جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ارتفاع گنبد امام حسین(ع) زیاد می‌شود

سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 439400
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از اجرای طرح ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس حسن پلارک گفت: ارتفاع گنبد جدید حرم سیدالشهدا(ع) که در حال ساخت است، هفت متر از گنبد کنونی بلند‌تر خواهد بود.

وی درباره دلایل اجرای این طرح اظهار کرد: به‌دلیل ساخت و سازهای توسعه‌ای اطراف حرم، دید زائران به گنبد مطهر کاهش یافته است به‌گونه‌ای که از فاصله ۵۰متری حرم امکان مشاهده آن وجود ندارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در ایامی مانند اربعین حسینی به دلیل ازدحام جمعیت، امکان تشرف همه زائران به محوطه حرم وجود ندارد، طرح ترفیع گنبد مطهر در دستور کار ستاد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه گنبد کنونی حرم سید الشهدا (ع) از نظر تاریخی و فرهنگی، یک میراث ارزشمند هنر ایرانی و اسلامی مربوط به عصر صفویه است، گفت: طرح ترفیع گنبد به‌گونه‌ای تعریف شده که سازه قدیمی تخریب نشده و گنبد جدید روی آن نصب خواهد شد.

پلارک درباره ویژگی‌های فنی این طرح گفت: اسکلت اصلی گنبد جدید حرم امام حسین(ع) که مردم ولایتمدار استان کرمان متولی اصلی ساخت آن هستند، فلزی است. این سازه براساس آخرین فناوری‌های مهندسی طراحی شده است تا عملیات مونتاژ و نصب آن با سهولت و در زمان کمتری امکان پذیر باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه با نصب گنبد جدید فشار وارده به ستون‌ها ۲۰۰ تن افزایش می‌یابد، در فاز نخست اجرای این پروژه ‌باید ستون‌های اطراف ضریح مطهر تقویت و به‌منظور افزایش فضای تردد زائران در اطراف ضریح، حجم ستون‌ها نیز باید کاهش می‌یافت. از این رو با مطالعات علمی و مشاوره از کارشناسان خبره طرح تقلیل ستون‌ها به‌عنوان طرح پیش‌نیاز پروژه ترفیع گنبد هم اکنون در حال اجراست.

پلارک افزود: پس از اتمام طرح تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر طی دو سال آینده، گنبد جدید به کربلا منتقل و روی گنبد کنونی نصب خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: برای ساخت گنبد جدید به ۲۴ هزار خشت طلا نیاز است که هموطنان عزیز با اهداء نذورات، استقبال خوبی از آن کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت هر خشت طلا دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تخمین زده شده است، افزود: مردم عزیز می‌توانند با خرید هر خشت به شکل مشاع و یا کامل، سند افتخار آن خشت را تحویل بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *