شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

هشدار گاردین درباره‌رزمایشهای ناتو و روسیه

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 438298
یک روزنامه انگلیسی نوشت اقدام ناتو و روسیه مبنی بر برگزاری رزمایش‌های متعدد، خطر درگیر شدن منطقه در جنگی واقعی را بیشتر کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی نوشت: «برگزاری رزمایش‌های متعهد روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خطر درگیری واقعی در منطقه را افزایش داده است. استفاده از تسلیحات سنگین در رزمایش ها یکی از دلایل نگرانی از این موضوع است.»

بنابر این گزارش، «اندیشکده شبکه رهبری اروپا (ELN) از ۲ طرف خواسته است هر چه بیشتر با هم ارتباط داشته باشند و درباره فعالیت‌های نظامی خود روشنگری کنند. این موسسه همچنین از ۲ طرف خواسته است تا در حالی که بر روی پیمان جدیدی کار می‌کنند؛ پیمانی که بنابر آن تسلیحاتی که می‌توان در مرزها استفاده کرد را محدود می کند،تعداد رزمایش‌های خود را کاهش دهند. ینتس استولتنبرگ ( دبیر کل ناتو )هم در این مورد به روسیه هشدار داده است.»

«گزارش اندیشکده شبکه رهبری اروپا با عنوان (آمادگی برای بدترین) منتشر شده است. یان کرنز (رئیس این موسسه) در این مورد گفت: «هر رزمایشی از جانب طرف مقابل اقدامی خصمانه تلقی می‌شود و نوعی حس بی‌اعتمادی و اینکه طرف مقابل غیرقابل اعتماد است را تلقین خواهد کرد. هر کدام از طرفین بر روی ارزش برگزاری رزمایشی بزرگ تمرکز خواهند کرد و این خود یکی از عوامل خطر است. سیاستمداران باید در این زمینه قضاوت کنند و بگویند که چه زمانی برای کاهش چنین اقداماتی مناسب است و ادامه این رزمایش‌ها چه پیامدهایی خواهند داشت.»

ناتو دندان‌های خود را به روسیه نشان می‌دهد

در ادامه این گزارش آمده است: «بررسی ۲ رزمایش اخیر نشان می‌دهد که روسیه در رزمایشی که مارس گذشته برگزار کرد، ۸۰ هزار نظامی را از مقرهایی در سراسر کشور به خدمت گرفت. در رزمایش ناتو در ماه ژوئن که هم زمینی و هم هوایی برگزار شد، ۱۵ هزار نظامی از ۲۲ کشور شرکت داشتند. هر ۲ این رزمایش‌ها نشان می‌دهد که روسیه و ناتو با توجه به قابلیت طرف مقابل اقدام می‌کنند و بیشتر از هر چیزی تمایل دارند که جنگنده‌ها را به کار گیرند.»

ممکن است این تصور به وجود آید که این رزمایش‌ها علیه مخالفان فرضی صورت می‌گیرد اما ماهیت وابعاد آنها نشاندهنده این است که: «روسیه خود را برای رویارویی با ناتو آماده می کند و ناتو هم برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌‌شود. به عبارتی ناتو دندان‌های خود را در جریان رزمایش های حوزه بالتیک به روسیه نشان می‌دهد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *