جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۷
۵
توقف صدور مجوز در گردنه حیران

زمین‌خواری بستگان نماینده اصلاح‌طلب در روستای حیران+فیلم

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 438783
در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه ۲۲ مردادماه، نماینده آستارا و سخنگوی فراکسیون رهروان مجلس از زمین‌خواری گسترده بستگان یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، پرده برداشت.
زمین‌خواری بستگان نماینده اصلاح‌طلب در روستای حیران+فیلم
به گزارش جهان به نقل از مشرق، در روزهای اخیر بار دیگر فساد گسترده زمین‌خواری در تنگه حیران مورد توجه رسانه‌های افکار عمومی قرار گرفته است. گفته می‌شود حدود ۱۰۰ هکتار از زمین‌های بکر گردنه حیران به طور غیرقانونی صرف ویلاسازی میلیاردی شده است.

به بهانه این زمین‌خواری‌ها گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دوم سیما با حضور داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به صورت حضوری، ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، صفر نعیمی نماینده آستارا و معاون سازمان حفاظت از جنگلها به صورت تلفنی برگزار شد.

مطرح شدن ماجرای تخلف برخی از مسئولان دولت قبل و زمین‌خواری بستگان یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس در زمین‌های کشاورزی گردنه حیران، نقطه عطف برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو بود.

نکته قابل تامل این برنامه، آنجا بود که صفر نعیمی نماینده آستارا و سخنگوی فراکسیون رهروان مجلس، اسامی چند تن از زمین‌خواران در منطقه حیران را ذکر کرد. این نماینده فاش ساخت که قوم و خویش یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نقش اصلی را در کلید زدن زمین‌خواری در تنگه حیران بر دوش داشته‌اند.

اینک با افشاگری فوق، این سوال پیش آمده که این نماینده اصلاح‌طلب که نسبت به مفاسد دولت‌های نهم و دهم به طور جدی حساس است، چطور تاکنون نسبت به زمین‌خواری نزدیک‌ترین بستگانش واکنش نشان نداده است؟

هفته گذشته نیز عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از زمین‌خواری و ساخت‌وساز غیرمجاز میلیاردی برخی مقامات ارشد دولتی و برخی نمایندگان سابق و فعلی مجلس در «گردنه حیران» خبر داده بود.

وی با اشاره به بررسی زمین‌خواری در تنگه حیران در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: تیمی برای بررسی وضعیت پرونده «گردنه حیران» به این منطقه رفته بودند که این گزارش به ستاد ارائه شده است. قرار است در نشست بعدی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارش مذکور قرائت و پیرامون پرونده تصمیم‌گیری شود.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با ابراز تأسف نسبت به ادامه یافتن برخی زمین‌خواری‌ها در کشور گفت: در پرونده پیش روی ستاد نام برخی از نمایندگان قبلی و یکی از نمایندگان فعلی مجلس و همچنین مقامات ارشد دولتی دیده می‌شود که این جای تأسف دارد؛ در زمین‌خواری گردنه حیران در ابتدا اراضی ملی تصرف شده و سپس ساخت و سازهای میلیاردی در آن انجام شده است.

* افشاگری نماینده آستارا

در ادامه، متن پیاده‌شده اظهارات نعیمی نماینده آستارا در مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری می‌آید:

* مجری: ظاهرا این قضیه از مجلس ششم و متاسفانه به واسطه یک نماینده آن دوره مجلس شروع شده و برمی‌گشته به سال ۸۲. ولی الان گفته می‌شود پرونده مربوط به سال ۹۰ است. چرا این فاصله زمانی افتاد؟

- نعیمی: روستای حیران از قدیمی ترین سکونتگاه های آستارا است. به جهت دارا بودن پتانسیل‌های بالای طبیعی و اعلام منطقه نمونه گردشگری و از طرفی مجاورت با شبکه راه بین المللی ویژگی‌های خاصی را دارد و به واسطه این خصوصیات مورد توجه قرار گرفته است. با تهیه طرح هادی این روستا در سنوات گذشته سه تا حیران علیا، وسطی و سفلی را با مساحت ۱۶۰ هکتار تجمیع کردند و طرح هادی تهیه گردید و با اجرای آن، با ایجاد شبکه های معابر و زیرسطح‌ها منجر به افزایش قیمت زمین شد که توجه افراد ذی نفوذ قرار گرفت.

* مجری: با توجه به محدودیت وقت، لطفا بگویید دقیقا از چه زمانی شروع شد؟ چه کسانی در این زمین خواری دخیل بودند؟

- نعیمی: از سال ۱۳۸۶ برای ۱۶۰ هکتار به نام سه روستا طرح هادی تهیه شد و با اجرای آن، معابر و سایر زیرساخت‌ها هم ایجاد شد و قیمت زمین بالا رفت. بعد تعدادی از افراد متنفذ از شهرستان و استان مجاور به نام وابستگان خود اقدام به تغییر کاربری برای آن منطقه ۱۶۰ هکتاری کردند.

* مجری: چه کسانی بودند؟

- نعیمی: اعلام اسامی می کنم. پس از آن به دلیل عدم اقناع، اقدام به خرید زمین‌های خارج از محدوده طرح هادی کردند. و بعد از آن هم به بهانه بازنگری طرح مذکور، ۱۰۰ هکتار دیگر نیز به آن ۱۶۰ هکتار اضافه شد یعنی شد ۲۶۰ هکتار که پس از امضای مقامات مربوط با تغییر کاربری و جابجایی‌اش، دولت تغییر کرد و در تصویب نهایی دچار به مشکل شدند یعنی تصویب نهایی عقیم ماند.

* مجری: آقای محمدی می گویند در کمیسیون اصل ۹۰ تاکنون شکایت نشده؟

- نعیمی: خوب شکایتی نشده. در دفعات قبل هم عرض کردم که شکایتی نشده است. آدم‌هایی پشت کار بودند که اهالی محل باید شاکی می‌شدند که این‌ها تهدید شده بودند و واقعا می‌ترسیدند

* مجری: چرا؟

- نعیمی: آدمهایی پشت کار بودند و اهالی محل باید شاکی می شدند که اینها تهدید شده بودند و می ترسیدند!

* مجری: صریحا چه کسانی بودند. می شود بفرمایید؟

- نعیمی: مثلا آقای مهدی پیرموذن برادر نماینده اردبیل، آقای رضایی حسابدار آقای پیرموذن بودند.

* مجری: یعنی بستگان مسئولان و نمایندگان بودند؟

- نعیمی: مثلا نسیم نوعی اقدم و پریا نوعی اقدم خواهران این نماینده مجلس بودند. آقای کریم حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل بودند.

* مجری: با بردن اسم، برای این دوستان حق ایجاد می شود. منظورتان این است از افراد متنفذی بودند؟

- نعیمی: بله، آقای احمدعلی رستمی بود که آمد تغییر کاربری داد.

* مجری: خواهش می کنم دیگر اسم نبرید و سمتها را اشاره کنید.

- نعیمی: بله همین آدمها بودند، از جمله...

* مجری: خواهشمندم اسم نبرید.

* باز هم زمین‌خواری و باز هم تشکیل کارگروه

با بالا گرفتن انتقادات نسبت به ویلاسازی غیرقانونی در منطقه تنگه حیران، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از تشکیل کارگروهی ویژه برای پیگیری پرونده‌های زمین‌خواری گردنه حیران در استان گیلان خبر داد.

کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به رسالت اصلی این ستاد در هماهنگی دستگاه‌های مختلف در مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور اظهار داشت: ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در راستای تکالیف قانونی خود براساس گزارش‌های واصله در حوزه زمین‌خواری برنامه‌ریزی‌های گوناگونی را در جهت بررسی و پیگیری این گزارش‌ها تاکنون داشته است.

وی افزود: در پی این گزارش‌ها سفرهای مختلفی به استان‌های کشور از جمله مازندران، البرز و گیلان به جهت پی‌گیری پرونده‌های زمین خواری صورت گرفته تا بتوان از نزدیک این پرونده‌ها را بررسی کرده و با تخلفات انجام شده برخورد قانونی شود.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به سفر اخیر خود به گیلان و پیگیری پرونده‌های موجود در این استان تصریح کرد: قبل از انجام این سفر گزارش‌هایی را پیرامون زمین خواری دریافت کرده بودیم که با حضور در این استان و شرکت در جلسه ستاد پیشگیری از ساخت و سازهای غید مجاز که متشکل از جلسه شورای عالی اداری و اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال است پرونده‌های مذکور ریز به ریز و نکته به نکته بررسی و پیگیری شدند.

پالیزدار تاکید کرد: در جریان جلسه مذکور پرونده‌های زمین خواری در منطقه گردنه حیران مطرح شد و مقرر شد استاندار گیلان با تشکیل کارگروهی ویژه این مسئله ملی را به طور جدی پیگیری کند و تا رسیدگی کامل به پرونده و بررسی تخلفات، صدور هر گونه مجوز جدید متوقف شود.

وی با اشاره به بازرسی ویژه از گردنه حیران ادامه داد: در راستای سخت گیری جدی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پیگیری پرونده های زمین خواری و به سرانجام رسیدن آن‌ها بازدید میدانی توسط بنده و با حضور فرماندار آستارا، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس امور اراضی، معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع ، معاون شورای عالی شهرسازی ، معاونین استاندار گیلان، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کل کشور از منطقه گردنه حیران صورت گرفت.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر اینکه پرونده‌های مذکور توسط کار گروه ویژه در استان گیلان در حال پیگیری است اظهار داشت: در جلسه هفته گذشته ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گزارشی از روند پیگیری پرونده‌های زمین خواری موجود در استان گیلان و بخصوص گردنه حیران به اعضای این ستاد ارائه شد.

پالیزدار خاطرنشان کرد: از ۱۶۰ هکتاری که در طرح توسعه روستای حیران تصویب شده تنها ۷.۲ هکتار آن مجوز ساخت و ساز داشته است.

وی گفت: همچنین قصد داریم نسبت به بازنگری طرح هادی روستای مورد نظر از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام کنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


س
این وضعیت درشهرستان ماهم حاکم است وقتی نماینده مبسوط الید باشد نتیجه همین میشود
ج س
Iran, Islamic Republic of
نماینده مبسوط الید است یا عالی جنابان مرتبط با مافیای ثروت های باد آورده و لابی های متصل به رانتخواران !?
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
فاميل چه ربطي به خودش داره؟
اخلاق رو رعايت كنيد
آرش
به نظر من هر کسی که در هر جناحی داره زمین خواری میکنه و مخصوصا جنگلها و منابع طبیعی رو از بین میبره، باید به شدیدترین حکم باهاش برخورد بشه.تا کی مصلحت اندیش!!!
به خدا قسم همه مردم ایران از مصلحت اندیشی خسته شدند!!!
بسه دیگه، برخورد باید بسیار محکم و سنگین باشه.
عمار
Iran, Islamic Republic of
پس چرا حالا دیگر درروزنامه های زنجیره ای افشاگری در این رابطه متوقف است!!!!!!!؟؟؟
متعرضان به حقوق ملی درهر لباسی ومقام وحزبی که باشد باید به اشد مجازات برسند .تاعبرتی برای آیندگان شوند.
اشد مجازات آنهم درکوتاهترین زمان ممکن.