پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سیر صعودی تولید مواد مخدر در افغانستان

دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 439187
افزایش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، ارمغان حضور آمریکا و هم‌پیمانانش در افغانستان است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، گزارشات جدید منتشر شده نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۱ تاکنون یعنی از زمان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور روند صعودی داشته که این امر سبب توسعه و تقویت شبکه‌های تروریستی شده است.

سیر صعودی تولید مواد مخدر در افغانستان از سال ۲۰۰۱

«ویکتور ایوانوف» رئیس اداره فدرال مبارزه با مواد مخدر روسیه از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اظهار نگرانی کرد و گفت: در حالی که بودجه افغانستان در مجموع ۱۳ میلیارد دلار می‌باشد، میزان تولید مواد مخدر در این کشور به ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

ایوانوف خاطرنشان کرد: طی سه سال اخیر، مساحت زمین‌هایی که در آنها گیاهان منشا مواد مخدر در افغانستان کشت می شود به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده که بخش عمده‌ای از این زمین‌ها را کشت خشخاش تشکیل می‌دهد.

این مقام روسی با انتقاد از رویکرد مقام‌های غربی و ناتو به مساله مواد مخدر افغانستان گفت: از زمان آغاز عملیات نیروهای غربی در افغانستان، تولید هروئین در این کشور ۴۰ برابر افزایش یافت.

وی در ادامه انتقادهای خود افزود: مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان به روسیه، چین، اروپا و آمریکا به کشورهای دارای سطح بالای زندگی قاچاق می شود و به درخواست ما از ناتو برای انجام اقدامات جدی برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر توجهی نمی‌شود.

اینوانوف خاطرنشان کرد: ناتو نه تنها در سال‌های حضور خود در افغانستان با تولید مواد مخدر هیچ مبارزه‌ای نکرده بلکه موجب رشد ۱۰ برابری تولید و قاچاق مواد افیونی در این کشور از زمان استقرار نیروهای خارجی شده است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) نیز اخیراً طی گزارشی نسبت به افزایش کشت خشخاش در افغانستان هشدار داد.

افغانستان سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) رکورد کشت خشخاش را شکست و این رشد به مفهوم افزایش شمار قربانیان هروئین است.

بنابر گزارش سالانه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، کشت خشخاش در افغانستان از سال ۱۹۹۸ که ثبت رکورد تولید آن آغاز شد، در سال گذشته به بالاترین حد رسید.

روزنامه روسی زبان «نزاویسیمایا گازتا» نیز در گزارشی با اشاره به کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان نوشت: فرماندهان نظامی آمریکا و ناتو ،به تولید مواد مخدر در افغانستان کمک می‌کنند و علاقه‌ای به مقابله با این پدیده در این کشور ندارند.

به نوشته این روزنامه مقام‌های افغانستانی از خودداری آمریکا و متحدانش در این کشور برای مبارزه قاطع با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان ناراحت هستند و حضور آنان در کنار مزارع کشت خشخاش را بی‌معنا می دانند.

اعتیاد؛ دستاورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان

اعتیاد به مواد مخدر طی سال­‌های اخیر به یکی از مهم‌­ترین بحران­‌های بهداشتی و اجتماعی افغانستان تبدیل شده و می­‌توان گفت با توجه به حجم بزرگ تولید خشخاش از یک طرف، پیامد و عوارض سه دهه جنگ، بیکاری، و ضعف برنامه­‌های راهبردی درمانی از طرف دیگر، این معضل هر روز سایه­‌اش را بر این کشور سنگین­‌تر کرده است.

راهکار دولت برای مبارزه با کشت خشخاش

دولت افغانستان در راستای مبارزه با کشت مواد مخدر، کشاورزان را تشویق می‌کند که از کشت خشخاش دست بکشند و محصولاتی مانند، زعفران، پنبه، انار و گندم را جایگزین آن کنند.

ودسم نوشت: ولایت «هلمند» از جمله ولایت‌هایی است که در بیشتر زمین‌های کشاورزی آن خشخاش کشت می‌شود، اما در حال حاضر شماری زیادی از کشاورزان این ولایت به کشت گل ریحان روی آورده‌اند.

گفته می شود کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت تخم گل ریحان و مقاوم بودن در برابر آفات نباتی به کشت این گیاه روی آورده‌اند.

این کشاورزان معتقدند گل ریحان جایگزین مناسبی برای کشت خشخاش است و دولت باید آنان را در این راستا حمایت کند.

بنابر این گزارش، پس از توزیع بذر اصلاح شده و کود و کاهش کشت خشخاش در هلمند، کشت محصولات زراعی مانند گندم، ذرت، سویا، پنبه و بادام زمینی در هلمند افزایش یافته است.

کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده تمایل زیادی برای ریشه کن کردن مواد مخدر در افغانستان ندارد چون برای آنان یک منبع درآمد بزرگ است.

مقامات واشنگتن نیز خود پذیرفته‌اند که مواد مخدر اغلب با هواپیماهای آمریکایی از افغانستان خارج می شود.

در پایان می‌توان گفت اگر جامعه افغانستان نتواند بر مشکل اعتیاد چیره شود، این کشور یک نسل دیگر را به دلیل اعتیاد و نه جنگ از دست خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *