جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

یک پرونده با ۳۰۰ شاکی +عکس

يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب: 438834
گروه ۷ نفره‌ای از جاعلان حرفه‌ای و سابقه‌دار که با جعل صدها فقره چک بانکی در استان‌های مختلف کشور اقدام به کلاهبرداری به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان کرده بودند با تلاش مأموران پلیس آگاهی به دام افتادند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در پی طرح شکایت های متعدد و مشابه مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب های جاری متعلق به دهها شرکت و سازمان خصوصی و دولتی، پرونده در پلیس آگاهی تهران بزرگ تشکیل و با توجه به اهمیت موضوع، حسب دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، پرونده در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

تحقیقات اولیه:
در تحقیقات اولیه مشخص شد که افرادی پس از جعل چک های بانکی متعلق به سازمان ها و شرکت های مختلف با استفاده از اسناد و مدارک شناسایی دارای سابقه سرقت اقدام به برداشت صدها میلیون تومان از حساب های بانکی در شعبات مختلف بانکی کرده اند.

نکته مشترک در تمامی برداشت از حساب ها نیز در آن بود که اصل چک های بانکی مجعول ارائه شده به شعبات بانک، همگی در دسته چک صاحبان چک ها قرار داشته و هنوز از آنها استفاده نشده بود.

در ادامه تحقیقات و با شناسایی ده‌ها مالباخته حقیقی و حقوقی که حساب های بانکی همگی آنها به این شیوه و شگرد مورد برداشت غیرمجاز قرار گرفته بود، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که این گروه از جاعلین در شعبات بانک مختلف به ویژه شعبات معتبر در مرکز شهر تهران که دارای مشتریان ویژه مانند سازمان ها یا شرکت های معتبر ایرانی و خارجی هستند حاضر و با بدست آوردن ارکان چک های متعلق به مالباختگان اقدام به برداشت از حساب های بانکی آنها کرده اند.

شناسایی و دستگیری اعضای گروه جاعلان حرفه‌ای:
با توجه به گستردگی اقدامات صورت گرفته از سوی این گروه از جاعلین حرفه ای، اقدامات ویژه پلیسی جهت شناسایی آنها از سوی کارآگاهان اداره سیزدهم آغاز و در چندین ماه تلاش شبانه روزی، سرانجام یکی از مجرمین سابقه دار و حرفه ای بنام «علی اکبر . ج» در شهر بابل شناسایی و دستگیر شد.

با دستگیری علی اکبر و اعتراف متهم به سرکردگی گروهی از جاعلین حرفه ای و سابقه دار، دیگر اعضای گروه -مجموعاً شش نفر- نیز در طی چندین مرحله اقدامات پلیسی، در شهر بابل دستگیر و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی منتقل شدند.

با دستگیری متهمین و بررسی مستندات ارائه شده از سوی شعبات بانک ها مشخص شد که این گروه از متهمین با دهها هویت مجعول اقدام به افتتاح حساب در شعبات مختلف بانکی و در ادامه وصول چک های مجعول کرده اند.

به عنوان مثال تنها یکی از متهمین بنام «بهادر» با هویت های مختلف آرش زیادی، سیامک پورنعمت، خدابخش علی پور، جمشید دیندار، بهرام بهرامی، محمد نوروزی، حمزه دارابی، حسین سلطانی، علیرضا رهبری، حسین هاشمی و اکبر نوروزی اقدام به دهها فقره افتتاح حساب‌های مختلف بانکی و وصول دهها فقره چک‌ها بانکی تماما مجعول کرده بود؛ دیگر اعضای گروه این به همین شیوه و شگرد اقدام به افتتاح دهها حساب بانکی در شعبات مختلف بانکی کرده بودند.

مختصری از شیوه و شگرد متهمان:

با اعترافات بدست آمده از متهمان مشخص شد که متهمان در شعبات مختلف بانکی به ویژه در مناطق مرکزی شهر تهران حاضر شده و افرادی را که قصد وصول چک داشتند را شناسایی کرده و بدون آنکه این افراد متوجه شوند با استفاده از گوشی های تلفن همراه، اقدام به فیلمبرداری از روی چک های آنها کرده و بدین صورت از اطلاعات اولیه حساب های جاری، موضوع نگارش چک، مهر امضاء مورد نظر و ... مطلع شده و در ادامه با اطمینان از موجودی حساب های جاری متعلق به شکات اقدام به جعل چک های اصیل و نهایتا اقدام به وصول چک های مجعول با استفاده از مدارک هویتی سرقتی می کردند.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با توجه به گستردگی اقدامات مجرمانه این گروه از متهمین سابقه دار و حرفه ای در سراسر کشور، تحقیقات در خصوص شناسایی جرایم ارتکابی در سراسر کشور آغاز شده که تاکنون بیش از ۳۰۰ شاکی در استان های مختلف کشور از جمله تهران، البرز، خوزستان، قم، اصفهان، همدان، گیلان، سمنان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اراک، مازندران و ... شناسایی شدند که با جمع بندی صورت گرفته و شناسایی این تعداد از شکات، تاکنون ارزش پرونده به بیش از بیست میلیارد تومان رسیده و تحقیقات جهت شناسایی دیگر شکات و مالباختگان همچنان در دستور کار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *