شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

آبگیری تالاب هورالعظیم تداوم دارد

دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 439128
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از ۶ ماه پیش با پیگیری این سازمان، بخش‎هایی از هورالعظیم پرآب شده است، گفت: آبگیری در این تالاب تداوم دارد.
به گزارش جهان، دکتر معصومه ابتکار در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: تالاب هورالعظیم در دوره قبل به وسیله دایک‌هایی به طور کامل بسته شده بود و کاملا خشک شده بود.

به گفته وی، شرکت‌های نفتی که در این تالاب پیمانکاری را به عهده گرفته بودند با این شرط ارزیابی زیست محیطی شده بودند که به هیچ عنوان برداشت نفت از این تالاب توسط آنها نباید منجر به خشک شدن هورالعظیم شود.

ابتکار تصریح کرد: اما زمانی که در دولت یازدهم مسئولیت این سازمان را به عهده گرفتیم، با هورالعظیمی کاملا خشک مواجه شدیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: لذا از همان ابتدای کار با وزارت نفت در خصوص آبگیری هورالعظیم وارد مذاکره شدیم و سرانجام ۶ ماه پیش با پیگیری و استمرار توانستیم پیمانکار را مجبور کنیم تا بخشی از دایک‌هایی که بر روی هورالعظیم بسته بودند را باز کرده و آب وارد تالاب هورالعظیم شد.

ابتکار یادآور شد: این مذاکرات با وزارت نفت و همچنین نظارت بر آبگیری تالاب هورالعظیم استمرار دارد و امیدواریم که آبگیری این تالاب تداوم داشته باشد.

وی افزود: در چند روز اخیر اخبار و تصاویری بر روی برخی از سایت‌ها مبنی بر خشک شدن کامل تالاب هورالعظیم منتشر شده که باید گفت اگر چه میزان آب تالاب و حوضچه‌های آن به دلیل خشکسالی شدید سال آبی ۹۳ و ۹۴ و همچنین گرمای کم‌سابقه تابستان امسال تبخیر شده و تا حدودی کاهش یافته است، اما به هیچ‌وجه این تالاب در حال حاضر خشک نشده و هیچ‌گونه تلفاتی از آبزیان در آن مشاهده نشده است.

ابتکار یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ماهانه دو بار یک موج آبی به سمت تالاب هورالعظیم رهاسازی می‌شود که همین امر موجب تداوم آبگیری این تالاب و جلوگیری از خشکیدگی کامل آن می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: حتی اگر تالاب‌ها یک نوبت آبگیری شوند از کانون گرد و غبار بودن خارج شده و تا حدودی احیا می‌شوند، اما در مورد هورالعظیم قول می‌دهیم که آبگیری مداوم آن را پیگیری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا قوت دلاور