کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکسن شیشه در کنار اما و اگرها تولید شد

26 مرداد 1394 ساعت 8:45

چندی پیش بود که خبر تولید واکسن هروئین و مورفین در رسانه‌ها سروصدا به پا کرد، خبری که البته از سوی وزارت بهداشت رد شد، اما اکنون ستاد مبارزه با مواد مخدر از تولید واکسن جدیدی علیه شیشه در کنار واکسن‌های قبلی خبر می‌دهد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، «واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین در ایران ساخته شد» این جمله‌ای بود که علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

وی از وزارت بهداشت درخواست کرد تا روند صدور مجوز برای این واکسن هرچه سریعتر طی شود، واکسنی که به گفته جزینی در انستیتو پاستور ایران ساخته و بر روی انسان و حیوان آزمایش شده و نتیجه‌بخش بوده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد عملکرد این واکسن می‌گوید که «این واکسن ایمنی بدن را در مقابل مواد بالا می‌برد و بعد از تزریق آن اگر شخصی مرفین یا هروئین مصرف کند این مواد هیچ تاثیری روی بدن او نخواهد داشت.»

طرح درخواست جزینی برای صدور مجوز از وزارت بهداشت موجب پیگیری خبرنگاران شد تا از مسئولان ذی‌ربط در این مورد پرس و جو کنند تا روند صدور مجوز تسریع یابد. اما در این میان مسئولان وزارت بهداشت هرکدام اظهارات جالبی داشتند.

مهدی پیرصالحی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اولین شخصی بود که در این زمینه اظهار نظر کرد. وی در این ارتباط گفت: این واکسن هنوز به سازمان غذا و دارو ارائه نشده تا ما مجوزی برای آن صادر کنیم. مطابق هر داروی دیگری شرکت سازنده باید مطالعات و مدارک خاص خود را به ما ارائه کند که هنوز چیزی به دست ما نرسیده است.

بعد از این اظهارات بود که رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: این محصول هنوز تاییدیه و مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد و هنوز مطالعات آن تمام نشده است. این محصول، فرآورده‌ای است با عنوان واکسن مرفین و چیزی جز مرفین در آن نیست و کار دیگری انجام نمی‌دهد که البته فعلا هم تاییدیه ندارد و در حد یک طرح تحقیقاتی است.

وی با بیان اینکه این محصول فقط یک فرآورده است نه سه فرآورده، گفت: این فرآورده یک آنتی‌بادی علیه مرفین تولید می‌کند که امکان جذب آن را در گیرنده‌ها از بین می‌برد و حالت پیشگیرانه ندارد. این محصول یک فرآورده تحقیقاتی است و ادعا می‌شود که تزریق آن علیه مرفین آنتی بادی تولید و از اتصال مرفین به گیرنده مرفین جلوگیری می‌کند. اما اینکه آیا این فرآورده می‌تواند به عنوان پیشگیری یا جهت درمان اعتیاد استفاده شود یا خیر، نیاز به ارزیابی دارد.

مردم گمان نکنند با تزریق واکسن مرفین تمایل‌شان به اعتیاد از بین می‌رود

دیناروند ادامه داد: این محصول فراورده‌ای نیست که مردم گمان کنند با تزریق آن تمایل‌شان به اعتیاد از بین می‌رود یا در صورت استفاده از مواد مخدر و تزریق آن، تاثیر مواد مخدر از بین می‌رود. از نظر تئوریک احتمال اینکه چنین فراورده‌ای موفق شود زیاد نیست، زیرا آنتی‌بادی تولید شده ممکن است فقط به میزانی مرفین را خنثی کند.

وی در پاسخ به اینکه این فرآورده فقط علیه مرفین جواب می‌دهد یا علیه سایر موادمخدر مانند هروئین نیز موثر است؟ می گوید: پاسخ به این موضوعات نیاز به ارزیابی دارد و هنوز هم این ارزیابی‌ها انجام نشده است. یکسری مطالعات در این زمینه انجام گرفته، اما این مطالعات کافی نیست تا بر اساس آنها سازمان غذا و دارو بتواند مجوز این فرآورده را صادر کرده و تاییدیه دهد.

وزیر بهداشت: چنین واکسنی وجود ندارد

پیگیری‌ها در همین راستا به وزیر بهداشت رسید تا سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در این باره با تکذیب خبر ساخت واکسن هروئین بگوید: من مصاحبه رئیس انستیتو پاستور را دیدم که اعلام کرده است چنین موضوعی صحت نداشته و چنین واکسنی وجود ندارد. لذا من تحقیقات و پیگیری بیشتری در این مورد انجام ندادم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاً وزارت بهداشت، برنامه یا پروژه‌ای برای تولید چنین داروها یا واکسن‌هایی در دست دارد، گفت: واکسن‌ها را معمولاً‌ برای ویروس‌ها و میکروب‌ها می‌سازند که انسان از دیدنشان عاجز است ولی مرفین را می‌بیند و می‌تواند آن را نکِشد.

جزینی: تولید کننده واکسن حاضر و ناظر است

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در واکنش به تکذیب تولید واکسن هروئین و مرفین توسط وزیر بهداشت گفت: رسانه‌های مختلف و رادیو و تلویزیون با تولید کننده این واکسن مصاحبه کرده‌اند و این فرد هم‌اکنون حاضر و ناظر است.

جزینی با بیان اینکه این فرد آزمایشات خود را علاوه بر نمونه‌های حیوانی، روی ۱۵۰۰ انسان نیز انجام داده است، گفت: اختراع این واکسن ثبت شده و چندین کشور نیز خواستار آن شده‌اند.

وی در پاسخ به اظهار نظر معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نیز که خواستار ارائه اسناد و مدارک اختراع این واکسن شده بود، افزود: ما اسناد و مدارک خود را به وزارت بهداشت ارائه داده‌ایم و تقاضای تسریع در صدور مجوز تولید آن را داریم.

واکسن شیشه تولید شد

در این خصوص معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر آخرین وضعیت تولید واکسن مخدرها را در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تشریح کرد.

پرویز افشار با بیان اینکه محققان حدود ۲۰ سال است که روی واکسن اعتیاد کار می‌کنند گفت: واکسن مورفین ساخته شد و آزمایشات روی حیوان و انسان انجام شد و نتایج موفقیت آمیز بود.

وی افزود: بعد از تزریق ۳ مرحله‌ای واکسن مورفین به داوطلبان مشخص شد که بدن آنها دیگر واکنش قبل را به مورفین نشان نمی‌دهد، بعد از این موفقیت از آنجاییکه مورفین ماده پرخطری نبود محققان به فکر ساخت واکسن هروئین و شیشه افتادند.

به گفته افشار هم اکنون واکسن هروئین و شیشه آماده شده و در مرحله آزمایش روی حیوان و انسان است و امیدواریم که این روند با موفقیت هرچه سریعتر طی شود.


کد مطلب: 439080

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/439080/واکسن-شیشه-کنار-اما-اگرها-تولید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com