سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۳

بازتاب ایثار بانوی ایرانی در کوهنوردی جهان

سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب: 439475
حرکت کوهنورد ایرانی برای امداد رسانی به کوهنورد آلمانی در ارتفاع ۷۱۰۰ متری و انصراف از صعود به قله موستاق آتا مورد توجه جهانی قرار گرفت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حرکت لیلا ولی‌پور کوهنورد با تجربه استان همدان که موفق شد به ارتفاع ۷۱۰۰ متری قله موستاق آتا چین صعود کند، اما به دلیل امداد رساندن به یک کوهنورد آلمانی و نامساعد بودن شرایط جوی منطقه از صعود به ارتفاع ۷۵۴۶ متری این قله انصراف داد مورد بازتاب جهانی قرار گرفت.

این کوهنورد ۳۱ ساله همدانی تاکنون قله‌هایی چون دماوند، علم کوه، زردکوه، اشتران کوه، خط الراس دوبرار، دنا در ایران و همچنین آرارات ترکیه، آراگاتس ارمنستان، موستاق آتا در چین، مراپیک نپال، لنین قرقیزستان را در سمت مربی و کوهنورد فتح کرده است.

او موفق شد در اواسط هفته گذشته نیز به قله موستاق آتا چین صعود کند و پرچم ایران را در ارتفاع ۷۱۰۰ متری این قله به اهتزاز درآورد.

لیلا ولی پور درباره صعود به این قله مرتفع گفت: قله موستاق آتا یک کوه منفرد است که از انتهای غربی بیایان تاکلاماکان در استان سینک یانگ در کشور چین سر بر می‌آورد. این قله در مرکز سلسله جبال بزرگ آسیا قرار گرفته و از جنوب به قراقروم، از غرب به پامیر و از شمال به کانلان و تیان شان ارتباط دارد.

او ادامه داد: این قله دارای دامنه‌های ملایمی با شیب ۲۵ تا ۳۰ درجه است. موستاق آتا شاید از لحاظ تکنیکی کوهی آسان باشد، اما یک صعود هیمالیایی تمام عیار بر روی قله اصلی ۷ هزار متری است و باید توانایی حمل بار و برپایی کمپ در ارتفاع بالا بر روی کوه را داشته باشید. این کوه با ارتفاع ۷۵۴۶ متر شاید مرتفع ترین کوه قابل اسکی در جهان است .

این کوهنورد همدانی خاطر نشان کرد: در برنامه صعود موستاق آتا ما از ایران به شهر ارومچی یکی از شهرهای غربی جمهوری خلق چین سفر کردیم و از آنجا با یک گروه هشت نفری ایرانی صععود خود را به این قله آغاز کردم. شرایط جوی و آب و هوایی بسیار نامساعد بود و سرمای هوا باعث شد دو کوهنورد آلمانی و یک کوهنورد چینی در اواسط صعود جان خود را از دست بدهند و این باعث شد رعب و وحشت عجیبی در بین سایر گروه‌ها بوجود آید.

ولی‌پور تصریح کرد: با تمام شرایط سختی که برای ما بوجود آمده بود در ارتفاع ۷۱۰۰ متری این قله بودیم که متاسفانه یکی از کوهنوردان آلمانی دچار مصدومیت شدیدی شد و تنها گروهی که تصمیم به نجات این فرد گرفت گروه ایران بود که به دلیل امداد تیم آلمان و شرایط جوی نامساعد از ادامه صعود به قله منصرف شدیم. بسیار برای یک کوهنورد سخت است که هزینه بسیار زیادی را متقبل شود و تا ارتفاع ۷۱۰۰ متری یک قله پیش برود اما نتواند به قله صعود کند، اما من به شخصه به دلیل آنکه تصمیم به امداد آن کوهنورد آلمانی گرفتم خوشحال هستم.

او خاطر نشان کرد: پس از این اتفاق فدراسیون کوهنوردی آلمان و چین از گروه ما تشکر و قدرانی کردند و در مراسمی با توجه به صعود به ارتفاع ۷۱۰۰ متری از سوی فدراسیون چین حکم صعود به قله موستاق آتا چین به تیم ایران داد. حرکت گروه کوهنوردی و ایثار کوهنوردان ایرانی بازتاب بسیار گسترده‌ای در سطح کوهنوردی جهان داشته و بسیاری حرکت ما را از صعود به قله با ارزش تر دانسته‌اند.

این کوهنورد همدانی با بیان اینکه قصد دارد امسال به عنوان نخستین زن مسلمان و ایرانی در صعود به یکی از قله‌های بالای ۸ هزار متر شرکت کند، افزود: با توجه به صعود به قلل مرتفع دنیا از من به عنوان نخستین زن مسلمان جهان دعوت شده تا در صعود به قلل بالای هزار متر جهان حضور داشته باشم اما این صعود بالای ۴۵ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که از عهده من خارج است. خوشبختانه در بهترین شرایط بدنی به سر می‌برم و حیف است به دلیل نبود منابع مالی نتوانم به صعود اعزام شوم و امیدوارم بخش خصوص و خیرین ورزشی از من حمایت کنند تا بتوانم افتخار بزرگی را برای کشور و استان بدست آورم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
احسنت ....باعث افتخاره خواهرم....
قله های انسانیت ارتفاع نمی شناسد
آفرین به انسانیت شما
شما قله انسانیت را فتح نمودید
سلام بر شما
پرچم افتخار شما بر آن قله هیچ وقت نمی افتد
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه شروین ....