سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
سرافرازدر اختتامیه مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی:

حرکت رسانه‌ ما درامتدادجنگ نیابتی است

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 439486
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در وضعیتی که دو جریان باطل رسانه‌ای جبهه‌ دشمن را کامل می‌کردند، وظیفه ما این بود که یک جریان رسانه‌ای مستقل بنا کنیم و امروز این جریان به بلوغ رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ‫محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در اختتامیه هشتمین مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

سرافراز گفت: در تحولات منطقه ما با جنگی که هدفش اشغال نظامی بود به جنگ نیابتی رسیدیم. جنگی که آمریکا با اشغال چاه‌های نفت منطقه و زدن پایگاه‌های نظامی در عراق و افغانستان شروع کرد و به شکست او انجامید تا جنگ نیابتی که جنگ امروز ما در منطقه است. اشغال عراق و افغانستان توسط آمریکا و لبنان توسط رژیم صهیونیستی و نیز تجزیه منطقه به شکست انجامید. از نظر رسانه‌ای نیز آنچه که اتفاق افتاد مکملی برای این کار نظامی بود.

رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران افزود: به این ترتیب که در این جنگ‌های اشغالگرانه با رسانه‌های پرقدرت منطقه‌ای وبین المللی مواجه بودیم که با ظاهری متفاوت اما دو روی یک سکه بودند. همگی باطل بودند. در افعانستان آن رسانه‌هایی که از طالبان حمایت می‌کردند و رسانه‌هایی که از حمله آمریکا حمایت می‌کردند، همگی باطل بودند.

سرافرار افزود: در جنگ عراق هم وضعیت به همین منوال بود هم رسانه‌هایی که از صدام حمایت می‌کردند، باطل بودند و هم رسانه‌هایی که از اشغال عراق حمایت می‌کردند، باطل بودند. در چنین وضعیتی وظیفه ما این بود که یک جریان رسانه‌ای مستقل بنا کنیم که اگر چه در ابتدا ضعیف بود اما در جریان حمله آمریکا به عراق قوی‌تر شده و امروز به بلوغ رسیده است.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: نکته دیگر این است که پس از جنگ‌های آمریکا برای سیطره بر منطقه، دشمنی‌ها بیش از پیش متوجه ایران شد و گفتند که عامل یا یکی از عوامل شکست‌های ایشان در منطقه، ایران است و باید از درون ایران را دچار مشکل کرد. اتفاق مهمی که در راستای این سیاست افتاد، حوادثی بود که در سال ۸۸ و در جریان انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری انجام شد. غربی‌ها و آمریکایی‌ها نتیجه انتخابات را قبول نکردند و سعی کردند ایران را به آشوب بکشند. اما در این هدف موفق نشدند. ناآرامی‌هایی صورت گرفت اما حکومت مستقر بود و نظام مردم سالاری دینی نگذاشت به هدفشان برسند.

سرافراز ادامه داد: در نتیجه آنچه که آنها نمی‌خواستند رخ داد. پس از آن بود که قیام‌های مردمی علیه استبدادهایی که آن‌ها در کشورهای منطقه حامی‌شان بودند، شکل گرفت و آن چیزی نبود جز آنچه که بیداری اسلامی نام گرفت. گرچه این ادامه مبارزه با استبداد داخلی با استعمار خارجی همراه می‌شد اما در ادامه راه استعمار نقشه کشید که این حرکت به نتیجه نرسد.

وی گفت: آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ طراحی‌ای کردند تا این بیداری اسلامی را تبدیل به جنگ‌های داخلی کنند. این حرکت کم‌کم تبدیل شد به جنگی نیابتی که گروه‌های تروریستی به نمایندگی از قدرت‌های بیرونی منطقه و بین المللی جنگی را تحمیل کردند. این روند از سوریه شروع شد و تا یمن ادامه دارد و حرکت رسانه‌ای ما در امتداد این جنگ نیابتی است.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه اگر در دوره جنگ اشغالی رسانه‌های دو طرف بر باطل بودند و رسانه‌های مستقل و جرانی سوم باید وارد می‌شد، گفت: درباره فضای نظامی هم همین‌طور است و در ادامه کارزار نظامی، جنگ نیابتی این جبهه مقداری در هم آمیخته شد و اتفاقی که اکنون باید بیفتد این است که این جبهه باید مرزهایش مشخص شود. یعنی ماهیت جبهه جنگ‌های نیابتی که ظاهرا بنا به دلایل قومی و دینی سعی در جنگ‌افروزی در منطقه دارد باید به طور کامل روشن و مشخص شود.

سرافراز ادامه داد: ماهیت جنگ نیابتی‌ای که امروز در منطقه در جریان است و با حضور مستمر کشورهایی چون عربستان در یمن و ترکیه در سوریه شکل جدیدی گرفته است، باید روشن شود. ورورد این کشورها برای راه‌اندازی این جنگ نیابتی نشان می‌دهد که چون آنها به اهداف خود نرسیده‌اند اهداف و رویکردهای این جبهه در حال تغییر و جابجایی است.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه با بیان اینکه از نظر رسانه‌ای در مرحله جنگ نرم نوین رسانه‌ای دشمن قرار گرفته‌ایم، ویژگی‌های این جنگ را به شرح زیر برشمرد:

۱. مدیریت ادراک؛ طرف مقابل تا فکر و انگیزه جبهه مقاومت را از بین ببرند. هدف این است که بخش‌هایی از جبهه خودی و مقاومت ناخواسته در جهت نقشه دشمن حرکت کنند.

۲. الگوسازی رفتاری؛ یعنی رفتاری جدید و متفاوت را با استفاده از رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند.

۳. الگوسازی غربی-آمریکایی با هدف جایگزینی الگوهای بومی و ملی در کشورهای منطقه.

۴. جهانی‌سازی توزیع پیام باهدف رسیدن به جهانی‌سازی تولید پیام؛ در رسانه‌های نوین توزیع پیام اهمیت‌اش به اندازه تولید پیام و بعضا از آن بیشتر است.
این‌که پیام‌های کوچک به صورت گسترده توزیع شود، بسیار مهم‌تر از تولید پیام‌های بزرگ است.

۵. ایجاد جامعه شبکه‌ای؛ برای ایجاد یک شبکه جهانی با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی تلاش می‌کنند تا کاربران شبکه‌های اجتماعی در شبکه‌های مجازی تبدیل به عامل انتشار طرف مقابل شوند. یعنی پیام‌های فریب، دروغ، جنگ روانی و... را به وسیله ایشان منتشر می‌کنند.

نکته آخر و ۶. جنبش‌های اجتماعی؛ که بر پایه و بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است.

سرافراز بعد از بیان موارد فوق گفت: به این ترتیب داعش مخلوق شبکه‌های اجتماعی آمریکا و رسانه‌های انگلیسی است. اگر این شبکه‌های اجتماعی این غول را زیاد از حد بزرگ نمی‌کردند و به وسیله آن عده‌ای را جذب نمی‌کردند، این غول اصلاً شکل نمی‌گرفت. بنابراین نقش شبکه‌های اجتماعی در این جنگ مهم است.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: وظیفه ما نیز در این فضای رسانه‌ای پیگیری گفتمان مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی و تجاوزهای آمریکا است. باید گفتمان مقاومت را در مقابل گفتمان سازش و ذلت که می‌خواهند ذیل آن ملت‌های منطقه را با فشار و تهدید به ذلت بکشند، قوت ببخشیم.

سرافراز با بیان اینکه وظیفه بعدی شکست انحصار خبری در حوزه تولید اخبار است، خاطرنشان کرد: این انحصار رسانه‌ای باید شکسته شود که تا حدی نیز شکسته شده و باید ابعاد کامل‌تری پیدا کند.

رئیس سازمان صداو سیما ادامه داد: وظیفه بعدی ما مقابله با اسلام هراسی و ترسیم چهره حقیقی اسلام و پیامبر اسلام در مقابله با هجمه گسترده ای است که علیه اسلام صورت می‌گیرد. این هجمه امروز توسط داعش و قبل از آن هم با کاریکاتورهای موهن رسانه‌های اروپایی پیش رفت.

‬‎‫سرافراز وظیفه بعدی را مقابله با جنگ سایبری و ایجاد شبکه‌های اجتماعی مقاومت دانست و گفت: تشکیل این شبکه‌ها جزو ضروریات کار ماست و باید شبکه‌های اجتماعی مرتبط درست کنیم و این شبکه ها در کنار هم جبهه جدید مقاومت را شکل کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: مقابله با رسانه‌های استکبار از طریق پایه‌گذاری‌های شبکه‌ها و رسانه‌های جدید بخش دیگری از وظایف ماست. هم در بعد سخت افزار و هم در بعد نرم افزار به ابزارهای روز و دانش روز باید مسلط شویم. بنده آرزوی توفیق می‌کنم برای دست اندرکاران این اجلاس با شکوه و امیدوارم که چنین جلسه‌هایی منجر شود به اینکه شناخت و همدلی ما در عرصه کار رسانه‌ای تقویت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *