جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

دختر خوب کیست؟!

يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 438964
اول ذیقعده روز میلاد با سعادت دخت موسی بن جعفر(ع)، اخت الرضا(ع)، حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت است. این روز اما نام ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، «روز ملی دختران».
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، اول ذیقعده روز میلاد با سعادت دخت موسی بن جعفر(ع)، اخت الرضا(ع)، حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت است. این روز اما نام ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، «روز ملی دختران».

روز دختر بهانه ای است تا دخترانه ها یادآوری شوند. دنیای کنونی با اقتضائات خاص خود و گسترش سطح ارتباطات فارغ از تمام مزایایی که به همراه دارد اما در روابط و برخوردها و خلقیات تغییراتی نیز به همراه دارد.

دنیای امروز دختر را از خانه به سطح اجتماع کشانده تا در تعاملات علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و دیگر عرصه ها فعال باشد. همین امر سبب شده تا دختر امروز نتواند رفتارهای اصیل دخترانه خود را آنگونه که باید بروز دهد.

روحیه لطیف دخترانه به سبب تعاملات اجتماعی و حتی درگیری در مشاغل سخت رنگ باخته است. امروز ملاک و معیار دختر خوب بودن تغییر کرده است. اگر از مادران گذشته بخواهیم دختر خوب را توصیف کنند لیستی از صفات پسندیده و نیکو را ارائه می دهند حال اینکه اگر از نسل امروز بخواهیم شاخصه های دختر خوب را بگویند آن را محدود در تحصیلات، زیبایی های ظاهری و موفقیت های اجتماعی می دانند. اما به راستی ملاک و شاخصه های دختر خوب در فرهنگ ایرانی اسلامی چیست؟

کرامت دختران در فرهنگ اسلامی - ایرانی‏

جایگاهی که برای زن و دختر در سبک زندگی ایرانی- اسلامی در نظر گرفته شده جایگاه بسیار والایی است چرا که نه تنها در باور ملی بلکه در دین مبین اسلام نیز همواره بر خاص بودن این جایگاه تاکید شده است.

رفتار پیامبر اسلام با تنها فرزندشان از ام‌المومنین خدیجه کبری (س)، حضرت فاطمه (س) زیبا‌ترین الگو را برای برخورد پدران با فرزندان دختر خود به تصویر می‌‏کشد. رسول خدا (ص) حضرت فاطمه (س) را بسیار گرامی می‌‏‌داشتند و ایشان را پاره تن خود می‌‏‌خواندند. این الگوی رفتاری‏‌ در میان دیگر معصومین نیز دیده می‌‏‌شود و همواره بر عزیز‏داشتن دختران تأکید شده است.

در فرهنگ اسلامی ایرانی که فرهنگی بر محوریت خانواده است توجه ویژه ای به جایگاه زن وجود دارد این در حالی است که در مجامع غیر اسلامی با برابر دانستن جایگاه زن و مردم، جنس مونث را با همین شعارها از کانون خانواده دور کرده و خانواده ها به عنوان بنیانی ترین اجتماع در بسیاری موارد سست و ناپایدار است.

در این میان نگاه ابزاری و جنسیتی به زنان و دختران در فضای اجتماعی در فرهنگ غرب روز به روز در جوامع دیگر تسری می یابد و سبب تخریب جایگاه والای زن در فرهنگ و جامعه اسلامی می شود. قدر مسلم مراجعه به آیات و روایات و بیانات معصومین خود گویای نگاه واقعی اسلام ناب به دختران و زنان در فرهنگ اسلامی است.

عفاف حافظ حریم دختران

وجیهه دانشجوی رشته روابط عمومی در بیان شاخصه دختر خوب می گوید: دختر خوب دختری است که در کنار دستاوردها و موفقیت هایش در حفظ حیا و عفت خود هم تلاش کند، پیشرفت علمی و پیشرفت در هیچ عرصه ای منافاتی با حفظ رفتارها و اصالت های دخترانه ندارد.

مرضیه احمدی دختر جوانی است که با انتقاد از ظواهری که شان زن و دختر مسلمان ایرانی را زیر سوال می برد، می گوید: ارزشمندی زنان به تبعیت از احکام دین است است در انقلاب اسلامی ایران هم امام بالندگی علمی را همراه با مدیریت زندگی، تربیت فرزند، رشد و خود باوری به جامعه زنان آموخت، از طرفی هیچ دلیلی نمی تواند وجود داشته باشد که به بهانه حضور زن در اجتماع اصالت های دینی و فرهنگی او را بگیرد.

و احمدی متانت، خوش رویی و حسن خلق، رفتار و آداب اجتماعی سالم و پایبندی به اصول شرع را شاخصه دختر خوب می داند.

به هرحال آنچه مهم و قابل توجه به نظر می رسد اینکه دختر خوب دختری است که در کنار ارزش‌هایی که این روزها برای موفقیت شناخته می شود، مهارتهای کافی برای ایجاد خانواده ای آرام و صمیمی را کسب کرده باشد تا مهم‌ترین رسالت هر نسل یعنی تربیت موفق «نسل بعد» را به خوبی به انجام برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کیمیا
Iran, Islamic Republic of
معلومه من! :)))))))))))))))