سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

راه‌اندازی موزه مفاخر جهان تشیع در قم

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 438303
استاد حوزه علمیه قم گفت: از بین سه گزینه قم، مشهد و تهران در حال پیگیری راه‌اندازی موزه مفاخر جهان تشیع هستیم که از بین این شهرها قم ارجحیت خاصی دارد.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام عادل مولایی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه این موزه در یکی از شهرهای قم، تهران یا مشهد با پیگیری‌های مستمر شکل می‌گیرد، اظهار کرد: قطعاً از بین این سه گزینه که هر کدام شرایط خاصی را دارد یک شهر به عنوان محل تشکیل موزه مفاخر جهان تشیع انتخاب خواهد شد، تا مقدمات این کار فراهم آید.

وی با بیان اینکه تاکنون در شهرهای اردبیل،‌ تبریز و قفقاز موزه مفاخر دینی راه‌اندازی شده است، گفت: در اردبیل این موزه را دایر کردیم تا آثار گران‌سنگ علما و چهره‌های دینی و ارزشی این دیار از سال ۱۲۹۴ قمری گردآوری شود تا مجموعه آثار برجای مانده این چهره‌های ارزشمند و فخرآور کشورمان را در عرصه‌های مختلف علوم دینی، قرآن، فلسفه، عرفان و اجتهاد شاهد باشیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در تبریز نیز این موزه با نام «آشنایان ره عشق» با گردآوری آثار بیش از ۵۰ نفر از فقهای دیار آذربایجان به انجام رسیده و در منطقه قفقاز نیز آثار بیش از ۱۰۰ فقیه مظلوم و تلاشگر عرصه احیای ارزش‌های دینی در منطقه قفقاز در قالب مجموعه موزه مفاخر شکل جمع‌آوری شده است.

مولایی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا در سطح جهان اسلام و تشیع نیز با گردآوری آثار ارزشمند بزرگان دینی، فلسفی، عرفانی، علمی و پژوهشی و دیگر حوزه‌ها در طول ۱۴ قرن گذشته بتوانیم مجموعه آثار آنها را گردآوری کنیم که شامل بیوگرافی، آثار، تابلوهای نقاشی شده زیبای آنها و همچنین برخی از یادگارهای برجای مانده مراجع گروه گذشته است که قطعاً در این گنجینه عظیم می‌تواند جای بگیرد.

وی تصریح کرد: از بین سه گزینه قم، مشهد و تهران در حال پیگیری راه‌اندازی موزه مفاخر جهان تشیع هستیم که از بین این شهرها قم ارجحیت خاصی دارد.

محقق و پژوهشگر برجسته علوم فلسفی و عرفانی ادامه داد: ما به عنوان یک مجموعه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی از چندین سال پیش فعالیت‌هایمان را در این حوزه و در شناسایی و جمع‌آوری آثار چهره‌های ارزشمند علمی، ‌فقهی و فلسفی جهان اسلام و تشیع انجام می‌دهیم و بر این باوریم که روند فقاهت بلاانقطاع در جهان شیعه استمرار داشته و از این گنجینه عظیم می‌توانیم به بهترین شکل استفاده کنیم.

مولایی اظهار امیدواری کرد؛ با شکل‌گیری چنین موزه‌های ارزشمند، مفاخر جهان تشیع بیش از گذشته معرفی شده و به مخاطبان شناسانده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *