کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت مرگبار پناهجويان سوری در يونان

25 مرداد 1394 ساعت 10:56

بی خانمان‌هايی كه عمدتا سوری هستند و ديگر راهی به سوريه، تركيه، لبنان و اردن ندارند، خود را به آب می سپارند تا وارد مرزهای اروپا شوند.


به گزارش جهان، روزنامه اعتماد در گزارشی پیرامون وضعیت اسف بار انسانی و کشته هزاران پناهجو در راه رسیدن به اروپا نوشت:

بحران سوريه تا آب‌هاي يونان پيش رفته است. در اين سال‌هاي اخير بي‌خانمان‌هايي كه عمدتا سوري هستند و ديگر راهي به سوريه، تركيه، لبنان و اردن ندارند، خود را به آب مي‌سپارند تا وارد مرزهاي اروپا شوند. البته سوري‌ها تنها بخشي از سيل پناهجويان به يونان را تشكيل مي‌دهند. هرروزه ده‌ها قايق كوچك مملو از پناهجويان از كشورهاي گرفتار جنگ‌ و بحران مانند سوريه و عراق، افغانستان يا كشورهاي شمال آفريقا به جزاير كوچك يونان مي‌رسند. اين پناهجويان شب‌ها از جزاير بخش شرقي درياي اژه با قايق‌هاي لاستيكي سعي مي‌كنند خود را به يونان برسانند، غافل از اينكه سرنوشتي نامعلوم در آن سوي سرزمين بحران زده در انتظار آنها است. يوناني كه با بحران اقتصادي، بيكاري و تورم روبه‌رو است، به دلايل گوناگون نمي‌تواند پذيراي اين مهمانان ناخوانده باشد و اكنون نه تنها اتهام عدم سازماندهي به اين پناهجويان از سوي مجامع حقوق بشري به يونان وارد شده بلكه برخي منابع اتهام سهل‌انگاري تعمدي مرگبار را نيز در اين رابطه متوجه آتن كرده‌اند.

آتن مي‌گويد جزاير كوچك اين كشور براي اسكان پناهجويان درنظر‌گرفته شده‌اند اما اين جزاير ديگر ظرفيت پذيرش اين جمعيت را ندارند چرا كه شمار پناهجويان رو به افزايش است. بر اساس آمارهاي منتشر‌شده توسط مقامات يونان، ۱۷۰۰ پناهجو در ماه ژانويه، ۳۱ هزار نفر در ماه ژوئن و ۵۰ هزار نفر در ماه جولاي از اين طريق خود را به يونان رسانده‌اند. براساس يك آمار كلي ۱۲۴ هزار پناهجو از ابتداي سال ميلادي جاري از همين مسير خود را به يونان رسانده‌اند. با اين حال دولت يونان همچنين مي‌گويد براي عبور امن اين مهاجران يك كشتي‌ براي انتقال آنها به جزاير اختصاص داده است.

وضعيت اسفبار انساني

بنابر گزارش يكي از سازمان‌هاي امدادرساني مستقر در يكي از جزاير يونان، حدود ١٠ تا ١٥ روز طول مي‌كشد تا پناهجوياني كه به اين جزيره رسيده‌اند توسط پليس ثبت‌نام شوند. آنها پس از گذران مرحله ثبت‌نام برگه‌اي دريافت مي‌كنند كه با آن مي‌توانند جزيره را ترك كنند. براساس اين گزارش پناهجويان در اين جزيره در يك استاديوم كوچك اسكان داده‌ شده‌اند كه دوش، سرويس بهداشتي و حتي سايباني در آفتاب داغ تابستان يونان ندارد. اين ورزشگاه هرروز شاهد درگيري نيروهاي پليس و پناهجويان است. سازمان پزشكان بدون مرز كه تيمي براي ارايه خدمات پزشكي به پناهجويان در جزيره فرستاده، خواستار آن است كه اروپا راهي امن و قانوني براي آوارگان خواستار پناهندگي فراهم كند تا آنها مجبور نباشند دست به سفري پرمخاطره زنند و با گذر از درياي مديترانه، خود را به اروپا برسانند. پناهجويان در اين سه جزيره آب، امكانات بهداشتي و محل اقامت ندارند.

اتهام غرق عمدي عليه گارد ساحلي يونان

به گزارش يورونيوز اخيرا يك ويديو توسط ماهيگيران تركيه در آب‌هاي حد فاصل سواحل تركيه و جزاير دودكانيز يونان گرفته شده كه صحنه تكان‌دهنده‌اي از مواجهه يك كشتي متعلق به يونان با قايق پناهجويان را به تصوير كشيده است. اين ماهيگيران ادعا كرده‌اند، هنگامي كه قايق پناهجويان در حال ورود به آب‌هاي يونان بوده است كشتي يوناني به قايق نزديك شده و با شيئي نيزه‌مانند قايق پناهجويان را سوراخ مي‌كند كه باعث غرق شدن قايق مي‌شود. در ويديوي منتشرشده تصاوير اين شي‌ء كه براي سوراخ كردن قايق پناهجويان به‌كار مي‌رود، ديده نمي‌شود. ماهيگيران تركيه‌اي كه شاهد اين صحنه بودند، مدعي شده‌اند تا رسيدن گارد ساحلي تركيه سعي كردند زنان و كودكان را نجات دهند و مدتي بعد از اين تلاش، گارد ساحلي تركيه از راه مي‌رسد و تمام مهاجران شناور در دريا را نجات مي‌دهد. در صورت اثبات اين واقعه، اتهام جدي متوجه گارد ساحلي يونان است.

فاجعه جديد در مرز آبي ايتاليا

يك قايق ديگر از مهاجران غيرقانوني در درياي مديترانه طعمه امواج شد. نيروي دريايي ايتاليا از كشته شدن دست‌كم ۴۰ نفر در يك قايق حامل صدها مهاجر در درياي مديترانه خبر داده‌اند. گفته مي‌شود قربانيان در محفظه بسته زير عرشه قايق گير افتاده و خفه شده‌اند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، بيش از ٣٠٠ نفر از مسافران اين قايق كه از مقصد ليبي به قصد اروپا در حركت بود، نجات يافته‌اند. اما احتمالا شمار قربانيان افزايش خواهد يافت. درياي مديترانه در سال‌هاي اخير به خطرناك‌ترين مسير مهاجرتي دنيا تبديل شده است. به گفته سازمان ملل متحد از ابتداي سال جاري ميلادي بيش از ۲۰۰۰ مهاجر در راه رسيدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند. اين در حالي است كه سازمان جهاني مهاجرت هم گزارش داده است كه اروپا در سال ۲۰۱۵ شاهد بيشترين تعداد مهاجران غيرقانوني خواهد بود كه تلاش مي‌كنند از طريق درياي مديترانه وارد اين قاره شوند.


کد مطلب: 438888

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/438888/سرنوشت-مرگبار-پناهجويان-سوری-يونان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com