پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چند درصد سیگار کشور قاچاق است

جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 438615
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ۳۰ درصد سیگار کشور قاچاق است، گفت: کالای قاچاق نه تنها بی‌کیفیت‌تر هستند بلکه موجب آسیب به محصولات داخلی هم می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: درباره قاچاق غیر قانونی سیگار معاهده‌ای در سال ۸۲ توسط سازمان بهداشت جهانی درخصوص مبارزه با دخانیات به تصویب رسیده بود که در ایران آن را در سال ۸۵ مصوب کردیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان این که نزدیک به ۳۰ درصد قاچاق سیگار در کشور داریم، گفت: متاسفانه کالای قاچاق بی‌کیفیت‌تر هستند و متاسفانه در زمینه سیگار در کشور ما آمار بالایی دارد و تخلف در آن بیشتر است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: سیگار بیشتر علائم بیماری سرطان را دارد و در مواردی که قاچاق زیاد باشد، طبیعتا کیفیت‌ها پایین می‌آید و لذا واردات بیش‌تر در این زمینه می‌تواند به سلامت کشور آسیب برساند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: غیر از این مساله باید یادآور شد که کالاهای قاچاق یعنی آن هایی که از طریق مرزها وارد نمی‌شوند، کنترل زیادی بر روی کیفیت آن‌ها و تعهدات شرکت تولید کننده آن وجود ندارد زیرا هزینه گمرکی نمی‌پردازند و از مسیر قانونی وارد نمی‌شوند.

رستمیان تاکید کرد: از طرفی قاچاق باعث می‌شود که محصولات داخلی هم آسیب ببینند به همین دلیل معتقدیم که باید مبارزه با قاچاق انجام شود.

وی در ادامه اظهارکرد: سیگار به سه روش در کشور به مصرف می‌رسد، نخست این‌که یکسری در داخل کشور تولید می‌شود، دسته دیگر از طریق ارتباط با کارخانجات خارجی به صورت تولید مشترک تهیه می‌شود و نوع دیگر نیز به صورت واردات از طریق مبادی رسمی به کشور وارد می‌شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که ما با آن دسته از کالاها که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود مشکل داریم، تاکید کرد: نه تنها هزینه‌های گمرکی را پرداخت نمی‌کنند، بلکه در مورد سلامت و نحوه نگهداری آن‌ها هم تشکیک وجود دارد چرا که نمی‌دانیم در چه شرایطی نگهداری شده‌اند، از این رو به سلامت مردم آسیب می‌زند بنابراین به طور قطع نمی‌توان گفت کالایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود، سالم نیست بلکه نگرانی در مورد آن‌هایی است که از طریق قاچاق وارد می‌شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به این که متاسفانه حدود ۲۵ میلیارد دلار در کشور قاچاق در سال انجام می‌شود، اظهار کرد: از این تعداد ۱۷ میلیارد دلار قاچاق به صورت وارداتی و ۸ میلیارد دلار نیز خروجی یعنی از داخل کشور به بیرون قاچاق می‌شود و مجموع ورودی وخروجی ها ۲۵ میلیارد دلار است.

رستمیان تصریح کرد: بنابراین به ازای هر یک میلیارد دلار چیزی حدود ۱۰۰ هزار شغل می‌توانست ایجاد شود و از طرفی میزان واردات هم کاهش می‌یافت.

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه بنادر هم به جای این که بتوانند صادرات درست را انجام دهند به مبدا واردات تبدیل شده اند و ساختمان ها یا پاساژ‌هایی که ایجاد شده مکانی برای جنس خارجی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *