شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۶
۳۳
نگاهی به تازه‌ترین ساخته محمدحسین لطیفی؛

«تنهایی لیلا» روایت جوانانی که گناه کردن را دوست ندارند/ «مشق بندگی»در قاب جادویی

پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب: 438470
در این شب ها سریالی از تلویزیون پخش می شود که می تواند تلنگری باشد به جان هایی که به دنبال جست و جوی نسیم روح نوازانه ای هستند و از طریق تصاویر و لحن نگاهی عارفانه به حقیقت اصیل خود می رسند.
«تنهایی لیلا» روایت جوانانی که گناه کردن را دوست ندارند/ «مشق بندگی»در قاب جادویی
گروه فرهنگ جهان نيوز: در "تنهایی لیلا" همراه با نگاهی می شویم که می خواهد خود را بیابد و خدایی که در نزدیک ترین نگاه آدمی است و دلی که رو به حقیقت معرفت در سفر است. لیلا، بهانه ای است برای پَر کشیدن دل مخاطب به سوی نور، همان طور که محمد برای لیلا چنین بوده است و این راه های رسیدن همیشه از طرق مختلف پیش روی انسان قرار می گیرد. "تنهایی لیلا"، داستانی است از تنهایی محمد که به دنبال از دست دادن خانواده اش در حادثه زلزله در گوشه امامزاده ای، مشق بندگی می کند.

"تنهایی لیلا"، عشق پاک دختری به نام لیلا است که از همه گم گشتگی هایش به روستایی ساده و بی ریا می آید و به دور از تمدن هزار رنگ غرب زده، مردی را می یابد که از جنس دیگری است. در این سریال ایمان مورد آزمونی سخت قرار می گیرد و دل به نشانه معرفت غنچه می شود. اگر چه در بخش هایی از پردازش شخصیت ها و ادای دیالوگ ها گاه رنگی شعارگونه غالب می شود، اما طعم خوش رسیدن را می توان در پس کوچه های آشنایی درک کرد. آن جا که حتی پس از مرگ محمد، مسیر پیمایش برای لیلا با عدم بازگشت به گذشته متفاوتش پابرجا است و فرزند محمد به نشانه ای از پیوندی مبارک، هدیه ای است نزد لیلا برای از خاطر نبردن مسیر رفته.

محمد حسین لطیفی در تجربه ای دوباره از همکاری با حامد عنقا مسیری سخت را برای اجرا در نظر می گیرد و با روش روایی غیر خطی نه به دنبال فرجام شخصیت ها بلکه در صدد ارائه چرخش این نگاه و چگونگی شدن است، در واقع سفره ای که در پایان می بایست با کنار هم قرار گرفتن ملزومات حل مساله به وجود می آمد، در این سریال از ابتدا فراهم شده و حالا مصرف کننده این غذای فکری می بایست به دنبال مسیر آماده شدن آن ها قرار گیرد. در سریال "تنهایی لیلا" محور اصلی سریال یعنی محمد به دلیل نوع روایت رفت و برگشتی از ابتدا نزد بیننده به مرگ در می آید و از این طریق شرایطی متفاوت برای تماشای مخاطبِ عادت کرده به سیر روایت خطی و قصه گویانه ی ابتدا تا انتها پیش می آید.

سریال "تنهایی لیلا" که دارای بافتی معنوی و بیشتر متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است، در ابتدا قرار بود برای این ماه گرانقدر در نظر گرفته شود و حتی تهیه کننده سریال به دنبال این بود که سریال به صورت سه زبانه در ایام رمضان از شبکه ifilm پخش گردد که با توجه به تغییر برنامه های پخش در این شب ها از شبکه سوم سیما پخش می شود، البته حال و هوای "تنهایی لیلا" چنان با روح معناجویانه مخاطب ایرانی آشنا است که در هر برهه ای می تواند مورد توجه قرار گیرد. از طرفی داستان ملودرامی که به خوبی روایت می شود، موجبات جذب مخاطب را خواهد داشت.

مساله دوری از گناه و حرکت در مسیر اخلاقی از دیر زمان در آثار سینمایی و تلویزیونی وجود داشته که متاثر از زندگی واقعی مردان بزرگ و با ایمانی در زندگی واقعی است، چنان که میرداماد، فیلسوف، متکلم و فقیه برجسته دوره صفویه در برزخ میان گناه و ترک آن در قصه ای جانسوز چنین کرده بود.

مروری بر قصه میرداماد که سریال "تنهایی لیلا" برگرفته از آن است، ردیابی چنین نگاهی است. در آن داستان آمده است: " شب هنگام محمد باقر( طلبه ای جوان که همان میرداماد است) در اتاق خود مشغول مطالعه بود كه به ناگاه دختری وارد اتاق او شد و در را بست و با انگشت به طلبه اشاره کرد که سكوت كند و هیچ نگوید. دختر پرسید: شام چه داری؟ طلبه آنچه را که حاضر کرده بود آورد و سپس دختر كه شاهزاده بود و به خاطر اختلاف با زنان حرمسرا خارج شده بود در گوشه ‌ای از اتاق خوابید. شب هنگام طلبه شمعی مهیا کرد و کنار خود گذاشت تا هرگاه شیطان او را وسوسه می کرد یکی از انگشتانش را با آن شمع میسوزاند تا یاد آتش جهنم بیفتد. صبح که دختر از خواب بیدار شد و از اتاق خارج شد ماموران، شاهزاده خانم را همراه طلبه جوان نزد شاه بردند. شاه عباس عصبانی پرسید چرا شب به ما اطلاع ندادی؟ محمد باقر گفت: شاهزاده تهدید کرد که اگر به کسی خبر دهم مرا به دست جلاد خواهد داد. شاه دستور داد که تحقیق شود که آیا این جوان خطائی کرده یا نه؟ و بعد از تحقیق از محمد باقر پرسید چطور توانستی در برابر نفست مقاومت نمائی؟ و محمد باقر ۱۰ انگشت خود را نشان داد..." روشی که با تامل در آیات قرآن و روایات وارده از ائمه معصومین علیهم السلام به روشنی مشخص می شود که چگونه دوری از گناهان می تواند پاداش هایی مضاعف را از سوی پروردگار گرانقدر در بر داشته باشد.

سریال " تنهایی لیلا" قصه رسیدن از کوی سرگشتگی به منزلگاه خوش نوای ایمان است، یقینی مطمئن برای نفسی هزار پاره و رسیدن به راهی مطمئن از میان سنگلاخ های بسیار مسیر زندگی.
منبع: آوینی فیلم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
علیرغم انتقاداتی که برخی‌ها (بخصوص برای صحنه مقاومت محمد در برابر وسوسه شیطان که نشون میده این منتقدان اهل مطالعه کتب تاریخی و دینی نیستند!) و بعضاً هم جانماز آب میکشند که مرد مسلمان اصلاً ضعیف‌النفس نیست و ...!. فیلم بسیار خوبی است که اخلاص کامل و عشق پاک‌رو همراه با شیطنت‌های موجود در جامعه‌رو به نمایش میذاره و از بازیکنان توانمند و شایسته‌ای هم استفاده کرده که نقش خود رو بسیار خوب و عالی اجرا کردن. کما اینکه نقاط ضعفی هم داره ولی در مقابل نقاط مثبت اون نباید گُنده نمایی بشه!.
دستشون درد نکنه
سریال بدبخت تر از ستایش
United States
این فیلم بیشتر جوان مومن را با پخمه نشان دادنش تخریب می کند .ضمن اینکه فیلمنامه بسیار سطحی شامل یک سری انسان سفید سفید و یکسری شخصیت سیاه سیاه دارد. سازنده تصور کرده فقط با بازی تدوین زمان فیلم جلوه می کند اما بعد از چند قسمت فیلم نامه ضعیف فیلم بشدت توی ذوق می زند.
محمد شخصیتی دارد بسیار بزرگوار و متواضع ، وقتی نظرش را راجب چادر سر کردن همسرش گفت ، تازه من فهمیدم که چقدر جای اینگونه افراد در اطراف من خالی است .
Iran, Islamic Republic of
ببخشیدها این جوان مسلمان که میفرمائید اصلا هم پخمه نشون داده نشده.
این فیلم رو اول خوب نگاه کنینبعد نظر بدید.
اون قسمت که شایان اومد عکسای قدیمی رو داشت نشون میداد و محمد سکوت کرد و بعد از اینکه از جلوی چشم لیلا دور شدن (برای ناراحت نشدن همسرش) به بهانه‌ای گوشی شایان رو گرفت و عکسا رو پاک کرد . دیدید؟
Australia
متاسفانه بنده مخالفم. این سریال واقعا بی حیایی یعنی خواستگاری دختر از پسر را در قالبی مذهبی ارائه می کند...واقعا تماشای اون قسمت ها در کنار خانواده چیزی جز بی حیایی به بار نداشت اونهم در لباس مذهب.
علی
چه اشکال داره وقتی یه خانم به پاکی و صداقت یه آقا اعتماد کامل داره به خواستگاریش بره؟! نعوذو بالله قرآن خدا غلط میشه؟!
ببینم مگه حضرت خدیجه از پیامبر خواستگاری نکرد نمونه مثال از این بالاتر اگه دختری از پسری خوشش بیاد و خواستگاری کنه بی حیاست واقعا که فکر کنم شما معنی بی حیایی رو نمیدونید
سهیل
به نظرم سریال خوب هست اما در باطن به مخاطب چنین القا میکنه که اگر به خواهب مسیر درست رو انتخاب کنی زمین و زمان برات مشکلات ایجاد میکنند باید خودت رو آماده کنی برای انواع و اقسام مشکلات و نهایتا چنین القا میکنه بیخیال این بشو و دنبال خوشی های دنیا باش مسیر خدایی رفتن کار هر کسی نیست
Iran, Islamic Republic of
سهیل جان همه خانواده ها مثل خانواده لیلا نیستند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آیا حضرت محمد صلوات الله علیه از حضرت خدیجه سلام الله علیها خواستگاری کرد یا برعکس؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز نظرت درسته ولی در نظر داشته باش که لیلا عمرش رو در آمریکا گذرونده و بیننده از این کارش زیاد تعجب نمیکنه.بله این که شما میفرمایید برای دختری که در خانواده مذهبی ایرانی بزرگ بشه بعیده و کارگردان برای همین این شخصیت سازی راکرده که قابل قبول باشه.
Germany
سریال بشدت از نظر تطابق بر حقایق علی الارض در سال 1394 شمسی غیرقابل باور و بده.
ایران
سریال تنهایی لیلا سریال بسیار بسیار خوبی است بخدا برای من که تاثیر زیادی گذاشت .سریال همه مثل سریال تنهایی لیلا می تواند به همه جوانان در شروء ازدواج بسیار آموزند و خوب باشه این سریال به نظر من اصلا نکته انتقادی ندارد و فقط دست مریزاد دارد دست تمام عوامل فیلم درد نکند امیدواریم سریال آموزد دیگری هم ساخته بشود .
خدا شفات بده...
مهندس
Iran, Islamic Republic of
البته بدون سوزاندن اتگشت هم دوری از گناه و کف نفس امکان پذیر است.
ماشالله به اعتماد به نفس شما البته باید تو شرایطش باشی و اونوقت باید دید چند چند میشی
باشه شما راست میگی
Iran, Islamic Republic of
سريال داراي نقاط قوت بسياري است كه جاي تشكر از همه دست اندركاران را دارد. بازيگران بسيار مسلط و داستان قشنگ و روان ، از مشخصه هاي مثبت آن است .براي آن آرزوي موفقيت داريم ...
عباس
در کل سریال خوبی است
دست مریزاد
نقش محمد از شخصیت من برگرفته شده
reza
متأسفانه کارشناسان این سریال، در بعضی از موارد فیلم، درک صحیحی از اسلام ندارند و به جای اینکه به معروفی بپردازند، باعث یک نوع برداشت نادرست در بعضی موضوعات دین و دنیا می شوند، برای نمونه، آن قسمت از سریال که در مورد مسئله حجاب و چادر پرداخته شده بود، فلسفه اصلی حجاب اصلاً توسط خود کارشناسان و نویسندگان فیلمنامه، درست درک نشده بود. مثلاً دلایل انتخاب چادر موارد زیر اعلام شده بود:
- چادر باعث زیباتر شدن میشود.
- چادر فقط یک پوشش هست و مهم و کافی این هست که آدم ، حلال و حرام سرش شود و عفت و حیا داشته باشد.
- در نهایت، عامل پذیرفتن حجاب چادر برای یک زن، خوش آمدنش و دوست داشتنش و زیبا‌تر شدنش نشان داده شده و به آن بسنده شده و ارزش چادر را تنها به این علت بسیار کم اهمیت تر، تنزل داده شده .
اما اینکه علت انتخاب چادر، فقط یک پوشش هست و انتخاب آن به علت زیبایی آن و زیبا‌تر شدن هست.. اول اینکه چرا گفته شده چادر فقط یک پوشش هست؟ خب لباس‌های تنگ و ساپورت چسبان و تحریک‌کننده هم یک پوشش هست (یعنی جسم را در برابر نگاه می پوشاند) ولی آیا فقط پوشاندن کافی هست و صرفاً هر نوع پوشاندنی کافی هست؟! در حالیکه فلسفه اصلی انتخاب چادر برای پوشش، کامل بودن آن در پوشش بدن هست و پوشش درست آن هست که تمام برآمدگی های حساس و تحریک‌کننده بدن زن در برابر نامحرم، پوشانده و پنهان شود نه فقط اینکه با پارچه ای پوشانده شود در حالیکه حجم جسم پیداست... در حالیکه چادر، یک پوششی است که تمام برآمدگی های تحریک‌کننده بدن را به طور مناسبی پوشش می دهد.برای همین می گویند، چادر ، کامل‌ترین پوشش هست.
اما در مورد زیبایی، این فقط یک علت و جنبه خیلی کوچک و فرعی فلسفه انتخاب چادر هست. (که متأسفانه در فیلم ، طوری نشان داده شده که فلسفه چادر بیشتر به خاطر یک پوشش زیبا و زیبا‌تر شدن است.)
و اینکه گفته شد که مهم این هست که آدم حلال و حرام سرش بشود (یعنی بداند) و عفت و حیا داشته باشد، شبیه همان ادعاهای نادرست و خطرناکی هست که برخی می گویند که آدم باید دلش پاک باشد، حالا حجاب هر طوری باشد زیاد مهم نیست... درحالیکه این یک برداشت و تحلیل کاملاً غلط و خطرناک است و متأسفانه در این فیلم ، ناخواسته این القاء و برداشت را در مسیر جریان فیلم بوجود آورده اند. اینکه آدم چیزهایی را بداند، الان ما آدم‌هایی در دنیا داریم که به اندازه یک کتابخانه، اطلاعات دارند، ولی آیا فقط داشتن اطلاعات درست و حلال و حرام را دانستن، کافی هست؟! در قرآن اشاره شده که عالم بدون عمل مثل حماری هست که اطلاعاتش(کتاب هایش را) را بیهوده بر دوش خودش حمل می‌کند و چه بسا باعث گمراهی و انحراف بیشتر خود و دیگران از مسیر حق می‌شود و ..... درباره علت و رابطه نیت و علم و عمل ، سخن زیاد هست ولی ذکر همین نکته کافیست که در قرآن، تنها ایمان و شناخت را کافی ندانسته و عمل صالح را هم لازمه صدق و صحت و تکمیل ایمان دانسته و بیان شده و …
این فیلم، نقاط قوت خوبی هم داشته (تا حالا) ولی مسائلی از این دست که بیان شد، باعث برداشت نادرست از مسائل مهم دین و دنیا می‌شود و مخاطب چون میبیند فیلم مذهبی هست و سعی دارد به حقایق اشاره کند، تمام فیلم را قبول می کند! ..
Belgium
موافقم. دیالوگ های مربوط به چادر میتونست خیلی بهتر باشه
محسن
خواستگاری دختر از پسر هیچ اشکال شرعی نداره. کمااینکه روایت شده حضرت خدیجه از پیامبر خواستگاری کرده و ازدواج صورت گرفته.
پس ناآگاهانه موضوع رو بی حیایی جلوه ندیم.
فاطمه
Latvia
به نظر من این سریال اصلا با کارهای قبلی آقای لطیفی قابل قیاس نیست و بسیار نافرم و ساخت نیافته است و جز خورد کردن اعصاب بیننده با صحنه های مرگ پدر هنگام تولد فرزند و زد و خورد و کلانتری و ... تاثیر دیگری روی مخاطب نمیگذارد
Romania
موضوع به شدت کلیشه ای هیچ وقت نشد از رسانه یه چیزی ببینیم شاد بشیم همش زن شوهر مرده ،بچه بی پدر ،طلاق و بدبختی و .... اشک و آه وناله نشون میدن برنامه فقط خندوانه هم میخندیم هم چیز یاد می گیریم
مجید
یکی از ضد دین ترین سریالهایی که دیدم همینه، "مومن زیرک است" نه اینکه مثل این پسره پخمه، تازه توی قرن 21 گوشی هم نداره!!
لیلا: من از 18 سالگی تمام اروپا و امریکا رو به تنهایی گشتم.(هیچ خطر قابل توجهی برام نبوده)
لیلا خطاب به پیزنه موقع رفتن به خونشون که توی یه روستا یه کوچه اون ورتره: تنهایی میری نمیترسی؟؟(یعنی اینجا اینقدر خطرناکه)
محمد
این همه کارشناسای مذهبی و روانشناسا توصیه میکنن که احساسی ازدواج نکنید, با هم کفو خودتون ازدواج کنید و... حالا تو این سریال به راحتی تمامی اصول یک ازدواج صحیح رو زیر سوال میبره. بعد میگن چرا آمار طلاق انقدر بالاس؟ کارشناسای برنامه گلبرگ همین شبکه سه خلاف این چیزی که سریال نشون میده رو میگن. از جهان نیوز هم انتظار این تحلیل سطحی و آبکی رو نداشتم.
سعید
با سلام
دست سازندگان این سریال واقعا" درد نکنه . ما در طول سال حداقل به دو سه تا سریال اینگونه برای پخش در تلویزیون نیاز داریم . با این همه حجمه ی سریالهای آبکی این چنین سریالها واقعا مثل ی نگینی میدرخشن . خداوند به سازندگانشون سلامتی و عزت عنایت کنه . دست آقای لطیفی رو باید بوسید با ساخت سریالهای این چنینی و صاحب دلان.
Iran, Islamic Republic of
بادیدن فیلمهایی نظیررسوایی واین سریال و..... میتوان به وجود انسانهای پاک ووارسته در جامعه امیدوار بودو قهرمان سازی نمود تا جوانان الگوهای مناسبی برای زندگی پاک ودلچسب برگزینند. احسن بر سازندگان این سریال.
محمد
محض خدا این همه صحنه های غم انگیز نگذارید
جامعه را افسرده کرده اید
بررسی کنید چقدر صحنه گریه وبد بختی از سیما پخش می شود
بابا گیــــــــــر ندید بیخودی..

بعد از چند وقت یک سریال خوب داره پخش میشه.
فقط اشکالش اینه که مثل بقیه سریالها کشش میدن.
یکی از نوادگان علامه میرداماد
با سلام ان داستان و واقعه ای که در متن سریال تنهایی لیلا به ان اشاره رفته و در افواه جامعه انرا مرتبط با علامه میرداماد می دانند ...