کرد و وقتی توانش تمام شد، صنعت او هم به پایان رسید و کمتر به کار گروهی و تیمی پرداخته شد.
 
این مدیر صنعتی افزود: بعد از انقلاب، تمام صنایع ملی شدند و یک صنعت یک روز زیرمجموعه یک دستگاه و روز دیگر زیرمجموعه اداره دیگری بود و تجربه صنعت از یک نسل به نسل دیگر منتقل نشد. وقتی مدیران یک مجموعه صنعتی، 6 ماهه عوض می‌شوند و یا کارخانه بین ارگان‌ها جابه‌جا می‌شود، پایداری ندارد.
 
وی افزود: در عین حال شرکت‌هایی مانند نیکلا که به بعداً به نیک‌کالا تغییر نام یافت قدیمی هستند، اما اگر این شرکت هم یک روز زیرمجموعه بانک ملی، روز دیگر زیرمجموعه بانک دیگر و یا بنیاد قرار می‌گرفت تعطیل می‌شد. مثال دیگر؛ قبلاً کارخانه چلوار نجف‌آباد جنس مرغوب تولید می‌کرد، اما چون در آن نوآوری نبود و بین مدیران درگیری شد، منجر به تعطیلی شد.
 
نحوی در مورد لزوم توجه به تحقیق و توسعه گفت: بدون این کار، صنعت دوام نمی‌آورد، اما باید تحقیق و توسعه معقول باشد، مثلاً در صنعت تلویزیون‌سازی اگر بیش از 10 میلیون تولید دارد، باید تحقیق و توسعه باشد، البته می‌توان از یافته‌های تحقیق و توسعه خارجی‌ها به عنوان پایه استفاده کرد و آن را داخلی‌سازی کنیم.
 
مدیرعامل شهاب گفت: مثلاً اگر یک تلویزیون خوب با صدا و تصویر مناسب در یک کشور ببینیم و بخواهیم آن را در داخل کشور بومی‌سازی کنیم، حداقل 6 تا 9 ماه طول می‌کشد تا با شبکه‌های داخلی همخوان شود و تحقیق و توسعه تنها مربوط به بحث فنی نیست، باید با سلیقه مردم هم آشنا شویم.
 
وی در مورد تبلیغات و خدمات پس از فروش گفت: تبلیغات هزینه دارد، مثلاً اگر 10 میلیارد تومان صرف تبلیغات شود، به جای آن 100 میلیارد تومان از محل فروش درآمد به دست می‌آید و امسال با احتیاط در استان‌های شمالی و در تلویزیون‌های محلی تبلیغات کالاهای شهاب را انجام می‌دهیم.
 
وی خدمات پس از فروش کالاهای مصرفی را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر کیفیت یک محصول خوب باشد، خود مصرف‌کنندگان بین خانواده و بستگان خود تبلیغ می‌کنند.
 
وی در مورد صادرات تلویزیون گفت: شرکت‌های تولیدکننده داخلی صادرات جدی ندارد، معمولاً به صورت نمایشی است و یا بعضی از قطعات وارد می‌شود و به جای آن تلویزیون صادر می‌شود.
 
در این نشست، سیدمصطفی میرنقی فرزند شهید و مدیرعامل شرکت هادی‌برق گفت: اعتماد به خانواده شهدا در اولویت شرکت‌های زیرمجموعه سازمان کوثر است و این اعتماد به معنای امتیازخواهی نیست، بلکه افراد به کارگرفته شده متخصص و قابل دفاع هستند.
 
وی تأکید کرد: استفاده از فرزندان شهدا در مجموعه‌ها بهانه‌ای برای کم‌کاری نیست و اتفاقاً برخی از فرزندان شهدا که متخصص شده‌اند، موفقیت آنها به خاطر تلاش و درس خواندن آنهاست.
 
همچنین سعید احتشام‌زاده مدیرعامل جمکو گفت: الکتروموتور نیروی محرکه هر صنعت است و این شرکت به عنوان یکی از برندهای شناخته‌شده الکتروموتور در کشور است که بعد از زیمنس بهترین برند در کشور شناخته می‌شود.
 
وی افزود: صادرات جدی الکتروموتور به ترکمنستان انجام می‌دهیم و در حالی که سرانه تولید الکتروموتور در دنیا 900 کیلووات در ساعت است، الان در شرکت ما این رقم به یک مگاوات رسیده است و انرژی در آن تلف نمی‌شود.
 
همچنین محمود دربندی مدیرعامل شرکت سیم و کابل تبریز افزود: برای توسعه کشور باید مشکلات صنعت را برطرف کنیم، در حالی که قبلاً به خاطر تحریم، واردات سیم و کابل خارجی محدود شده بود، بازار دراختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت.
 
وی استاندارد را در سیم و کابل مهم دانست و گفت: 45 درصد آتش‌سوزی‌ها به خاطر اتصالات برق و سیم و کابل نامرغوب است.
 
دربندی افزود: در حال حاضر، مس کیلویی 20 هزار تومان و عایق سیم کیلویی 5 هزار تومان است و اگر از هادی یعنی مس کم شود، کیفیت افت می‌کند و موجب آتش‌سوزی می‌شود و شرکت‌ها نباید فقط به سود خود فکر کنند، بلکه باید به کیفیت سیم و کابل بیندیشند.
 
دربندی افزود: بیش از 90 درصد مصرف سیم و کابل از تولیدات داخلی تأمین می‌شود و مقداری هم از واردات تأمین می‌شود.
 
وی افزود: برای حفظ کیفیت سیم و کابل آزمایشات تخصصی راه‌اندازی شده است.
 
دربندی، صادرات به افغانستان، ترکمنستان و عراق را از توانمندی تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: باید شرکت‌های مشاوره در صادرات فعال شوند و تولیدکننده باید به فکر تأمین تسهیلات بانکی و مواد اولیه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *