پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
محسن رضایی:

زمان‌بندی‌های برجام ناجوانمردانه است

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب: 438392
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فریب‌کاری طرف مقابل در دیپلماسی را باید با هوشیاری خنثی کنیم گفت: در صورت حمله آمریکا به ایران همه منافع آنها را مورد تهدید قرار می‌دهیم.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در طرح آموزش سیاسی فعالان تشکل‌های دانشجویی کشور در مجتمع آموزشی صنعت آب و برق در مشهد در خصوص سیاست خارجی، به‌ویژه مسئله ایران و آمریکا گفت: بعد از پیروزی انقلاب چالش‌های زیادی با آمریکا داشته و در این مدت مذاکراتی هم صورت گرفته است، حتی در سال‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت.

وی افزود: باید رفتار آمریکا در مدت این ۳۸ سال با ایران را مورد تحلیل قرار دهیم و نمی‌توان به صورت سطحی و ساده‌لوحانه رفتار آنان را ارزیابی کرد، باید متوجه شویم در پشت برجام چیزی نهفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا بعد از پیروزی انقلاب به مدت ۱۰ سال رفتار خشونت‌آمیزی علیه ایران شروع کرد، خاطرنشان کرد: از جمله این رفتارها حوادث علیه ایران را می‌توان حادثه کردستان، کودتا علیه ایران، هشت سال دفاع مقدس و حمله شیمیایی صدام علیه ایران دانست.

رضایی یادآور شد: بعد از رحلت امام خمینی(ره) یک دوره تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا را شاهد بودیم که این دوران تا زمان بوش ادامه یافت، در این دوران تحریم‌ها کم جان بود و آمریکا تهدیدات نظامی نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در این دوران وضعیت سیاسی ایران نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده بود، افزود: دو رئیس‌جمهور ایران پا را خیلی فراتر گذاشته بودند و رویکردهای تازه‌ای در ایران شکل گرفته بود؛ اما پاسخ آمریکا به ایران از روی بی نیازی و تکبر بود تا جایی که بوش ایران را محور شرارت خواند. به تعبیری آمریکایی‌ها به روی خوش دو رئیس‌جمهور ایران سربالایی جواب دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام، گفت: بوش قصد داشت به ایران حمله کند؛ اما عده‌ای از فرماندهان نظامی آمریکا او را از این کار منصرف کردند.

رضایی با اشاره به اینکه آمریکا از زمان بوش تا اوباما رفتار خشنی با ایران داشتند، اظهار داشت: بیشترین حرف‌ها، شعارها و قطعنامه‌ها در این دوران بود.

وی ادامه داد: اولین تحریم‌های سنگین از سال ۸۹ شروع و تا سال ۹۱ افزایش پیدا کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با بیان اینکه این دوره ظاهر جنگ، اما باطن تحریم داشت، خاطرنشان کرد: «برجام» سرآغاز دوران جدید ما با آمریکاست.

رضایی افزود: امروز آمریکا در ظاهر مرحله‌ای به نام دوستی را نشان می‌دهد که گویی می‌خواهد یکسری واقعیت‌ها را بپذیرد، ولی رفتار او چیزی دیگر را نشان می‌دهد، ما باید رفتارهای آمریکا را بعد از پیروزی انقلاب مورد بررسی قرار دهیم و به این سوال که آیا در آمریکا یک تحول نسبت به ایران صورت گرفته یا اینکه رفتار آنان ظاهرسازی است و با یک مواجه جدید روبرو هستیم، برسیم.

وی با بیان اینکه آمریکا در برابر ایران بر سر چهارراه تردید قرار داشت، گفت: آمریکایی‌ها با بررسی‌هایی که انجام دادند، متوجه شدند که ادامه تحریم‌ها و تشدید آن و حمله نظامی به ایران امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین راه چهارم که عقب‌نشینی است را انتخاب کردند و سعی کردند این عقب‌نشینی آبرومند باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره مذاکرات هسته‌ای و برجام، گفت: اوباما با این کار آمریکا را از یک باتلاق سیاسی خارجی بیرون کشید و کنگره باید به اوباما مدال بدهد، البته ما هم موفقیت‌هایی به دست آوردیم.

رضایی با بیان اینکه ما در مذاکرات چقدر امتیاز داده و چقدر امتیاز گرفته‌ایم و اکثر تحلیلگران کشور به آن می‌پردازند، گفت: این مسئله مهم است که بررسی کنیم آمریکا در این مذاکرات عقب‌نشینی دوستانه و یا فریبکارانه انجام داده است.

وی به پیام شرکت ناسیونال برای ایجاد یک نمایندگی در ایران اشاره کرد و افزود: این کار ناسیونال یک بار فرهنگی دارد. کار این شرکت یعنی اینکه، می‌خواهند ما را مانند سابق مصرفی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: چرا شرکت‌های دارای تکنولوژی موتورهای هواپیمایی چنین پیامی را به ایران نمی‌دهند؟

رضایی گفت: به نظر من با وجود آنکه رفتار آمریکایی‌ها فریبکارانه است، ما می‌توانیم با هوشیاری منافع خود را به دست آوریم؛ در غیر این صورت ضربه می‌خوریم.

وی افزود: در برجام زمان‌بندی‌هایی که انتخاب کرده‌اند، ناجوانمردانمه است؛ در دیپلماسی باید بدانیم فریبکاری طرف مقابل را باید با هوشیاری خنثی کنیم، در صورت حمله آمریکا به ایران همه منافع آنها را مورد تهدید قرار می‌دهیم.

رضایی در پاسخ به این سؤال که آمریکا به دلیل ترس از حمله ایران به اسرائیل حمله نظامی به کشور ما نمی‌کند، گفت: بعد از مذاکرات این نظریه بسیار ضعیف شده؛ اما اگر آمریکا واقعا به ایران حمله نظامی کند، نه تنها اسرائیل بلکه همه منافع آمریکا را مورد تهدید قرار می‌دهیم.

وی در خصوص قبول قطعنامه گفت: قطعنامه ۵۹۸ در اوج اقتدار نوشته شد؛ اما ما آن را در اوج ضعف پذیرفتیم، بعد از قطعنامه آمریکا عراق را تقویت کرد تا شرایط هویج و چماق را به وجود آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با بیان اینکه بعد از قطعنامه جنگ جدیدی شروع شد، خاطرنشان کرد: عراق دوباره خرمشهر را محاصره کرد و بعد از اینکه ایران ارتش عراق را شکست داد، صدام قطعنامه را پذیرفت.

رضایی اضافه کرد: ما می‌خواستیم وارد عراق شویم؛ اما امام جلوی ما را گرفت و فرمود چیزی را که ما پذیرفته‌ایم حاضر به نقض آن نیستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که آیا شما برای پایان دادن به جنگ آگاهانه نیروها را به غرب کشور بردید؟ گفت: مشکلی که در کشور داریم این است که برخی می‌خواهند در همه زمینه‌ها کارشناس باشند، بهتر است قضاوت‌ها را از کسانی بشنوید که در آن زمینه کارشناس باشند یا به سخنان کارشناسان استناد کنند، کسانی که این صحبت‌ها را کردند، سر رشته نظامی ندارند.

رضایی در پاسخ به این سؤال که چرا دوباره لباس پاسداری پوشیدید؟ گفت: ۱۰ سال آینده بسیار مهم است، جنگ‌های نیابتی و تکفیری‌ها، حوادث سوریه و عراق را داریم. در آینده در حوزه خلیج فارس حوادثی خواهیم داشت و من پیش‌بینی می‌کنم که عربستان با کویت و عمان درگیر شود.

وی ادامه داد: به نظر من بازگشت به ارزش‌های اول انقلاب تنها راه پیشرفت کشور است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از سیاسیون در خصوص برجام اظهارنظر نمی‌کنند و اینکه چرا در این موقعیت حساس مجلس به تعطیلات رفته؟ گفت: اینکه توافق برجام مراحل قانونی خود را طی کند به نفع دولت است و این توافق اکنون در شورای امنیت و مجلس در حال بررسی است.

رضایی افزود: باید آرامش سطح جامعه را حفظ کنیم، به همین خاطر باید در سطح جامعه در مورد برجام محتاطانه صحبت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جمشید
Iran, Islamic Republic of
دغلکاری دشمن را با زرنگی و اقتدار باید جواب داد
دغلکاری با لبخند پیچیده تر می شود