پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

اوباما به تصویب توافق در کنگره نزدیکتر شد

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 439497
سناتورها «جک رید» و «شلدون وایت هاوس» اعلام کرده‌اند که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند و به طرح عدم حمایت از برجام رأی منفی می‌دهند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با نزدیک شدن به موعد اعلام نظر کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، شمار بیشتری از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نظر خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها، دو سناتور دموکرات دیگر اعلام کردند که از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که ۲۳ تیر ماه در وین اتریش بین هفت کشور به دست آمد، حمایت می‌کنند.

«جک رید» و «شلدون وایت هاوس» که هر دو از سناتورهای «رود آیلند» هستند، سه‌شنبه شب اعلام کردند که «پس از جلسات متعدد استماع علنی و غیرعلنی، رایزنی با کارشناسان هسته‌ای و گفت‌وگو با» مردم حوزه انتخابیه‌شان، تصمیم گرفته‌اند که به طرح «عدم حمایت از توافق هسته‌ای»، که اوایل ماه جاری از سوی مخالفان توافق به کنگره ارائه شد، رأی منفی دهند.

در بخشی از بیانیه مشترک این دو سناتور آمده است که توافق هسته‌ای «ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداشته و برنامه هسته‌ای این کشور را تحت نظارت‌های بین‌المللی شدید و فراگیر قرار می‌دهد.»

عدم رفع تحریم‌ها تا پیش از اجرای تعهدات ایران و امکان بازگشت فوری تحریم‌های تعلیق‌شده در صورت نقض توافق از سوی ایران، از دیگر مزایایی است که این دو سناتور برای برجام مطرح کرده‌اند.

رید که از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا است و در طول جلسات استماع بارها از توافق انتقاد کرده بود، در بخشی از بیانیه گفته است: «این (توافق) ساز و کارهای قدرتمندی ایجاد می‌کند که همراه با توانمندی‌های اطلاعاتی ما و متحدانمان، توان ما برای شناسایی هرگونه فعالیت مخفی را افزایش می‌دهد.»

وایت هاوس هم که در مقایسه با رید چهره کمتر شناخته‌شده‌ای است، با بیان اینکه اهالی رود آیلند تماس‌های متعددی در مورد توافق با او گرفته‌اند، در بخشی از بیانیه گفته است: «من تصمیم گرفتم از توافق ۱+۵ با ایران حمایت کنم، نه به این خاطر که این توافق به خودی خود چیزی را تضمین می‌کند، بلکه به خاطر اینکه این توافق (در صورت همراه شدن با دقت و تلاش فراوان)، می‌تواند دری به خاورمیانه پرتلاتم باز کند. من گزینه معتبرتری از این نمی‌بینم.»

با افزوده شدن رید و وایت هاوس به جمع حامیان توافق هسته‌ای، تعداد سناتورهایی که تاکنون رسما حمایت خود از برجام را اعلام کرده‌اند، به ۲۳ رسیده است. در مقابل تاکنون دو سناتور دموکرات، یعنی «چاک شامر» و «باب منندز»، مخالفت خود را با توافق اعلام کرده‌اند.

بر اساس قانونی که چند ماه قبل در کنگره آمریکا تصویب شد، نمایندگان این حق را یافته‌اند که توافق هسته‌ای را بررسی کرده و پس از دو ماه، که روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) به پایان می‌رسد، در صورت مخالفت با آن، طرح «عدم حمایت از توافق» را به تصویب برسانند.

با توجه به اکثریت جمهوری‌خواه مجلسین آمریکا، تصویب طرح عدم حمایت تقریبا قطعی است، اما پس از آن باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این امکان را خواهد داشت که آن مصوبه را وتو کند. بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که طرحی با آرای دو سوم نمایندگان تصویب شود، حق وتو از رئیس‌جمهور در آن موضوع سلب می‌شود، به همین جهت اوباما برای حفظ حق وتو، باید حمایت دستکم یک سوم از نمایندگان را از توافق، جلب کند.

وی در سنا که ۱۰۰ عضو دارد، باید ۳۴ سناتور را با خود همراه کند، که با در نظر گرفتن ۲۳ حامی کنونی توافق، وی به نظر مثبت ۱۱ سناتور دیگر، که به احتمال فراوان دموکرات خواهند بود، نیاز خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *