جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
زمین خواهی یا زمین خواری!

زمین های زبان بسته حیران!

سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب: 439476
اکنون که با افشای اخبار زمین خواری گردنه حیران، شاید مسئولین ناظر و بازدارنده به خودشان بیایند، بحث ها به حاشیه و دعواهای شخصی دو نماینده شهرهای شمالی، آن هم در صحن علنی مجلس کشیده شده است.
گروه اجتماعی جهان نيوز-مهدی مهدیان: این روزها و در فصل گرما و همزمان با آتش سوزی های نگران کننده برخی از جنگل های کشور و همچنین سرگرمی رئیس محیط زیست با سیاسی کاری، زخمی کهنه اما تاسف بارتر در باب محیط زیست سرباز کرده است که این روزها رسانه های مختلف را درگیر خود کرده است.

ماجرای زمین خواری و دست داشتن افراد مختلف و بعضا افراد مسئول، از سال های نسبتا دور در کشور مطرح است و اخبار مختلفی درباره آن دهان به دهان می شود اما متاسفانه عملا ستاد مبارزه با مفاصد اقتصادی که در دولت های اخیر، مسئولین رده اول این ستاد هم درگیر مسائل و شبهات اقتصادی بودند، نتوانسته است که این بحران را رفع و زمین خواران و جدیدا کوه خواران را رسوا کنند.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۷ اسفند سال گذشته و در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، بر حل مسایل و مشکلات زیست محیطی همچون کوه‌خواری، زمین‌خواری، دست‌اندازی به جنگل‌ها و مراتع و فضاهای سبز تمرکز داشتند.

ایشان در بخشی از بیانات؛ پدیده زمین‌خواری و اخیرا کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسفبار دانستند و تاکید کردند که باید در قانون، این گونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به شدت برخورد شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: مساله محیط زیست، مساله این دولت یا آن دولت، مساله این شخص یا آن شخص و مساله این جریان و یا آن جریان نیست، بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به دیدگاه اسلام درباره اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی تصریح کردند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده اند، زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

اما فراگیر شدن خبر زمین خواری و ویلا سازی در منطقه ای زیبا از استان گیلان(گردنه حیران) و فعالیت گسترده زمین خواران در این منطقه در ماه های اخیر نشان می دهد نه تنها مسئولین مربوطه عزم خود را در این زمینه جزم نکرده اند، بلکه در خوش بینانه ترین حالت در کمال بی خبری خانه امنی برای زمین خواران به منظور ویلاسازی فراهم کردند.


اکنون که با افشای اخبار زمین خواری گردنه حیران، شاید مسئولین ناظر و بازدارنده به خودشان بیایند، بحث ها به حاشیه و دعواهای شخصی دو نماینده شهرهای شمالی آن هم در صحن علنی مجلس کشیده شده است.در شرایطی که حدود ۲۶۰ هکتار از یک منطقه زیبای کشور در سکوت کامل مسئولان تصرف شده و از فروش این زمین ها عده ای زمین خوار پول زیادی به جیب زده اند و حالا که این مسئله روشن شده است روا است که بحث بین دو نماینده خلاصه شود؟


زمین خواری گردنه حیران آن هم به با این حجم، خبر مهمتری از دعوای دو نماینده مجلس است، دعوایی که به نظر می رسد بیشتر انگیزه ها به منظور بری کردن خودشان از این زمین خواری ها است تا دلسوزی برای زمین های زبان بسته حیران!

به نظر می رسد حال که این زخم کهنه سرباز کرده است نهادهای مسئول و با مرتبط قویا بدون محافطه کاری وارد گود شوند تا در نهایت زمین هایی که بی سروصدا تبدیل به ویلا و منفعت شخصی برخی افراد شدند به کاربری اصلی خود بازگردد.

شکی نیست که افزایش اختلاس و زمین خواری و اخیرا هم کوه خواری های گسترده در مرحله اول مردمی که برای ساختن یک خانه و کاشانه باید راه قانونی و پرپیچ و خم شهرداری ها را بپیمایند تا به هدف خود برسند را نا امید می کند و این نا امیدی بزرگتری آسیب اجتماعی را ر پی خواهد داشت.


ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت های اخیر افراد مسئله داری را در راس خود دیده است که حداقل شبهات اقتصادی در زندگی آنها دیده می شد، حال این سوال مطرح است که چگونه این افراد می توانند یقه زمین خواران و کوه خواران را بگیرند؟آیا این مسئله می تواند مردم را نسبت به برگرداندن بیت المال به خرانه دلخوش کند؟

اینها سوالاتی است که تا پاسخ مشخصی برای آنها یافت نشود ریشه معضلات اجتماعی و اقتصادی، کوه خواری و زمین خواری و اختلاس، خشکیده نخواهد شد و بعد از زمین خواری گردنه حیران و گردنه حیران های دیگری به وجود می آید و ۲۶۰ هکتار تصرف شده هم به سرنوشت هکتارهای بی بازگشت در پیچ و خم افشاگری و یا عدم افشاگری های مسئولین قرار می گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *